Social media-trends voor 2019

Social media is continu in beweging, en om te kunnen blijven volgen is het altijd  interessant om te onderzoeken welke trends eraan komen, en wat er het afgelopen jaar gebeurd is.

 

Je kan maar beter mee zijn met de nieuwigheden zodat je die kan meenemen in je strategie voor het komende jaar.

 

Vorig jaar deelden we vijf social media marketing-trends voor 2018, dus nu is het tijd om te kijken wat er van die voorspellingen gekomen is, en wat we mogen verwachten in 2019!

 

Korte terugblik op 2018

 

Zoals voorspeld is het organisch bereik op social media verder gedaald en daardoor zijn de advertentiekosten ook voor veel bedrijven gestegen. Eerste trend – check.

 

De tweede trend die we vorig jaar voorspelden, was de groei van chatbots en live chats. We hadden verwacht dat het sneller zou gaan, maar voor de automatische chatbots is er nog wel wat werk aan de winkel. De functie wordt al veel gebruikt, maar meestal is er op een bepaald moment toch ook nog wel een menselijke tussenkomst. Het is dan ook niet eenvoudig om een goedwerkende chatbot te gebruiken, zonder dat mensen te erg het gevoel hebben dat ze met een bot aan het praten zijn.

 

Next up: de groei van video.

 

En of.

 

Kijk alleen maar naar de invoer van livestreams en Stories op zo ongeveer alle social media kanalen. Ja, zelfs op LinkedIn. En dan hebben we meteen de tijdelijke content-trend gehad.

 

De vijfde trend: influencer marketing blijft populair. Die klopte ook, maar er moet wel een goede match zijn, en vertrouwen en geloofwaardigheid zijn belangrijke factoren. En dat zit beter bij micro-influencers en getuigenissen van echte klanten. Het scheelt ook in de prijs, want de grote influencers zijn heel duur geworden.  

 

Dit jaar was natuurlijk ook het jaar van de GDPR en de massahysterie hierrond. Er zijn geen aardverschuivingen geweest, maar je merkt toch dat iedereen wat meer op zijn hoede is en de social media-kanalen hebben er ook rekening mee moeten houden.

 

Vijf trends voor 2019

 

1. Personalisering

 

Er wordt elke dag gigantisch veel content gedeeld op social media, en dat gaat nog niet meteen minderen.

 

Tekst, video, infographics, noem maar op.

 

Met het type content wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden. Waarmee je je wel kan onderscheiden van de massa, is gepersonaliseerde content.

 

Bij mails wordt het al veel gedaan, maar op social media loont het zeker ook om je doelgroep in te delen op basis van hun aankoopgeschiedenis, interesses, klikgedrag… Gepersonaliseerde content is handig, en mensen verwachten het ook steeds meer.   

 

2. Snelle reacties

 

Real-time communicatie is de toekomst van marketing.

 

Bij social media vertaalt dat zich in 24/7-klantenondersteuning, chatbots, planning tools en constante monitoring.

 

In 2019 zullen mensen nog meer dan nu verwachten dat hun vragen meteen beantwoord worden, dat ze 24/7 bij iemand terechtkunnen en dat crisissen snel opgelost worden. Ze hebben geen tijd om te wachten.

 

3. Vertrouwen opnieuw winnen

 

2018 was een crisisjaar voor het vertrouwen op social media.

 

Na het Cambridge Analytica-debacle, bijvoorbeeld, willen mensen er zeker van zijn dat hun gegevens beschermd worden en dat hier transparantie over is.

 

Mensen vertrouwen social media niet meer zomaar, dus probeer als merk zo transparant mogelijk te zijn over wat er met gegevens van klanten gebeurt. Bewijs dat je hun vertrouwen verdient.

 

4. E-commerce

 

Social media schuift steeds meer op naar e-commerce, en dat zal zich verderzetten in 2019.

 

Denk maar aan de uitbreidingen van Instagram Shopping en Facebook Marketplace. Het gaat al lang verder dan branding en bereik, en dan vooral voor een jong publiek.

 

Wil je dit zelf ook eens proberen in het komende jaar?

 

Vergeet dan niet wat social media onderscheidt van andere e-commerce kanalen: het sociale aspect. Zoek manieren om het interactief te maken en voor een naadloze overgang ze zorgen, ook op mobiele apparaten.

 

5. Groei social tv en verticale video’s

 

De meest opvallende het afgelopen jaar in deze categorie was de lancering van IGTV, maar we twijfelen er niet aan dat er nog zullen volgen.

 

Op IGTV kan je langere video’s uploaden, tot een uur. Een groot verschil met de Stories dus. Dit heeft er voor gezorgd dat er video’s gemaakt worden speciaal voor het verticale scherm van mobiele apparaten.

 

Merken kunnen zichzelf profileren als zenders op tv, en dat biedt veel meer kansen als gewone reclamespots. Dit zal er ook voor zorgen dat Instagram groeit in populariteit, en dan kunnen de andere social media-kanalen natuurlijk niet achterblijven.

 

In snackvorm

 

Ook in 2019 zal social media in beweging blijven.

  • Met personalisering zal je jezelf kunnen onderscheiden van de massa in 2019.
  • Mensen zullen nog meer dan nu snelle reacties verwachten op social media.
  • In 2018 ontstonden er heel wat scheuren in het vertrouwen, dus laat 2019 een kans zijn om dit terug op te bouwen.
  • We verwachten dat e-commerce nog meer zijn intrede zal doen op social media.
  • IGTV heeft het startschot gegeven voor social tv, en we verwachten dat de andere sociale netwerken snel zullen volgen.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website