Misschien heb je er al van gehoord, misschien ook niet: de value ladder en bijbehorende soft conversions. 

 

Een value ladder is een reeks producten of diensten die in prijs (of waarde) stijgen.

 

Je begint met het product met de laagste waarde (als ‘lokaas’, om awareness te verhogen en om je waarde als merk te bewijzen) en zo probeer je klanten verder te doen klimmen op de value ladder tot ze bij het product met de hoogste waarde zijn. 

 

Soft conversions zijn de ‘tussenstappen’ die mensen telkens doorlopen voor ze naar de échte conversie gaan.

 

Als je uiteindelijke conversie de verkoop van een product is, kunnen soft conversions bijvoorbeeld een inschrijving voor de nieuwsbrief, een download of contactaanvraag zijn.

 

Door deze soft conversions verzamel je gegevens en heb je meer kansen om mensen te overtuigen van je product. 

 

Dankzij de value ladder werk je systematisch naar een ‘harde’ conversie toe.

  • Een value ladder is een reeks producten of diensten waarvoor je telkens meer waarde vraagt.
  • Dankzij soft conversions bewerk je leads.
  • De meeste value ladders bestaan uit vijf  stappen: een freebie, de front-end, het midden, je getrouwheidsprogramma en de back-end.
  • Hoeveel stappen er op de value ladder zijn is minder belangrijk. Het punt is dat je genoeg waarde moet bieden om mensen naar de volgende stap te loodsen. 
  • Het mooie aan de value ladder is dat er voor ieders tijd en budget een niveau op de value ladder is.

 

Stappen op de value ladder

 

Er zijn natuurlijk verschillende versies, maar de meeste value ladders hebben vijf stappen, plus een manier om continuïteit in te bouwen. Je begint met een freebie, dan komt de front-end, het midden, je getrouwheidsprogramma en de back-end

 

Rond hoeveel stappen je precies je value ladder opbouwt, is eigenlijk niet zo belangrijk.

 

Het punt is dat je klanten genoeg waarde voor hun geld moet geven zodat ze bereid zijn om naar de volgende stap te gaan. Je kan daarbij ook stappen combineren

 

Met de freebie kan je natuurlijk geen geld verdienen, die dient vooral om zoveel mogelijk mensen aan te trekken, want net zoals bij een marketingfunnel zal niet iedereen tot bij de laatste stap geraken.

 

De front-end zorgt ervoor dat je break-even bent, en vanaf het midden kan je echt winst beginnen maken. Een getrouwheidsprogramma zorgt ervoor dat je even gerust bent: dit is bijvoorbeeld een abonnementsformule voor 6 maanden of een jaar. 

 

 

Het mooie aan de value ladder is dat er voor ieders tijd en budget een passend niveau op de value ladder is. Niet iedereen bereikt de back-end, maar dat is niet erg. 

 

Een voorbeeld: hoe kan de value ladder worden ingevuld voor een sportclub? 

 

  • De freebie kan een gratis proefles zijn
  • De front-end is af en toe een inschrijving voor een groepsles
  • Het midden zijn verschillende groepslessen
  • Het getrouwheidsprogramma is een abonnement
  • De back-end is een personal trainer

 

Soft conversions voor een aankoop

 

Soft conversions zijn acties die aangeven dat een prospect of klant aantoonbare interesse heeft in een volgend niveau op de value ladder, maar nog niet helemaal klaar is om de ‘stap’ te zetten, bijvoorbeeld omdat ze nog meer informatie zoeken.

 

Soft conversions zijn heel waardevol, maar zijn slechts een indicatie van interesse, ze vragen nog net iets meer tijd en nurturing . 

 

Als je even kritisch naar je value ladder kijkt: hoeveel kansen hebben prospecten om over te gaan tot een soft conversie en naar de volgende stap op de ladder?

 

Elke kans zorgt voor een sterkere verbinding met een prospect. Denk bijvoorbeeld aan specifieke pagina’s die je aanbiedt, een e-book, catalogus of whitepaper die ze kunnen downloaden, of een informatieve video die ze kunnen bekijken.

 

Heb je nog vragen over de value ladder? Laat gerust een comment achter, of plan een vrijblijvende afspraak.

Nico De Clerck

Helpt ondernemingen aan online menu’s die aansluiten op hun doelstellingen. Houdt zich scherp bij FC Toreke tot Real Madrid hem terughaalt.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website