missie-visie-strategie

De missie & visie van een bedrijf geven richting aan activiteiten en beslissingen. Het zijn onmisbare hulpmiddelen als je je bedrijf op het juiste pad wilt houden.

Maar wat houden ze precies in, hoe schrijf je er zelf een, en wat zijn de voordelen van een missie & visie?

Wat is een missie?

“Een missie is de formulering van de doelstelling van het bedrijf: wat het wil bereiken in de ruimere omgeving.”

Wij verwoorden het iets anders. Een missie is een verklaring van het ‘waarom’ van wat je dagelijks doet als bedrijf.

Wat is een visie?

Een missie beschrijft je doelstelling op lange termijn in brede zin. Een visie zoomt iets dieper in en beschrijft specifiek hoe je die doelstelling wilt bereiken.

Je visie kan na verloop van tijd ‘verouderen’.

Wat als je toekomstdroom werkelijkheid is? Ben je dan tevreden? Of wil je je bedrijf dan naar nieuwe hoogtes tillen?

Waaraan moeten je missie & visie voldoen?

Er zijn vier eisen waaraan een goede missie voldoet.

  • Realistisch: Colruyt is een van de grootste supermarktketens in België. Het zou ambitieus en realistisch zijn van Colruyt om in de missie te vermelden dat ze er vandaag alles aan doen om de grootste supermarktketen van België te zijn. Maar de missie zou falen als ze zeggen dat ze de grootste van Europa willen zijn.
  • Specifiek: je missie & visie zijn geen gebakken lucht. Het zijn tools die je werknemers helpt om de juiste beslissingen te nemen. Kijk naar Apple. Zij willen de beste user experience aan hun doelgroep bezorgen door middel van innovatieve producten en door anders te denken om zo de status quo te challengen. Kortom: alles wat neigt naar de producten van IBM of Microsoft is niet goed genoeg voor Apple, want het is niet onderscheidend genoeg.
  • Gebaseerd op onderscheidende competenties: de kans is groot dat je als enige bedrijf actief bent in je sector. Zorg ervoor dat je missie & visie voldoende verschillen van die van je concurrenten. Alleen zo ziet je doelgroep door het bos de bomen. We kijken opnieuw naar Apple. Heel hun bedrijf draait rond het feit dat ze zich willen distantiëren van de gemiddelde computerproducent. Zij denken anders en zetten in op gebruiksvriendelijkheid en een sterk design. Dat is wat hen onderscheidt van de concurrenten.
  • Motiverend: Wanneer je ideale klant of je ideale werknemer je missie & visie leest, dan zou de reactie niet ‘Oké.’ moeten zijn, maar eerder ‘Ja!’.

Wat is het verschil tussen missie & visie?

Het grote verschil met de missie is dat de missie verklaart waar je naartoe wilt.

Een visie beschrijft de weg ernaartoe en kan wijzigen, om wat voor reden dan ook.

Wat zijn de voordelen van een missie & visie?

Je missie en visie zijn het kompas van je bedrijf. Zonder dwaal je af en loop je verloren.

Een eerste voordeel van je missie en visie is dat ze je helpen om de juiste beslissing te maken voor je bedrijf.

Harley Davidson maakt dromen waar door motoren van topkwaliteit te produceren die voor een geweldige ervaring zorgen. Zij gaan nooit een goedkopere lijn produceren. Want goedkoop betekent minder kwaliteit. Minder kwaliteit is geen droomvervullend aspect van een product.

Door die juiste beslissingen te nemen, heb je een positief effect op veel van je stakeholders:

  • Je bent beter in staat om een bepaald segment te bedienen. Zij zijn fan van wat je doet. Door je missie en visie te respecteren, blijf je voldoen aan hun verwachtingen.
  • Je personeel raakt gemotiveerd door je bestaansreden. De ontwerpers van de motoren van Harley Davidson zijn verliefd op de unieke karaktertrekken van het voertuig. Zij creëren de dromen en zijn daar apetrots op.
Stefan Kerkhof
Stefan Kerkhof
stefan.kerkhof@websteak.be

Content marketeer in hart en nieren at work. Cat dad en Dungeons & Dragons-fanaat at home.