Must-haves voor jouw homepage

Hoewel een groot deel van je bezoekers niet via deze weg op jouw website binnenkomt, is en blijft een overzichtelijke homepage één van de cruciaalste elementen van je website.

 

Zo dient deze in één oogopslag weer te geven:

 

  • wie je bent en waarvoor je bedrijf staat;
  • wat je bedrijf voor de bezoeker in kwestie kan betekenen;
  • wat jij van de bezoeker verwacht na een bezoek op de homepage.

 

Hieronder vind je de absolute must-haves voor jouw homepage, zodat jouw bezoekers al deze essentiële informatie in no time terugvinden!

 

Sprekende titel en subtitel

 

Zoals hierboven reeds vermeld, is het belangrijk om je bezoeker zo snel mogelijk een beeld te geven van wie je bent en wat je doet.

 

Dit doe je door middel van een klare en duidelijke titel op de homepage, waarbij je geen gebruik maakt van vakjargon.

 

Vervolgens vul je de titel op de homepage aan met een subtitel. Hier geef je best weer wat je bedrijf te bieden heeft of wat je core business is, en dit in functie van de bezoeker. Vertel dus vooral niet over jezelf, maar wel hoe jij je bezoeker kan verder helpen.

 

De bedoeling is dat je op basis van je titel en subtitel, je bezoeker in de eerste drie seconden van zijn bezoek aan je homepage duidelijk maakt wat je voor hem kan betekenen.

 

Duidelijke calls-to-action

 

De twee hoofddoelen van je homepage zijn:

 

  1. je bezoekers zoveel mogelijk naar andere pagina’s binnen je website te brengen;
  2. je bezoekers richting de volgende stap van de sales funnel te sturen.

 

Dit doe je door twee à drie directe calls-to-action te plaatsen die je bezoeker aansporen om een bepaalde actie te volbrengen.

 

Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een CTA die meteen op de verkoop van je product of dienst aanstuurt, een CTA waarbij je bezoeker zijn e-mailadres opgeeft om waardevolle of exclusieve informatie te ontvangen, en een CTA waarbij je vraagt om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

 

Visueel karakter

 

De meeste bezoekers op je website zijn visueel ingesteld en hebben dus een alleszeggende afbeelding op je homepage nodig om te kunnen plaatsen wat jouw bedrijf nu precies doet.

 

Belangrijk is hierbij om afbeeldingen te gebruiken die emoties opwekken en tot actie aanzetten, en te allen tijde het gebruik van overduidelijke stockfoto’s te vermijden.

 

Afbeeldingen die emoties opwekken, zorgen er immers voor dat bezoekers zich sneller verbonden voelen met je bedrijf. Stockfoto’s daarentegen creëren een onmetelijke barrière.

 

Voordelen in een notendop

 

Los van de subtitel – waarin je uitlegt wat je bedrijf juist kan betekenen voor je bezoeker- is het ook een must have om te beschrijven op je homepage waarom je net dit product of deze dienst aanlevert.

 

Met andere woorden: vertel je bezoeker welke voordelen en gemakken verbonden zijn aan de aankoop van je product of dienst.

 

Social proof

 

Social proof is een succesvolle indicator om vertrouwen te creëren bij je bezoeker en dus ook een absolute must have op je homepage.

 

Social proof laat namelijk zien wat je voorgaande klanten van hun aankoop vonden en geven je daarnaast de mogelijkheid om krachtige quotes op je homepage te formuleren.

 

Gemakkelijke navigatie

 

Om je bounce rate zo laag mogelijk te houden en je bezoekers zoveel mogelijk verschillende pagina’s binnen je website te laten bekijken, is een gemakkelijke navigatie ten zeerste aangeraden.

 

Dat houdt onder meer in dat:

 

  1. deze zichtbaar is aan de bovenkant van je homepage;
  2. deze duidelijk weergeeft wat je website te bieden heeft, dankzij het gebruik van verschillende categorieën;
  3. deze voorzien is van een zoekfunctie wanneer je bezoeker iets toch niet meteen terugvindt.

 

Waardevolle content

 

Waardevolle content doet het altijd goed om van je bezoeker effectief een lead te maken.

 

Hierbij is het wel de bedoeling dat je bezoeker een bepaalde actie moet ondernemen, alvorens hij deze content krijgt.

 

Dit kan zijn door een account aan te maken, waarbij hij vervolgens toegang krijgt tot een ledenzone met extra waardevolle informatie; of dit kan zijn door een e-mailadres achter te laten, waarbij hij achteraf een whitepaper, ebook of gids ontvangt in zijn mailbox.

 

Toegankelijke contactpunten

 

Ten slotte één van de meest vanzelfsprekende, maar toch vaak vergeten, must-have voor je homepage: toegankelijke contactpunten.

 

De meeste mensen die je website bezoeken, zijn niet meteen klaar om over te gaan tot een aankoop, en dat is natuurlijk niet meer dan normaal.

 

Om te vermijden dat je een relatie misloopt met deze bezoeker, zorg je er best voor dat de drempel om contact op te nemen, zo klein mogelijk is:

 

  • Maak gebruik van een live chatbox waarbij je vraagt of je hem kan helpen bij bepaalde zaken of eventueel extra informatie kan verschaffen.
  • Zorg dat je call-to-actions op je website hebt staan waarbij je bezoeker in ruil voor zijn e-mail waardevolle content krijgt.
  • Voorzie je homepagina van een contactformulier.

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden om je homepage toegankelijkheid te doen uitstralen.

 

Bovendien zijn deze voorbeelden – in combinatie met de vermelding van je openingsuren, je telefoonnummer en je adresgegevens – de ideale samenstelling om je bezoeker bij te staan bij enige complicaties, wanneer deze wel klaar is om over te gaan tot een aankoop!

 

In snackvorm

 

Een overzichtelijke homepage is cruciaal voor een succesvolle website.

  • Maak snel duidelijk wat je voor de bezoeker kunt betekenen.
  • Gebruik calls-to-action om bezoekers richting de juiste vervolgstap(pen) te sturen.
  • Ga voor overtuigende visuals.
  • Kies voor een intuïtieve navigatie.
  • Laat huidige klanten aan het woord.
  • Close-up: bounce rate

    Bounce rate is het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat. Het ...

  • Inspelen op voice search

    In 2015 verwerkte Siri meer dan één miljard voice searches per week. Vandaag staat zij s...

  • Hoe SEO-succes meten?

    Waar vroeger enkel het aantal zoekwoorden waarvoor je scoort als belangrijkste SEO-KPI wer...

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website