“Welke positionering levert mijn bedrijf een relevant en geloofwaardig voordeel op ten opzichte van de concurrent en hoe behoud ik dit voordeel in een continu veranderende markt?”

Deze twee vragen spelen beslist in elk bedrijf een belangrijke rol.

Wanneer je eraan twijfelt of jouw bedrijfspositionering wel onderscheidend genoeg is van die van de concurrenten, en of deze nog wel relevant is voor je doelgroep, doe je er goed aan om je positionering eens vanuit een ander oogpunt te bekijken.

Aan de hand van volgende strategische vragen, geven we je meer inzicht in hoe je dit doet en hoe je jouw bedrijf of organisatie uniek maakt ten opzichte van je concurrentie:

Positionering stap 1: “Is it true?”

Een goede bedrijfspositionering omvat een boodschap die 100% waarheidsgetrouw is.

Stel dat je als reisbureau claimt dat je de goedkoopste bent, dan moet je dit ook waarmaken naar je doelgroep toe.

Om erachter te komen of jouw bedrijf authenticiteit mist, bestaan er enkele mogelijkheden:

  1. Laat enkele nieuwe medewerkers binnen jouw bedrijf je product of dienst testen en vraag hen of hun verwachtingen overeenstemmen met de boodschap die je verkondigt;
  2. Stuur een tevredenheidsonderzoek naar je klanten door en vraag hen of jouw product of dienst hun verwachtingen heeft ingelost;
  3. Bekijk je klantenreviews en ga na of de negatieve feedback raakt aan de boodschap die je over je product of dienst verkondigt.

Wanneer hieruit blijkt dat jouw boodschap niet volledig strookt met de verwachtingen, is het zaak om deze zo snel mogelijk te veranderen en neem je best ook even je propositie onder de loep.

Je propositie hangt immers nauw samen met je bedrijfspositionering en je brand credibility.

Zij vertelt onder meer:

  • hoe je de problemen van je klant oplost;
  • wat de voordelen zijn van je product of dienst;
  • waarom de klant juist jouw product of dienst moet kopen en niet dat van de concurrent.

Positionering stap 2: “Is it relevant?”

Niet alleen dient je bedrijfspositionering waarheidsgetrouw te zijn, ook de relevantiegraad speelt een doorslaggevend element in de slaagkansen van jouw product of dienst.

Wil een product of dienst scoren in de markt, dan moet het inspelen op een relevante ‘consumer insight’ of een latente beweegreden voor je doelgroep om het product of de dienst aan te kopen.

Ga dus zeker na waarom consumenten een bepaald product of een bepaalde dienst wel of niet zouden kopen.

Positionering stap 3: “Can we claim it?”

Afhankelijk van de sector waarop je je wil richten, zal er reeds veel of weinig concurrentie zijn in je directe omgeving.

“Can we claim it?” focust zich op dit gegeven en gaat na of je jouw plek effectief in deze markt kan opeisen.

Merk je dat er veel concurrentie aanwezig is in de nabijheid, maar dat je product of dienst wel relevant is voor je doelgroep? Stel je bedrijfspositionering dan zo bij dat je je differentieert op een niveau waar de concurrentie nog niet over heeft nagedacht.

Het is immers perfect mogelijk om eenzelfde dienst of product te verkopen als een ander bedrijf, maar dan dient je bedrijfspositionering wel een geheel andere insteek te hebben.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de hoeveelheid watermerken er vandaag op de markt zijn. Waar Bru zich focust op de boodschap “Het water dat natuurlijk bruisend uit onze grond komt”, gaat Spa Reine resoluut voor “Puur water met een subtiele smaak”.

Twee keer hetzelfde product, maar het ene merk benadrukt het natuurlijk bruisend karakter, terwijl het andere merk voor de subtiliteit van de smaak gaat.

Positionering stap 4: “Can we own it?”

Is je bedrijfspositionering waarheidsgetrouw, relevant en kan je aanspraak maken op de markt?

Dan is de voorlaatste stap om jouw positionering af te toetsen aan het DNA van je bedrijf.

Bekijk waar de grenzen liggen van je team of organisatie, en baken deze ook duidelijk af in je boodschap.

Stel dat je een videobedrijf bent dat ijzersterk is in de verfilming en de montage van beeldmateriaal, maar je hebt niemand creatief in je team voor het uitdenken van een verhaal, dan dien je storytelling niet als troef uit te spelen naar je doelgroep toe.

Positionering stap 5: “Can we make it happen?”

Can we make it happen?” is de allerlaatste stap van de kritische aftoetsing van je bedrijfspositionering.

Hier ga je na of je intern alle elementen in huis hebt om je positionering waar te maken:

  • Hebben we het budget?
  • Zijn we met voldoende mensen?
  • Hebben we de juiste middelen in huis?

In snackvorm

Om het verschil te kunnen maken met je (online) marketinginspanningen, is een onderscheidende positionering een must.

  • Evalueer aan de hand van vijf vragen of je verhaal wel relevant is; Is it true?
  • Is it relevant?
  • Can we claim it?
  • Can we own it?
  • Can we make it happen?