Nieuw in YouTube: ‘TrueView for Reach’

Nieuw in YouTube: ‘TrueView for Reach’

Begin april kondigde YouTube de uitrol van het nieuwe ‘TrueView’-advertentieformat aan. Naast ‘TrueView InStream’ en ‘TrueView met Video Discovery’, zou binnenkort ook ‘TrueView for Reach’ voor iedereen beschikbaar worden gemaakt.

 

Met de komst van ‘TrueView for Reach’, wil YouTube zich op een ander doel richten dan dat zij momenteel doet. Zo focust het bekende videokanaal zich met ‘TrueView InStream’ en ‘TrueView met Video Discovery’ eerder op ‘betalen na 30 seconden’ of ‘betalen na de onderneming van een actie’, terwijl ‘TrueView for Reach’ mikt op zoveel mogelijk on-target bereik en dit in de vorm van een CPM-bidding.

 

De reeds bestaande TrueView-advertenties

 

TrueView-videoadvertenties zijn een boeiende manier om je doelgroep te bereiken en aan te spreken op YouTube en internet. Je kan deze rechtstreeks opmaken vanuit AdWords en deze vervolgens beheren via het campagnetype Video.

 

Op dit moment bestaan er twee typen ‘TrueView’-advertenties, namelijk:

 

  1. TrueView InStream
  2. TrueView met Video Discovery

 

TrueView InStream

 

TrueView InStream-advertenties zijn videofragmenten die je voor, tijdens of na het bekijken van een andere video ziet. Na vijf seconden heb je als kijker de mogelijkheid om dit videofragment over te slaan. TrueView InStream-advertenties worden vaak gebruikt wanneer je video content hebt die je wil promoten vóór andere video’s op YouTube en in het Google Display Netwerk.

 

De nieuwe ‘TrueView for Reach’ zal voornamelijk in lijn liggen met dit type advertentie, maar hier komen we later op terug.

 

TrueView met Video Discovery

TrueView met Video Discovery’ werkt iets anders dan ‘TrueView InStream’. Bij deze indeling gebruik je een miniatuurafbeelding uit je video, ook wel een thumbnail genoemd, en een klein stukje tekst. Van zodra iemand je thumbnail ziet en hierop klikt, zal hij of zij jouw video te zien krijgen op de YouTube-weergavepagina of op je kanaalpagina.

 

In tegenstelling tot ‘TrueView InStream’, kan je ‘TrueView met Video Discovery’ best gebruiken om je video te promoten op plaatsen waar gebruikers nog in ontdekkingsfase zijn, zoals bijvoorbeeld:

 

  • Naast gerelateerde YouTube-video’s;
  • Als onderdeel van een zoekresultaat op YouTube;
  • Op de mobiele homepage van YouTube.

 

Wat is ‘TrueView for Reach’?

 

‘TrueView for Reach’ lijkt in grote lijnen op de ‘TrueView InStream’-advertenties die we hierboven reeds hebben besproken. Je zal bij dit type advertentie dus ook gewoon de keuze krijgen om na 5 seconden de advertentie over te slaan, maar wat betreft de betaling loopt ‘TrueView for Reach’ volgens een andere wijze.

 

Aangezien ‘TrueView for Reach’ werkt onder de vorm van CPM-bidding, zal je geen bedrag meer moeten betalen wanneer een bezoeker meer dan 30 seconden van jouw video heeft bekeken of een interactie heeft gehad met jouw video. Je betaalt met andere woorden dus een bedrag per 1.000 impressies in plaats van een bedrag per kijker.

 

De voordelen van ‘TrueView for Reach’

 

Volgens de verschillende bèta-testers van ‘TrueView for Reach’, blijkt dit nieuwe advertentietype een schot in de roos te zijn.

 

Bedrijven zoals Pepsi en Samsung haalden onder meer de volgende voordelen aan:

 

  • Doordat je betaalt op basis van CPM, kom je goedkoper uit dan bij de andere TrueView-mogelijkheden.
  • Doordat je altijd betaalt, i.p.v. alleen bij een interactie of na het overschrijden van 30 seconden, heb je een beter overzicht van wie je video allemaal bereikt.
  • Je combineert de voordelen van de 6-seconden bumpers met de ‘TrueView’ InStream-advertenties, waardoor je nog steeds de mogelijkheid hebt om de video na 5 seconden over te slaan. Dit zorgt voor minder irritatie bij de kijker.
  • De kans dat iemand meermaals jouw video ziet, is veel groter. Dit resulteert in een betere ad recall en merkbekendheid.

 

In snackvorm

 

YouTube introduceert de uitrol van de nieuwe ‘TrueView for Reach’-advertenties.

  • Derde optie naast ‘TrueView InStream’ en ‘TrueView met Video Discovery’.
  • Het eerste advertentietype in YouTube dat werkt onder de vorm van CPM-bidding.
  • Focust op impressies en bereik, in plaats van op de 30-secondenregel en het ondernemen van actie.
  • Met ‘TrueView for Reach’ bied je je kijker nog steeds de optie aan om jouw video na 5 seconden over te slaan.
  • Je hebt meer kans dat iemand jouw video meermaals ziet en je advertentie dus langer in iemands hoofd blijft hangen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website