Een digitale marketingstrategie anno 2020

Het digitale is niet meer uit ons leven weg te denken. Ook de cijfers van telefoon, internet en social media gebruikers in 2020 beamen dit.

 

 

Een heel breed publiek dat je kan bereiken met digitale marketing. Natuurlijk weten we allemaal dat het veelvoud aan verschillende beschikbare kanalen ook voor chaos en verwarring zorgt. 

 

Op welk kanaal hoort bepaalde content nu echt?

 

Het is een eerste vraag die je telkens opnieuw moet stellen. Daarnaast zijn er heel wat andere factoren die doorslaggevend zijn om al dan niet gebruik te beginnen maken van een kanaal.

 

Het analyseren van jouw doelstellingen en uitmaken hoe daartoe te komen, zal de vraag ‘welk kanaal je nodig hebt’ beantwoorden.

 

Wil je orde in de chaos en weten wat je moet doen om succesvol te communiceren?

 

Start dan met het plannen van de customer journey en de digitale marketing strategie.

 

Customer Lifecycle

 

Bij het uitwerken van een digitale marketingstrategie moet je rekening houden met de customer lifecycle. Dat wil zeggen dat je steeds met leads rekening moet houden. Dit zowel in de voorverkoop, wanneer je ze naar een conversie leidt, als ook tijdens de naverkoop.

 

Elke fase heeft zijn eigen digital touchpoints die het in deze specifieke fase beter doet dan de andere.

 

Een handig overzicht om rekening met te houden bij het uitwerken van een digitale marketingstrategie, waarbij je baseert op voor- en na-verkoop. 

 

Google heeft ook een flow opgesteld die de Customer Lifecycle weergeeft. Dit volgens het See Think Do Care-principe waar we bij Websteak helemaal achter staan om strategieën voor organisaties uit te werken.

 

Gemiddeld komt 51% van het converterend verkeer rechtstreeks binnen via organische zoekopdrachten.

 

Toch zijn de andere kanalen minstens van even groot (ondersteunend) belang om die uiteindelijke conversies te genereren.

 

 

De basisprincipes van een digitale marketingstrategie

 

  1. Het heeft geen nut om werk te verrichten, als je niet begrijpt wat de noden van de consument zijn. Dat geldt voor zowel direct sales, lead generation, brand awareness… 
  2. De digitale marketingstrategie is een van de belangrijkste principes voor het genereren van conversies en die dus niet mag vergeten worden. Zorg ervoor dat je steeds weet wie jouw consumenten zijn en wat hun noden zijn, welke doelen je wilt bereiken en hoe je daar wilt geraken.
  3. Bij het uitvoeren van marketing en sales gerelateerde acties is het altijd aangeraden om de afweging te maken wat de (meer)waarde is van die actie ten opzichte van wat het zal kosten. Bekijk acties met oog op het bereiken van de vooropgestelde KPI’s. 

 

Ook bij ‘best practices’ die heel interessant lijken om toe te passen op jouw eigen merk, maak je best een afweging van de investering ten opzichte van de opbrengst.

 

Niet alles dat lijkt nodig te zijn, is ook effectief nodig om succesvol te worden.

 

Elk bedrijf heeft zijn eigen identiteit en wat werkt voor het ene bedrijf, werkt niet per se voor het andere.

 

De voorbereidingen: wat doen we voor wie en waarom?

 

In voorbereiding van het ontwikkelen van een goede digitale marketingstrategie, ga je enkele vragen moeten beantwoorden en analyses moeten uitvoeren.

 

Een goed uitgewerkte digitale strategie moet namelijk antwoorden bieden op:

 

  • Wie gaan we targetten met onze business?
  • Wat doen/betekenen we voor de consumenten?
  • Wanneer bereik ik de consumenten?
  • Waar bereik ik ze?

 

Maar alvorens dit te kunnen beantwoorden moet er dus worden uitgemaakt waar we staan en naartoe willen.

 

Wie?

Na het uitvoeren van een doelgroep-analyse kan er een buyer persona worden opgesteld

 

Hoe uitgebreid je een persona uitwerkt, bepaal je zelf. Sommige persona’s zijn zodanig uitgewerkt dat je werkelijk iemands hele leefwereld, voorkeuren en zelfs hobby’s kent.

 

Een valkuil hierbij kan wel zijn dat een buyer persona te gedetailleerd wordt uitgewerkt. Waardoor je jezelf gaat beperken en te eng gaat focussen op de mogelijkheden. 

 

Een persona mag niet resulteren in te extreme focus op een te nauwe groep mensen. Jouw klantenbestand zal namelijk nooit 100% uit een en al dezelfde soort personen bestaan.

 

Een buyer persona is dus een heel goede leidraad, maar geen absoluut en volledig antwoord op de vraag wie de doelgroep is. 

 

Om een persona op te stellen ga je aan persona mapping doen.

 

  • Identificeer de kanalen waarop jouw klanten actief zijn,
  • Definieer welke vragen jouw persona stelt in elke fase van het aankoopproces en waar ze de antwoorden zoeken.

 

Op basis van de geanalyseerde data kan je alvast alle opgelijste vragen beantwoorden en deze antwoorden en vragen gaan linken met zoekwoorden, een contentplan en een plan om de kanalen die worden gebruikt in te zetten voor de verspreiding van informatie.

 

Combineer die informatie nog met de aanvullende analyses die je kan maken aan de hand van Google Analytics en je kan een mooi profiel opstellen.

 

Dit is in het kort uitgelegd hoe je een buyer persona opstelt. Om een persona op te stellen specifiek voor digitale marketing kan je ook nog gebruik maken van de ‘7 types of sharer’-insteek

 

 

Het nut van buyer persona’s is heel gevarieerd. Het is makkelijker om zich in te leven in een persona, in plaats van een groep mensen.

 

Meestal kan je jezelf verplaatsen in het hoofd van de consument en zo gaat het vlotter om de customer journey mapping te realiseren.

 

Ook is het identificeren van de manier waarop persona’s doorheen de website navigeren en je content daarop afstellen, een handig gegeven.

 

Zo kom je makkelijker te weten: 

 

  • Waar mist er content?
  • Welke content is overbodig?
  • Waar zitten gaten in de content om personas verder te begeleiden naar conversies?

 

Wat?

 

Waar zoeken mensen eigenlijk naar wanneer ze zoeken naar ons product of onze service? Welke vraag, of welk probleem willen ze gaan oplossen?

 

Door die vragen te stellen kan er worden achterhaald of de targeting en het inzetten van bepaalde content relevant is.

 

Hierbij kan een zoekwoordenonderzoek een grote hulp zijn. Door het buyer persona te bepalen ben je enkele vragen op het spoor gekomen die leads zouden kunnen stellen. Daaruit kunnen enkele zoektermen naar voor komen die je kan inzetten als basis van het zoekwoordenonderzoek.

 

De zoektermen kan je dan verder gaan uitbreiden door gebruik te maken van enkele tools zoals SEMrush, Google Zoekwoordplanner en Ahrefs.

 

Daaruit kan ook worden ondervonden waar er naar jouw product of dienst wordt gezocht, en waar jijzelf ook effectief zichtbaar bent. Ook kan je achterhalen waar de concurrenten aanwezig zijn.

 

Door een consumentenonderzoek te voeren kan je volledigheid van jouw zoekwoorden resultaten verder garanderen.

 

Tijdens dit onderzoek beantwoord je de vragen:

 

  • Wat willen consumenten, wat hebben ze nodig?
  • Hoe ziet het kooppatroon er uit?
  • Wat de ervaring met de service of het product?

 

Waar en wanneer?

 

Er is al heel wat geschreven over wanneer je het beste post op Facebook, LinkedIn, Instagram… 

 

Hou vooral in het achterhoofd dat de beste tijd waarop je content online wilt verspreiden heel verschillende is van:

 

  • de doelgroepsamenstelling 
  • het type content
  • de doelstelling
  • het kanaal

 

Denk goed na over wanneer je iets zal publiceren. In sommige feeds heb je amper 8 minuten de tijd om opgemerkt te worden. Daarna gaat jouw content verloren in de massa. Test vooral veel en je zal al snel merken wat al dan niet werkt.

 

Hetzelfde geldt voor de plaats waar de content wordt verspreid. Waar de content verschijnt, is afhankelijk van de persona’s die eerder werden opgesteld en het type content ‘sharers’ die je wilt bereiken. Uit analyses op basis van het opgestelde type content ‘sharers’ worden heel veel kanalen ingezet die niet altijd bereiken wie ze zouden moeten bereiken.

 

De strategie creëren

 

Eenmaal alles is vastgelegd en geanalyseerd, is het tijd om deze analyses en bevindingen om te zetten in een digitale marketingstrategie.

 

De vragen die deze strategie moet beantwoorden zijn:

 

  • Wat zijn de doelstellingen van de organisatie en de concrete doelen waartegen de vooruitgang kan worden gemeten en vergeleken?
  • Wat zijn de persoonlijke en business KPI’s?
  • Hoe meten we de KPI’s?
  • Hoe gaan we tijd en budget verdelen over de verschillende technieken die moeten worden ingezet?
  • Hoe winnen we van de digitale concurrentie? Waar zijn we actief en hoe winnen we meer zichtbaarheid?

 

Om dit allemaal te kunnen beantwoorden moeten we alles vastleggen:

 

  • Identificeer het doelpubliek en bepaal tot in detail hoe je ze gaat bereiken (niet hoe ze bereikbaar zijn, wel hoe jij ze specifiek gaat bereiken)
  • Plaats ze in een customer journey (bvb. See-Think-Do-Care) en werk deze helemaal uit.
  • Link aspiraties, doelen en KPI’s aan elkaar en zorg dat alles kan gemeten worden.
  • Eenmaal de doelen vast liggen, bepaal je de tactiek waarmee je dat doel gaat behalen.

 

Verlies in heel dit verhaal de concurrentie niet uit het oog.

 

Bij het opstellen van de hele digitale marketingstrategie moet er altijd worden gedacht aan: hoe winnen we van de concurrentie over de verschillende digitale kanalen? Waar bevindt de concurrentie zich en hoe krijgen wij meer zichtbaarheid?

 

Nadat je doorheen dit hele proces bent gegaan, heb je normaal een mooi uitgewerkte digitale marketingstrategie om met van start te gaan. 

Naomi Steenbeke

In de ban van lead generation and slimme nurturing.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website