Als je marketingcampagnes voert of aan advertising doet, is de reflex vaak om mensen naar je website te leiden, ze daar kennis te laten maken met je product of dienst, en vervolgens via de juiste triggers en calls-to-action richting de nodige vervolgstappen te sturen.

Op zich niet verkeerd, maar deze aanpak laat wel een en het ander aan het toeval over.

De vele mogelijkheden en navigatie-opties op je site, kunnen er namelijk voor zorgen dat de aandacht van bezoekers erg wordt versnipperd.

Daardoor verliezen ze al snel uit het oog wat hun motivatie was om je website te bezoeken, en zal de meerderheid onderweg afhaken of je site verlaten zonder een conversie te doen.

Nu, via remarketing en herhaling kun je veel doen om alsnog onder de aandacht te komen en niet-converteerders te overtuigen, maar er is ook een andere piste die je kunt bewandelen om afleiding te voorkomen en bezoekers sneller over de streep te trekken: het gebruik van dedicated landing pages.

Definitie: dedicated landing pages

Met dedicated landing pages bedoelen we heel concreet vrijstaande pagina’s die werden gemaakt met één doel (en dus formulier of call-to-action) in mind, met uiteraard de nodige achtergrondinformatie, maar zonder verdere afleiding qua navigatie en ‘wegklik-opties’.

Door de juiste bezoekers op het juiste moment naar deze pagina’s te sturen, komt je aanbod optimaal uit de verf, met betere completion rates en conversieratio’s tot gevolg.

Moet je dan zomaar in het wilde weg landing pages aanmaken?

Nee, helemaal niet.

Ons advies is om je belangrijkste touchpoints te identificeren en hiervoor pagina’s op te zetten.

Is er een bepaalde dienst waarin je uitblinkt, en die de perfecte instap vormt naar upsells op een later moment? Dan is deze dienst de perfecte kandidaat voor een eigen landing page. Heb je een gids of e-book uitgewerkt voor een afgelijnd publiek of met een bepaalde sector in gedachten? Ook hiervoor kun je perfect een pagina uitwerken.

Deze afweging zal je niet alleen helpen om de juiste pagina’s éérst aan te pakken, maar het zal je ook dwingen om na te denken over de targetings van je campagnes en advertising-inspanningen.

De juiste keywords om op te bieden en campagnesettings zullen hier bijna als vanzelf uit voortvloeien.

‘Hero’s journey’ als leidraad

Hoe typische doorgaans zijn opgebouwd:

This is my offer.

Here are the features.

Buy now.

De ‘Hero’s journey’ is een eenvoudige structuur die niet alleen in boeken en films wordt gebruikt, maar ook in marketing en storytelling.

Hoe het werkt?

Een held of protagonist (de gebruiker) wordt tot actie geroepen (call-to-action), zal daar aanvankelijk weigerachter tegenover staan omwille van een X aantal bezwaren, raakt uiteindelijk toch getriggerd, kom helaas enkele obstakels of uitdagingen tegen op zijn pad, maakt een transformatie door, en keert terug naar ‘huis’ met een andere blik op de wereld.

Of concreter:

  1. We lijnen een duidelijke held af. Het kan gaan om een bepaald klantsegment, een persona of eender wat. We kennen de eigenschappen van deze gebruiker door en door, en weten dus wat hem of haar onderscheidt van anderen.
  2. Onze held komt om een specifieke reden tot bij ons. Dat is de lokroep (lees: het aanbod). Je benoemt specifiek hoe jij van plan bent om het leven van de held te veranderen.
  3. Er is scepsis. Die moet worden benoemd. Waarom zou de held niet met jou in zee gaan? Wat schrikt hem af? Denk aan concurrenten die bekender zijn of gunstiger gepercipieerd worden, een complex (onboarding) proces, onze beperkste bekendheid in de markt…
  4. We gaan de held triggeren door te benoemen wat we van hem verwachten.
  5. We benoemende de uitdagingen van de bezoekers. Met welke obstakels heeft hij af te rekenen? Wat zijn z’n needs, wants en pain points?
  6. Transformatie: welke problemen lossen wij op voor onze held? Waarom zou hij beter af zijn bij jou dan bij een van jouw concurrenten? Bespaart hij tijd? Of geld? Of beide?
  7. De terugkeer: Als de gebruiker met jou in zee gaat, wat gebeurt er dan? Wat krijgen ze mee? Waarom zouden ze moeten terugkomen? Benadruk naservice, het product, de ervaring, enzovoort.

Het Hero’s journey framework valt min of meer samen te vatten in de volgende ankerpunten:

This is your problem.

Here’s how I solve it.

Here’s why my solution is unique.

Here’s a ton of proof that it works.

Here’s why it’s scarce.

Here’s my results guarantee.

Buy now.

Dit stappenplan zoveel mogelijk volgen in de opbouw van je pagina, maak een wereld van verschil voor je conversieratio’s.

Landing pages ontwerpen

De juiste diensten geïdentificeerd?

Dan wordt het tijd voor de uitwerking van je landing pages.

Daarvoor moet je andere accenten leggen dan bij het ontwerp van een ‘gewone’ webpagina. Deze laatste categorie is doorgaans zo opgebouwd dat via links, aanvullende informatie en vervolgopties een logische ‘flow’ is voorzien.

Met andere woorden: gewone pagina’s zijn gemaakt voor bezoekers om hun eigen weg uit te stippelen en zo snel mogelijk een pad af te leggen naar de informatie die ze zoeken

Een landing page geeft deze opties niet.

Wat meteen ook betekent dat ze niet voor elk type bezoeker geschikt zijn.

Alleen bezoekers die 100% geïnteresseerd zijn in je aanbod of die er specifiek naar op zoek zijn, horen thuis op je landing page. Een landing page moet namelijk zo specifiek zijn dat er maar één actie is die een bezoeker kan ondernemen. Ze hebben geen nood aan alle informatie onder zon.

Het ganse design van de landing page moet één doel dienen.

Probeer daar altijd aan te denken zodat je niet te veel toeters, bellen en afleidingen opneemt.

Testen, testen, testen

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om dedicated landing pages te bouwen, naast natuurlijk de optie om een ‘afleidingsvrije’ pagina te bouwen rechtstreeks in je website.

Populaire opties zijn onder meer Leadpages en Unbounce.

Het voordeel van deze systemen is dat ze toelaten om verschillende versies van een pagina simultaan te testen.

Als je de nodige tests voorziet, kun je op een snelle manier achterhalen wat de ideale indeling is van een pagina en hoe je de verschillende elementen moet invullen voor een maximale return.

In snackvorm

Dedicated landing pages zorgen voor meer return uit je marketincampagnes en PPC-inspanningen.

  • Ze nemen alle afleiding weg en dienen één doel.
  • Ideaal voor je belangrijkste diensten of ‘instapaanbiedingen’ waarvan je weet dat ze later voor upsells zorgen.
  • Geven meteen ook een handvat voor je targetings.
  • Je kunt ze in je website zelf bouwen, of via tools als Leadpages en Unbounce.
  • Het voordeel landing page-tools is dat ze ingebouwde A/B-functionaliteiten hebben.