Technische SEO: de ruggengraat van je website

Wanneer je via Google op zoek gaat naar SEO-tips, krijg je vaak blogberichten en artikelen te zien over on-page en off-page optimalisatie. Toch dekt dit lang niet alle zaken wanneer je écht succes wil boeken met je website. Er bestaat immers ook een technisch SEO-luik dat jouw aandacht verdient als je op de eerste plaats in de Google-zoekmachine wil eindigen.

 

Technische SEO focust zich voornamelijk op de optimalisatie van de back end van je website, waardoor deze dus de ruggengraat van je website vormt.

 

1. Mobielvriendelijke versie van je website

 

Sinds de aankondiging van Mobile First Indexing, is een mobielvriendelijke versie van je website echt een technische SEO-must have geworden.

 

De afgelopen jaren zijn mensen namelijk steeds meer gebruik beginnen maken van mobiele apparaten om te browsen, en dus heeft Google besloten om een nieuwe indexatie in het leven te roepen en voorrang te geven aan de mobiele versie van een website in plaats van aan de desktop versie.

 

Heb je nog geen mobielvriendelijke website? Ga dan zeker ten rade bij je websitebouwer en maak hier zo snel mogelijk werk van!

 

Websites die momenteel enkel over een desktop versie beschikken, zullen nog steeds geïndexeerd worden, maar krijgen een minder goede rating toegekend dan websites die wel voldoen aan de nieuwe vereisten van Mobile First Indexing.

 

2. Optimale laadsnelheid op mobiel en desktop

 

Een ander technisch SEO-aspect dat je zeker onder handen dient te nemen, is de laadsnelheid van je mobiele website.

 

Want volgens een recent onderzoek van Google verlaat maar liefst 53 procent van de mobiele bezoekers je website, wanneer deze langer dan 3 seconden laadtijd nodig heeft. Snelheid is met andere woorden dus cruciaal als je je bezoekers op je website wil houden!

 

Daarnaast zal Google ook vanaf juli 2018 een ‘Speed Update’ doorvoeren en mobiele sitespeed als technische SEO-factor opnemen in haar algoritme.

 

Ondervindt je website dus laadproblemen? Dan wordt het hoog tijd om deze aan te pakken.

 

Hieronder enkele van de meest voorkomende, technische SEO-fouten waardoor websites laadproblemen ondervinden:

 

  • te grote bestandsgrootte en slecht geoptimaliseerde afbeeldingen;
  • niet-gecomprimeerde content;
  • te veel CSS-image requests op je webpagina’s;
  • geen tijdelijk geheugen;
  • te veel plugins;
  • het gebruik van een trage webhost.

 

3. Veilige omgeving dankzij HTTPS-gebruik

 

Een andere, technische SEO-optimalisatie die je maar beter zo snel mogelijk doorvoert, is de omschakeling naar HTTPS met je website.

 

Google moedigt al jaren een overschakeling naar HTTPS met je website aan, maar vanaf juli 2018 zal Google Chrome ook echt websites zonder HTTPS als onveilig markeren door een waarschuwingsicoon te tonen in de adresbalk.

 

Meer informatie over HTTP en HTTPS vind je terug in onze Websnack ‘Google Chrome gaat HTTP-sites als onveilig markeren’.

 

4. Crawlvriendelijke structuur door aanwezigheid sitemap

 

En last but not least, wanneer je op technisch SEO-gebied goed wil scoren: zorg voor een crawlvriendelijke structuur dankzij de aanwezigheid van een sitemap.

 

Zoekmachines zoals Google sturen immers continu bots naar jouw website om deze te crawlen en je ranking in hun zoekmachine te bepalen.

 

Wanneer zij vaststellen dat er geen sitemap aanwezig is op de website, dat ze deze niet kunnen lezen of dat er zich veel crawl errors in de sitemap bevinden, dan zal dit een enorme weerbots hebben op jouw ranking in de zoekmachine.

 

In snackvorm

 

Technische SEO is cruciaal voor het succes van je website.

  • Zeker zo belangrijk als on-page en off-page optimalisatie.
  • Technische SEO heeft betrekking op de backend van je website.
  • Mobielvriendelijkheid en laadsnelheid zijn niet te onderschatten elementen.
  • Ook HTTPS is essentieel.
  • Net als de crawlvriendelijkheid van je websitestructuur.
  • Close-up: bounce rate

    Bounce rate is het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat. Het ...

  • Inspelen op voice search

    In 2015 verwerkte Siri meer dan één miljard voice searches per week. Vandaag staat zij s...

  • Hoe SEO-succes meten?

    Waar vroeger enkel het aantal zoekwoorden waarvoor je scoort als belangrijkste SEO-KPI wer...

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website