Om je website goed te laten functioneren, moet je regelmatig je zoekwoorden optimaliseren. Dat is niet altijd even gemakkelijk, al helemaal omdat het algoritme van Google steeds geavanceerder wordt.

 

Toch blijft het belangrijk om je zoekwoorden af en toe te evalueren en aan te passen.

 

Je content zal zo hoger scoren in zoekresultaten.

 

Heb je daar wat moeilijkheden mee? Bekijk dan zeker deze tips!

 

1. Target de volledige customer journey

 

Het is belangrijk dat je je keywords richt op iedereen die geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt, in de verschillende fases van het koopproces. Niet elke potentiële klant begint zijn zoektocht namelijk op productniveau. Voor sommigen begint het met een ‘probleem’ of ‘vraagstelling’. En daarom is het belangrijk om rekening te houden met de customer journey van je klanten.

 

Houd daarbij zeker rekening met de verschillende ‘stages’ die een potentiële klant doormaakt.

 

In de Awareness Stage gebruik je best algemene keywords. Focus op ‘informatie aanbieden’, en niet op ‘verkopen’.

 

Bevindt je klant zich in het ‘Consideration Stage’, dan zoekt hij al een specifieke oplossing of product. Je overtuigt de klant dan gemakkelijker met keywords die de waarde van je product onderstrepen.

 

Gebruik keywords als ‘bestel hier’ of ‘koop nu’ voor klanten in de ‘Decision Stage’. Zij willen overgaan tot een aankoop, en zo bereik je hen het beste.

 

2. Gebruik een checklist

 

Zie je soms door de bomen het bos niet meer?

 

Een keywordoptimalisatie-checklist helpt je om gestructureerder te werk te gaan. In die checklist kan je vanalles opnemen om je workflow te bevorderen.

 

Zo kan je een lijstje maken met long tail-variaties van je best scorende keywords. Virtuele assistentie, zoals Siri en Alexa, geven het gebruik van voice search en long tail keywords een serieuze boost.

 

Vergeet ook zeker je branded termen niet!

 

Heb je misschien over bepaalde keywords gezien? Voer dan een competitieve analyse uit, en speur zo de lost ones op.

 

3. Vergeet de mobiele keywords niet

 

Desktoppers zoeken niet op dezelfde keywords als mobiele gebruikers. Houd er rekening mee dat ze vooral op kortere keywords zoeken door het ongemakkelijke toetsenbord. Mobiele zoekers kunnen ook hun zoekwoord inspreken. Daarvoor kies je misschien beter langere keywords of opdrachten.

 

4. Keyword Audit en Trends

 

Test af en toe je on-page SEO, off-page SEO en de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je webpagina. Je kan daarvoor online SEO auditing tools gebruiken, zoals Woorank en SEO Site Checkup.

 

Houd rekening met keyword-trends: bepaalde keywords zijn vandaag trending, en volgende week zullen dat er weer andere zijn.

 

Met keywords research tools, zoals Soovle, zoek je snel en eenvoudig de trends van de dag op. Zo kan je eenvoudig je zoekwoordenlijst up-to-date houden.

 

5. Houd je internal site search bij

 

Met internal site search kan je de keyword list van je website eenvoudig optimaliseren. Je ziet namelijk snel welke zoektermen bezoekers invoeren en of die een goed resultaat opleveren. Staan die nog niet op je keyword list? Toevoegen dan!

 

Bovendien weet je meteen welke keywords niét goed scoren en welke pagina’s laag scoren.

 

In snackvorm

 

Regelmatig je zoekwoorden evalueren en optimaliseren, is een must.

  • Target de volledige customer journey. Denk daarbij aan de verschillende stages die de bezoekers van je website doorgaan.
  • Gebruik een checklist, zo zal je veel gestructureerder te werk kunnen gaan.
  • Denk aan de mobiele bezoekers van je website. Die zoeken op een andere manier dan desktoppers.
  • Gebruik tools als Woorank, SEO Site Checkup en Soovle. Zo voer je eenvoudig een keyword audit op, of bepaal je de trending zoekwoorden van de dag.
  • Bekijk je internal site search en ontdek de vergeten keywords.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website