Inspelen op voice search

In 2015 verwerkte Siri meer dan één miljard voice searches per week. Vandaag staat zij samen met onder meer Google Assistant, Cortana en Alexa in voor maar liefst 10 procent van al het zoekverkeer!

 

Heb jij jouw SEO-strategie al afgestemd op de alsmaar toenemende voice search-opdrachten, of ben je eerder nog op zoek naar enkele tips om mee van start te gaan?

 

Schrijf vanuit een vraag-perspectief

 

Voornamelijk jongeren tussen 18 en 29 jaar zijn helemaal in de ban van voice search, en gebruiken dit onder meer om liedjes op te zoeken, filmtijden te achterhalen, vragen omtrent hun huiswerk op te lossen, de weg te zoeken, enzovoort.

 

Wanneer ze dit doen, stellen ze ook echt een vraag aan hun smartphone of mobiel apparaat.

 

Enkele voorbeelden zijn:

 

  • “Wanneer spelen ze [naam van film] in [naam en locatie van cinema]?”
  • “Hoe geraak ik met de bus naar [locatie]?”
  • “Wat is de korte samenvatting van het boek [titel boek]?”

 

Belangrijk is dus om je content op deze verschuiving naar voice search af te stemmen en je in de schoenen te plaatsen van je doelpubliek.

 

Ga na welke vraagzinnen voor hen van belang zijn en probeer deze oftewel op de huidige pagina’s van je website te beantwoorden, oftewel een Veelgestelde vragen-sectie te voorzien waarin je deze vragen beantwoordt.

 

Door hen specifiek bij te staan in hun vraag die ze via voice search aan de zoekmachine hebben gesteld, zal je zien dat:

 

  1. je bezoekers meer interesse tonen in je website;
  2. je meer waardevolle bezoekers aantrekt;
  3. je meer conversies behaalt.

 

Houd rekening met spreektaal en long tail keywords

 

Hierboven gaven we reeds aan dat men vaak gebruikmaakt van volledige vraagzinnen bij voice search.

 

Dit komt voornamelijk door gebruiksgemak, het doel om sneller een correct zoekresultaat te bekomen, het idee dat men echt met iemand praat, enzovoort.

 

Je zal als content marketeer dus meer rekening dienen te houden met spreektaal en long tail keywords, in plaats van beknopte zoekopdrachten, en meer met gesproken taal in plaats van geschreven taal.

 

Zoekt je doelpubliek via de gewone zoekmethode bijvoorbeeld naar ‘beste marketingbureau Hove’, dan is de kans groot dat deze voor iemand die gebruik maakt van voice search, eerder zal lijken op ‘wat is het beste marketingbureau van Hove?’.

 

Leg de focus op het lokale karakter

 

Voice search wordt het vaakst gebruikt via smartphone en terwijl mensen onderweg zijn.

 

Zo zal je zien dat er via voice search regelmatig wordt gevraagd de snelste weg, de dichtstbijzijnde bushalte, het beste restaurant in een bepaalde omgeving, enzovoort.

 

De nabijheid en de beschikbaarheid in de directe omgeving spelen bij voice search dus een enorm belangrijke rol.

 

Zorg daarom dat je zeker rekening houdt met de focus op het lokale karakter wanneer je je website aanpast naar de toenemende voice search-opdrachten. Dit doe je onder meer door duidelijk te laten zien waar je gelegen bent, in welke regio’s je levert, wanneer je bedrijf geopend is...

 

Probeer deze informatie trouwens altijd ook zo hoog mogelijk op je website te plaatsen! Net doordat je bezoekers vaak onderweg zijn of via de smartphone browsen, willen zij geen uren liggen zoeken naar de informatie die ze nodig hebben.

 

In snackvorm

 

Voice search wint steeds meer aan belang.

  • Zorg dat jouw website antwoorden formuleert op de vraagzinnen die jouw doelpubliek rechtstreeks via voice search stelt.
  • Vervang geschreven taal op je website door gesproken taal.
  • Maak gebruik van long tail keywords als focus in plaats van short tail keywords.
  • Speel de nabijheid en de beschikbaarheid van je onderneming op je website uit. Voice search wordt immers het vaakst gebruikt via smartphone en terwijl mensen onderweg zijn.
  • Zorg dat je je antwoorden zo hoog mogelijk op je website plaatst zodat je bezoekers niet te lang naar de nodige informatie moeten zoeken.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website