Title tags voor SEO

Title tag, wasda?

 

De title tag is het HTML-element dat de titel van de pagina toont. Het is de titel die bovenaan je browser verschijnt als je een pagina opent, maar het is ook wat er verschijnt in de zoekresultaten of als je artikel gedeeld wordt op sociale media.

 

 

De bedoeling is dat je bezoekers meteen weten wat ze kunnen verwachten op de pagina, maar zoekmachines houden er ook rekening mee voor de ranking.

 

Title tags hebben daarnaast ook een invloed op de CTR en ze zijn het eerste wat mensen zien van je pagina, dus je besteedt er best genoeg aandacht aan.

 

Title tag-etiquette

 

Overtuigende title tags schrijven, is een kunst.

 

Zomaar eender wat invullen en hopen op het beste, is geen goed idee. De volgende basisprincipes geven je een houvast.

 

  • Zorg dat je title tag niet te lang is want dan wordt hij afgekapt door Google. Wanneer dit gebeurt is eigenlijk afhankelijk van pixels, maar 50 à 60 tekens is een goede leidraad. Deze lengte is al een hele tijd onveranderd, in tegenstelling tot de lengte van de meta description.
  • GEBRUIK NIET ALLEEN HOOFDLETTERS. Het zal de aandacht trekken, maar niet om de juiste redenen. Google zal je er ook niet voor belonen.
  • Overdrijf niet met keywords. Zorg dat de titel leesbaar en duidelijk blijft en richt je vooral op de mensen die het te zien zullen krijgen, niet alleen de zoekmachines.
  • Vermijd dubbele title tags. Ze moeten allemaal uniek zijn, en elke pagina heeft een eigen title tag nodig.

 

Helemaal het onderste uit de SEO-kan halen? Volg dan deze vier stappen:

 

Stap 1: Kies een primair zoekwoord om te targeten

 

Dit zoekwoord moet de kern van je onderwerp samenvatten. Je kan dit bijvoorbeeld doen met de zoekwoordplanner van Google AdWords of met deze Keywords Explorer die het beste zoekwoord helpt selecteren in een beschrijving.  

 

Stap 2: Zoek hier een longtail-variant van

 

Als je een primair zoekwoord hebt gevonden kan je hier één of twee longtail-varianten van maken en proberen verwerken in de title tag. Het kan een tijdje duren voor je rankt voor je primair zoekwoord omdat er veel concurrentie is, maar bij longtail zoekwoorden kan het sneller gaan. Hier kan de Keywords Explorer je ook bij helpen.

 

Stap 3: Schrijf je basis title tag

 

Nu komt het echte werk: de title tag zelf. Enkele tips:

 

  • Wees beschrijvend: de title tag moet beschrijven wat er op de pagina staat zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten.
  • Wees kort en krachtig: blijf binnen de 50 à 60 tekens anders wordt hij niet volledig getoond.
  • Gebruik zoekwoorden: zorg dat je primair zoekwoord er zeker in staat, en als het kan een longtail-variant ervan.

 

Stap 4: Wat maakt jouw content uniek?

 

Mensen die iets intikken op Google zijn altijd op zoek naar iets specifiek.

 

Zorg dat het in je title tag duidelijk is dat jij die behoefte vervult op je pagina.

 

Naar de volgende eigenschappen zijn mensen vaak op zoek:

 

  • Diepgang: mensen vinden het leuk als ze alles vinden op één pagina. Je kan benadrukken dat je pagina diepgaand is met woorden als ‘ultieme’, ‘complete’, ‘definitieve’ of ‘studie’.
  • Hoeveelheid: mensen houden van lijstjes. Je kan hierop inspelen door cijfers te gebruiken in je title tag.
  • Snelheid: mensen vinden het liefst zo snel mogelijk wat ze zoeken zonder eerst een lange tekst te lezen. Maak je content kort en to the point. Benadruk dit met woorden als ‘snel’, ‘simpel’, ‘in … minuten’, ‘nu’.
  • Recente resultaten: voor veel zoekopdrachten zoeken mensen naar de meest recente bron. Als dit jouw USP is op je pagina kan je het in de title tag benadrukken met ‘in 2018’, ‘laatste update …’.
  • Merken: mensen zijn meer geneigd om op een resultaat te klikken met een bekend merk in de titel dat ze vertrouwen. Maak hier dus zeker gebruik van als je bekend bent binnen je sector.

 

Hier kun je handig op inspelen!

 

In snackvorm

 

Title tags zijn een belangrijk SEO-element.

  • Het is de titel die verschijnt voor je pagina in de zoekresultaten.
  • Geef weer wat bezoekers kunnen verwachten op je pagina. Overtuigend zijn mag.
  • Zorg dat je title tag niet te lang is.
  • Optimaliseer voor een zoekwoord of longtail-variant, maar overdrijf niet.
  • Speel in op een behoefte: diepgang, kwantiteit, snelheid, versheid…
  • Close-up: bounce rate

    Bounce rate is het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat. Het ...

  • Inspelen op voice search

    In 2015 verwerkte Siri meer dan één miljard voice searches per week. Vandaag staat zij s...

  • Hoe SEO-succes meten?

    Waar vroeger enkel het aantal zoekwoorden waarvoor je scoort als belangrijkste SEO-KPI wer...

Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website