Long tail keywords: een SEO-opportuniteit!

De waarde van long tail keywords

Wanneer je aan website-eigenaars vraagt wat ze met hun website willen bereiken, krijg je vaak antwoorden te horen zoals ‘een toppositie in Google’ en ‘veel bezoekers’. Het zijn namelijk deze zaken die automatisch resulteren in veel conversies… Toch?

 

In de realiteit is het wel wat anders. Van zodra je je focust op veel bezoekers op je website en een hoge positie in Google, ga je je voornamelijk blindstaren op te algemene zoekwoorden en hierdoor verschillende opportuniteiten mislopen die long tail keywords met zich meebrengen.  

En dat zou wel heel jammer zijn, aangezien maar liefst 70 procent van alle zoekopdrachten in Google, long tail keywords betreft!

 

Wat zijn long tail keywords?

 

Long tail keywords zijn specifieke combinaties van woorden of zoekopdrachten die uit meer dan drie termen bestaan.

 

Een aantal voorbeelden zijn:

 

  • gratis zoekmachine optimalisatie tips
  • long tail zoekwoorden vinden
  • short tail zoekwoorden vs long tail zoekwoorden

 

In bepaalde gevallen kunnen ze zelfs uit gehele zinnen bestaan of een echte vraagformulering zijn.

 

Waarom kiezen voor long tail keywords?

 

Doordat long tail keywords over het algemeen lagere zoekvolumes hebben, kennen zij bijgevolg ook veel minder concurrentie. Toch wil dit niet automatisch zeggen dat je door het gebruik van long tail keywords minder websitebezoekers zal hebben.

 

Wanneer je één van je pagina’s bijvoorbeeld optimaliseert op de zoekterm ‘gratis zoekmachine optimalisatie tips’, zal je ook beter gevonden worden op algemenere termen zoals ‘zoekmachine optimalisatie’ en ‘zoekmachine optimalisatie tips’.

 

Daarnaast toont de zoeker met het gebruik van een long tail-term ook aan dat deze verder in zijn zoekproces zit, en dus duidelijk weet waarnaar hij op zoek is.

 

Kortom, je zal met het gebruik van long tail keywords dus meer waardevolle bezoekers op je website ontvangen, wat resulteert in:

 

  • Lagere bounce rates en dus een hogere SEO-score van Google;
  • Meer kans op een contactaanvraag of aankoop;
  • Een langere sessieduur.

 

Hoe vind je long tail keywords?

 

In tegenstelling tot wat je zou vermoeden, zijn long tail keywords eigenlijk vrij eenvoudig te vinden.

 

Enkele mogelijkheden op een rij:

 

  • Maak gebruik van fora en bekijk welke vragen daar regelmatig worden gesteld.
  • Achterhaal via Google Analytics met welke woorden mensen momenteel op je website komen.
  • Combineer minder populaire zoekwoorden tot één long tail zoekwoord.
  • Bekijk onderaan de eerste pagina van de zoekmachine de zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan Google Suggest.

 

Long tail keywords en content marketing

 

Aangezien je met long tail keywords high traffic keywords uit de weg gaat en inzet op mensen die al verder in hun zoekproces zitten, is het belangrijk dat je nog harder de focus legt op de kwaliteit van je pagina’s en artikels.

 

Concreet betekent dit dat de inhoud van je artikels en pagina’s dus veel langer en specifieker moet zijn dan de content die je te zien krijgt bij een algemene zoekterm. Dit is niet alleen belangrijk voor je bezoekers, maar ook voor je SEO-score in Google.

 

In snackvorm

 

Long tail keywords vormen een immense SEO-opportuniteit.

  • Op algemene single-term keywords, zit veel concurrentie.
  • 70 procent van alle zoekopdrachten in Google, betreft long tail-zoekopdrachten.
  • Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meer dan drie termen bestaan.
  • Soms bestaan ze uit gehele zinnen en zijn ze geformuleerd in vraagvorm.
  • Op long tail keywords zit minder concurrentie, en ze leveren meer kwalitatieve bezoekers op.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website