Storytelling X Marketing

Vroeger was marketing relatief ‘gemakkelijk’.

 

Er was nog lang geen sprake van buzzwords als storytelling, influencers en lead generation.

 

Consumenten waren ongeïnformeerd en marketing draaide zo goed als volledig rond de producten die je verkocht.

 

De macht lag bij de producent en niet bij de consument. Maar vandaag zijn de rollen omgedraaid. De consument heeft nu veel meer macht.

 

Het heeft dus niet veel zin meer om consumenten te spammen met reclameboodschappen die je product volledig uit de doeken doen. Daar hebben ze Google voor.  De meeste consumenten hebben al meer dan de helft van het aankoopproces doorlopen voor ze zich een eerste keer laten zien of horen.

 

Je moet consumenten niet alleen overtuigen van je fantastische producten of diensten.  Je moet hen overtuigen dat je bedrijf een goed verhaal brengt.

 

En dat brengt ons naadloos bij storytelling.

 

De geschiedenis van storytelling

 

Storytelling is een term die nog maar enkele jaren de ronde doet.  Toch is storytelling zonder enige twijfel de oudste vorm van marketing. 

 

Lang voor namen als Kotler of Porter een grote naam maakten voor zichzelf, vertelden we al verhalen aan elkaar. Van religie tot bingewatching: we krijgen maar niet genoeg van verhalen.

 

Verhalen bezitten namelijk een zekere kracht.

 

In het ietwat teleurstellende laatste seizoen van Game of Thrones sloeg Tyrion Lannister de nagel op de kop:

 

“What unites people? Armies? Gold? Flags? Stories. There’s nothing in the world more powerful than a good story. Nothing can stop it. No enemy can defeat it.”

 

Verhalen brengen al duizenden jaren mensen samen, of het nu is omdat het deel is van je geloof of omdat het gewoon boeiende verhalen zijn. En vandaag gebruiken sterke merken verhalen in hun communicatie.  Zo kwam de term ‘storytelling’ tot stand.

 

Wat is storytelling?

 

 

Storytelling is een vorm van communicatie waarin je een uniek, emotioneel en relevant verhaal vertelt aan je doelgroep op basis van de normen en waarden van je bedrijf.

 

Elk bedrijf heeft een bestaansreden, een ultiem doel.  Die bestaansreden onderscheidt jouw bedrijf van dat van anderen.

 

Sommigen noemen het een missie en visie.  Anderen praten dan weer over het ‘waarom’ van Simon Sineks Golden Circle.

 

Die bestaansreden is de basis van sterke storytelling. En dat illustreer ik graag met een voorbeeld.

 

We nemen Airbnb er even uit.  In de communicatiewereld van enkele decennia geleden had hun boodschap iets in deze aard geweest:

 

“Bij Airbnb boek je wereldwijd accommodaties.”

 

Maar dat is niet de insteek van Airbnb.  Vandaag communiceren ze eerder vanuit idealen:

 

“Je wilt je graag overal ter wereld thuis voelen. Daarom brengt Airbnb lokale bevolking en reizigers samen om een thuis te creëren.”

 

Zie je hoe de twee boodschappen van elkaar verschillen?

 

De eerste richt zich op ratio. De tweede op emotie.

 

Klinkt beter, niet?

 

En dat heeft zijn reden!

 

Consumenten communiceren graag met mensen. Niet met bedrijven. Door je boodschap aan een storytelling-kapstok te hangen, geef je je bedrijf een persoonlijkheid.  Het maakt het merk menselijk. 

 

Welke voordelen biedt storytelling voor marketing?

 

Storytelling geeft je marketing een extra duwtje in de rug.  Het is de brug tussen je bedrijf en je doelgroep.  Het brengt voordelen met zich mee die je niet bereikt door enkel op ratio in te zetten.

 

1. Je doelgroep onthoudt je boodschap beter omdat je uniek bent

 

Heb je recent die reclame gezien van dat flessenwater dat na 15 jaar in de bergen van de Alpen in jouw handen terecht komt?

 

Dacht het niet.

 

Maar heb je recent die reclame gezien waarin baby’s breakdancen en andere zotte stunts uithalen? Die kans is al stukken groter.

 

Storytelling zorgt ervoor dat je een uniek verhaal vertelt. Evian is echt niet het enige merk dat zijn water uit bronnen in de Alpen haalt. Maar door de baseline ‘Live Young’ heel letterlijk te nemen, creëren ze een uniek, ongeëvenaard verhaal in die sector.

 

En dat maakt dat bijna iedereen de baby’s van Evian kent, terwijl de reclames van merken als Chaudfontaine en Spa minder lang blijven plakken.

 

2. Een verhaal geeft je boodschap kracht

 

Er bestaan veel managementguru’s die beweren het geheime recept gevonden te hebben voor efficiënt leiderschap.

 

En vaak hebben ze zeer sterke tips. Maar met tips alleen komt je boodschap niet sterk genoeg over.

 

En dan is er Jocko Willink. Een ex-Navy Seal die na 20 jaar dienst op het hoogste niveau leiders adviseert. Hij schreef al verschillende boeken en legt verbanden tussen zijn ervaring als soldaat en leiderschap in bedrijven.

 

Het zijn echte, vaak beklijvende verhalen waar je naar kunt blijven luisteren.

 

En dat maakt zijn boodschap zo veel krachtiger.

 

 

 

3. Storytelling stimuleert interactie

 

Ik kom regelmatig updates van een het Blauwe Kruis Wommelgem te zien op Facebook.

 

En een asiel is een enorm dankbare dienst om te marketen. Je zit met huisdieren die vaak geen al te leuk verleden hebben.

 

En plots zie je dan een foto van een prachtige hond of kat met daaronder het onderschrift. Het beestje is 2 jaar oud en heeft al 3 eigenaars gehad. Het is een heel lief dier, maar de eigenaars konden gewoon niet voldoende tijd vrijmaken. 

 

Ik kan je vertellen: dat zijn absolute interactiemagneten. 

 

Vind de juiste snaar en vertel het juiste verhaal om die interactie op gang te brengen!

 

4. Storytelling vereenvoudigt je boodschap

 

Je kunt bij Google examens afleggen om bepaalde certificaten te behalen.  Om die examens tot een goed einde te brengen, biedt Google leermodules aan. 

 

Die modules vertrekken altijd vanuit een verhaal. 

 

Neem nu Shopping Ads. Ofwel maak je dat heel technisch, ofwel maak je het toegankelijk en gemakkelijk.

 

In het geval van de Shopping Ads zie je bijvoorbeeld een dame die een winkel uitbaat waar ze muziekinstrumenten verkoopt. Maar ze wil haar online zichtbaarheid vergroten.

 

Google illustreert op die manier welke campagnes haar in specifieke situaties helpen. En dat maakt de content veel luchtiger en eenvoudiger om te lezen.

 

5. Je doelgroep voelt zich sneller verbonden met jou

 

Sterke verhalen vertrekken vanuit ‘common ground’, vanuit het probleem dat jij oplost voor je doelgroep.

 

En vandaag zijn weinig merken zo sterk daarin als ‘Pampers’.

 

Pampers is meer dan een luierproducent. Het is een partner van jou en je baby. Een baby opvoeden is een grote, some enge taak. En daar speelt Pampers heel sterk op in door sterke content en geweldige producten.

 

 

 

Vertel jouw verhaal

 

Je weet nu wat storytelling is en welke voordelen het biedt voor je marketing.

 

Het is nu aan jou om een uniek verhaal te vinden en het te vertellen aan de juiste mensen. Je gaat er geen seconde spijt van hebben.

 

Hulp nodig met je verhaal? Geef ons zeker een seintje. Wie weet is het wel de start van een prachtig verhaal!

Stefan
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website