Tussen meer dan 50 miljoen content creators kan je maar beter zorgen dat je opvalt met je video’s op YouTube.

 

En om dat te kunnen doen, moet je natuurlijk in de eerste plaats een YouTube kanaal hebben met geïnteresseerde volgers, goede video’s en logische playlists, en adverteren is ook geen slecht idee.

 

Breekt het zweet je al uit? Geen paniek, we loodsen je er stap voor stap door!  

 

1. Maak een zakelijk YouTube-kanaal

 

First things first: maak een merkaccount aan op Google (als je dat nog niet had).

 

Als je een YouTube-kanaal aanmaakt met een merkaccount kunnen meerdere mensen tegelijk inloggen en erin werken.

 

Volgende stap: maak met dit Google-account een zakelijk YouTube-kanaal.   

 

2. Leer je publiek kennen

 

Eén van de voordelen van een zakelijk YouTube-kanaal is dat je toegang krijgt tot Analytics op Youtube. Als je nog maar net een account hebt gemaakt, zal je hier nog niet veel informatie uit kunnen halen, maar je publiek leren kennen doe je best gaandeweg als je meer video’s plaatst en meer volgers krijgt.

 

Naast statistieken over het gedrag van je publiek (views, gemiddelde kijktijd, interactie…) vind je er ook demografische gegevens van je abonnees.

 

Probeer de volgende vragen te beantwoorden:

 

  • Waar en wanneer worden je video’s bekeken?
  • Hou oud zijn je kijkers?
  • Zijn het vooral mannen of vrouwen?

 

Met Analytics kan je op basis van data zien of je idee bevestigd wordt, of je moet bijsturen.

 

Uit de comments kan je ook heel wat informatie halen over het hoe en waarom. En op de Community Page kan je zelfs rechtstreeks vragen of polls lanceren bij je abonnees.  

 

3. Check de concurrentie

 

Een analyse van de concurrentie is essentieel als je wilt opvallen in je niche op YouTube.

 

De meeste informatie vind je gewoon op hun kanaal:

 

  • Bekijk welke video’s van de concurrentie de minste en de meeste views krijgen. Probeer zo te achterhalen welk type content je doelpubliek graag ziet.
  • Lees de comments: misschien heeft iemand je wel vermeld. Reageer hier dan op.
  • Check welke keywords concurrenten in hun beschrijvingen gebruiken. Gebruik die keywords om te verschijnen in de zoekresultaten en bij aanbevolen video’s.
  • Probeer te vermijden dat je concurrenten adverteren in jouw video’s. Je kan ze blokkeren.

 

4. Neem een voorbeeld aan je favoriete kanalen

 

Bekijk je zelf soms video’s op YouTube?

 

Stel jezelf dan de vraag waarom je bepaalde video’s boeiend vindt, en waarom je blijft kijken of net afhaakt. Waarom kijk je naar zowat alle video’s op een bepaald kanaal?

 

Het is niet de bedoeling dat je hun tactiek gewoon kopieert, maar je kan er wel heel wat best practices uithalen. Ook als ze niet binnen je niche vallen.

 

5. Optimaliseer je video’s voor SEO

 

Hier schreven we eerder al een Websnack over.

 

Nog wat extra tips:

 

  • Zorg voor een goede beschrijving: hierin leg je kort uit waar de video over gaat. Zet er zeker je belangrijkste keywords in, links naar je website en sociale media en gebruik hashtags.
  • Gebruik aanklikbare CTA’s in je video’s: zo heb je bijvoorbeeld kaarten, bumper ads en watermarks.
  • Simpel maar effectief: vraag kijkers om zich te abonneren op je kanaal, bijvoorbeeld aan het einde van de video.

 

6. Uploaden maar!

 

Nu je enkele geoptimaliseerde video’s hebt klaarstaan, is het tijd om ze te publiceren en verspreiden.

 

Het is goed om je video’s bijvoorbeeld wekelijks op hetzelfde tijdstip te publiceren. Mensen weten dan wanneer er een nieuwe video aankomt, en je kan dit ook zo communiceren op je andere kanalen.

 

Je kan je video’s uploaden en plannen in de Creator Studio van Youtube zelf, maar er zijn ook andere tools voorhanden.

 

7. Optimaliseer je kanaal

 

Na je video’s, is nu je kanaal aan de beurt.

 

Je wil herkenbaar zijn en dat mensen makkelijk de weg vinden in je YouTube-kanaal.

 

Nog belangrijker: je wil dat mensen die regelmatig je video’s bekijken zich abonneren.

 

Enkele tips:

 

  • Vul je profiel zo volledig mogelijk in. Vergeet de bio niet (en verwerk hier relevante keywords in), zorg voor een opvallende header, links naar je website en andere sociale media, en contactgegevens.
  • Featured channels zijn goed om mensen door te verwijzen naar andere kanalen die ze interessant kunnen vinden, en het maakt jouw kanaal waardevoller. Het lijkt misschien wat raar om mensen op je eigen kanaal door te sturen naar de concurrentie, maar onthoudt dat Youtube een community is. Je kan heel wat voordeel halen uit netwerken met andere kanalen.
  • Organiseer je video’s in logische playlists. Als mensen hier een video van bekijken, zien ze automatisch de rest van de playlist, waardoor ze langer op je kanaal blijven. Hier kan je natuurlijk eigen video’s voor gebruiken, of video’s van andere kanalen.
  • Voeg ondertitels in verschillende talen toe en breidt zo je publiek uit. Je hoeft dit niet zelf te doen, je kan het ook aan je kijkers vragen. Kijk die dan wel na, bijvoorbeeld met de automatische vertaling van Google.

 

8. Adverteer op Youtube

 

Om je content breder te verspreiden, kan adverteren handig zijn. Zo zien mensen buiten je kanaal het ook.

 

Hier vind je meer informatie over adverteren met video.

 

Het belangrijkste aan adverteren op YouTubeis dat je relevante, engagerende content maakt, anders klikken mensen meteen weer weg.

 

9. Analyseer

 

Om een YouTube-kanaal te laten groeien, moet je constant bijsturen en optimaliseren.

 

De beste manier om dat te doen is om regelmatig je inspanningen te analyseren.

 

Volg deze checklist als je een nieuwe video gepubliceerd hebt:

 

  • Zijn er grote veranderingen in het aantal abonnees?
  • Is je publiek significant veranderd?
  • Waar bekijken mensen je video’s en van waar komt het verkeer?
  • Op welke apparaten kijken ze?
  • Vergeet de comments niet.

 

10. Snelle tips

 

Om af te sluiten nog wat tips om video’s te maken waarvoor mensen blijven terugkomen.

 

  • Volg de video specificaties van YouTube.
    • Aanbevolen grootte: 426 x 240 pixels (240p), 640 x 360 pixels (360p), 854 x 480 pixels (480p), 1280 x 720 pixels (720p), 1920 x 1080 pixels (1080p), 2560 x 1440 pixels (1440p) en 3840 x 2160 pixels (2160p)
    • Minimum grootte: 426 x 240 pixels
    • Maximum grootte: 3840 x 2160 pixels
    • Ondersteunde ratio’s: 16:9 en 4:3
    • Aanbevolen formaten: .MOV, .MPEG4, MP4, .AVI, .WMV, .MPEGPS, .FLV, 3GPP, of WebM
    • Maximum bestandsgrootte: 128 GB
    • Maximum lengte: 12 uur
  • Investeer in opnamemateriaal als je zelf je video’s maakt, of zorg in elk geval voor video’s van goede kwaliteit.
  • Grijp de aandacht in de eerste 15 seconden van je video.
  • Optimaliseer voor mobiel: denk eraan dat veel mensen je video zonder geluid zien en houd het kort.

 

In snackvorm

 

Ook zakelijk vallen er wins te rapen op YouTube.

  • Het begint allemaal bij het creëren en optimaliseren van een zakelijk YouTube-account.
  • Ook belangrijk: je doelpubliek leren kennen en gaandeweg bijsturen.
  • Je kan veel leren van de concurrentie en van video’s waar je zelf graag naar kijkt.
  • Om je video’s breder te verspreiden kan je best adverteren op YouTube.
  • Plan video’s op een vast tijdstip in en houd hierbij zeker rekening met de specificaties van YouTube.
Ashley Van den Broeck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website