De missie & visie van een bedrijf geven richting aan activiteiten en beslissingen. Het zijn onmisbare hulpmiddelen als je je bedrijf op het juiste pad wilt houden. Maar wat zijn ze? Hoe schrijf je er zelf een en wat zijn de voordelen van een missie & visie? Wij zochten het uit voor je!

Wat is de missie van een bedrijf?

De Principes van Marketing’ van Philip Kotler definieert de missie als volgt:

“Een missie is de formulering van de doelstelling van het bedrijf: wat het wil bereiken in de ruimere omgeving.”

Wij verwoorden het iets anders. Een missie is een verklaring van wat je dagelijks doet als bedrijf. Het beschrijft wat je vandaag doet en vandaag wilt bereiken.

Denk aan je eigen voorkeuren. Hou je van een bepaald merk koffie? Ga je steeds naar dezelfde supermarkt? Of zweer je bij een specifiek automerk?

Daar is een goede verklaring voor! De reden waarom je trouw blijft aan deze merken is omdat ze fysieke, emotionele en logische elementen samensmelten tot een uitzonderlijke customer experience. De waarden die jij belangrijk vindt zijn nergens zo zichtbaar als in de geformuleerde missie van een bedrijf.

Een missie uitschrijven draait rond het beantwoorden van het wat, wie en waarom van een bedrijf.

Bij een missie hoort wel een belangrijke nuancering.

Net zoals alles in het leven evolueert je bedrijf na verloop van tijd. Je lokale eenmanszaak kan uitgroeien tot een nationaal concern, je aanbod kan verbreden of versmallen en je kunt nieuwe doelgroepen beginnen targetten.

Naarmate je bedrijf evolueert, kan het zijn dat je missie niet meer aansluit bij je hedendaagse activiteiten. Toets je missie daarom regelmatig aan de werkelijke situatie. Klopt het plaatje nog? Geweldig. Wringt het schoentje? Schrijf dan een nieuwe, verbeterde missie.

Wat is een visie?

Een missie beschrijft je doelstelling op lange termijn in brede zin. Een visie zoomt iets dieper in en beschrijft specifiek hoe je die doelstelling wilt bereiken.

De visie van een bedrijf is eigenlijk het verlengstuk van een missie. Een visie omschrijft waar en in welke positie het bedrijf zichzelf ziet wanneer ze de missie voltooid hebben.

Je visie vertelt wat de toekomstdroom van je organisatie is en hoe het wilt bijdragen aan de evolutie van de maatschappij.

Dat maakt dat je visie vaak veel ‘zweveriger’ is dan je missie.

Maar net zoals een missie kan een visie na verloop van tijd verouderen. Wat als je toekomstdroom werkelijkheid is? Ben je dan tevreden? Of wil je je bedrijf dan naar nieuwe hoogtes tillen?

Waaraan moeten je missie & visie voldoen?

Kotler hanteert 4 eisen waaraan een goede missie voldoet.

  • RealistischColruyt is een van de grootste supermarktketens in België. Het zou ambitieus en realistisch zijn van Colruyt om in de missie te vermelden dat ze er vandaag alles aan doen om de grootste supermarktketen van België te zijn. Maar de missie zou falen als ze zeggen dat ze de grootste van Europa willen zijn.
  • Specifiek: je missie & visie zijn geen gebakken lucht. Het zijn tools die je werknemers helpt om de juiste beslissingen te nemen. Kijk naar Apple. Zij willen de beste user experience aan hun doelgroep bezorgen door middel van innovatieve producten en door anders te denken om zo de status quo te challengen. Kortom: alles wat neigt naar de producten van IBM of Microsoft is niet goed genoeg voor Apple, want het is niet onderscheidend genoeg.
  • Gebaseerd op onderscheidende competenties: de kans is groot dat je niet de enige actieveling bent in je sector. Zorg ervoor dat je missie & visie voldoende verschillen van die van je concurrenten. Alleen zo ziet je doelgroep door het bos de bomen. We kijken opnieuw naar Apple. Heel hun bedrijf draait rond het feit dat ze zich willen losscheuren van de gemiddelde computerproducent. Zij denken anders en zetten in op gebruiksvriendelijkheid en een sterk design. Dat is wat hen onderscheidt van de concurrenten.
  • Motiverend: Wanneer je ideale klant of je ideale werknemer je missie & visie leest, dan zou de reactie niet ‘Oké.’ moeten zijn, maar eerder ‘Ja!’.

Wat is het verschil tussen missie & visie?

Het grote verschil met de missie is dat de missie verklaart wat je vandaag doet. Een visie beschrijft het ultieme doel dat je wilt bereiken met je onderneming.

Kortom is de missie wat je vandaag doet om je visie te bereiken. Tesla heeft dat bijvoorbeeld goed begrepen.

Missie: De meest onstuitbare auto van de 21e eeuw creëren door de overgang naar elektrische voertuigen te leiden.

Visie: De overgang van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie versnellen.

Wat zijn de voordelen van een missie & visie?

Je missie en visie zijn het kompas van je bedrijf. Zonder hen dwaal je af en loop je verloren.

Een eerste voordeel van je missie en visie is dat ze je helpen om de juiste beslissing te maken voor je bedrijf. Harley Davidson maakt dromen waar door motoren van topkwaliteit te produceren die voor een geweldige ervaring zorgen. Zij gaan nooit een goedkopere lijn produceren. Want goedkoop betekent minder kwaliteit. Minder kwaliteit is geen droomvervullend aspect van een product.

Door die juiste beslissingen te nemen, heb je een positief effect op veel van je stakeholders:

  • Je bent beter in staat om een bepaald segment te bedienen. Zij zijn fan van wat je doet. Door je missie en visie te respecteren blijf je voldoen aan hun verwachtingen.
  • Je personeel raakt gemotiveerd door je bestaansreden. De ontwerpers van de motoren van Harley Davidson zijn verliefd op de unieke karaktertrekken van het voertuig. Zij creëren de dromen en zijn daar apetrots op.

Bedrijven die het goed doen qua mission en vision statement zijn bijgevolg ondernemingen die jaar in, jaar uit trouw blijven aan hun kernwaarden, geloofwaardig zijn en een merk uit de grond stampen waar klanten en werknemers zich graag mee identificeren.