SEO en social media worden vaak gezien als twee totaal verschillende domeinen.

 

Dit terwijl social media je wel degelijk wel kan helpen om je website beter te laten scoren in de organische zoekresultaten.

 

Is er een rechtstreekse invloed?

 

Dat niet.

 

Mensen denken meestal dat een artikel delen op sociale media één van de volgende effecten heeft:

 

  • Links op sociale media hebben een positieve invloed op de ranking van pagina’s waar ze naar linken.
  • De hoeveelheid social mentions of engagement is een ranking factor voor zoekmachines.

 

Het laatste kan een invloed hebben, maar zeker niet rechtstreeks. Bekijk hier wat Matt Cutts daar in 2014 over te zeggen had.

 

Het eerste wordt in dezelfde video beantwoord: Google behandelt social media hetzelfde als andere websites, maar alle grote sociale netwerken doen een “nofollow” voor externe links. Je zal er dus niets uit halen op SEO-vlak.

 

En zelfs als externe links wel gevolgd werden, zouden zoekmachines er waarschijnlijk geen belang aan hechten, en wel om de volgende redenen:

 

  • Het is moeilijk voor zoekmachines om de echte identiteit en autoriteit van profielen te achterhalen, dus ze weten niet welke waarde ze aan een link moeten geven.
  • Omdat social media hetzelfde behandeld wordt als andere websites, zien ze de link die jij op je profiel deelt als een link van Facebook, Twitter, LinkedIn… Dus waarom zouden ze autoriteit doorgeven van die websites naar de website achter de link?

 

Als social media geen rechtstreekse invloed heeft op de ranking, wat is dan de waarde van social media voor SEO? Met deze drie strategieën kan je social media succesvol inzetten voor SEO.

 

1. Zorg dat mensen je artikel delen

 

De belangrijkste manier waarop social media kan bijdragen aan SEO is meteen ook de moeilijkste, want je bent afhankelijk van een derde partij. Je moet mensen proberen overtuigen om je artikel te verwerken in hun eigen content. Door het artikel te delen op sociale media zorg je voor meer zichtbaarheid, en dat zorgt er vaak wel voor dat de bal aan het rollen gaat.

 

Mensen kunnen niet linken naar content in hun eigen artikels als ze niet weten dat het bestaat. Probeer er dus voor te zorgen dat de juiste mensen het te zien krijgen op sociale media.

 

Hoe je dat aanpakt?

 

  • Maak een strategie voor de promotie van je content op sociale media. Vermeld zeker op welk kanaal je het zal delen, en stem dit af op het type content.
  • Zorg ervoor dat elk nieuw artikel gedeeld wordt met die strategie.
  • Houd een lijst bij met je beste evergreen content en deel die regelmatig opnieuw.
  • Onthoud dat elke post op sociale media slechts door een deel van je mogelijke publiek gezien wordt.

 

2. Zorg dat mensen je merk vermelden

 

Gary Illyes van Google vermeldde een tijdje geleden dat Google mogelijk rekening houdt met online vermeldingen van je merk.

 

Als Google regelmatig hetzelfde merk ziet terugkomen, kan dit ervoor zorgen dat het dat merk begint te zien als een entiteit die aandacht verdient.

 

Meer nog, het kan een impact hebben op waar je voor rankt. Dus niet hoe hoog. Er kunnen dus zoektermen zijn waar je nu nog geen positie voor hebt, maar waar je wel een voor kunt krijgen door online vermeldingen.

 

Hoe zorg je voor deze online vermeldingen van je merk?

 

  • Wakker de interesse aan rond je merk op sociale media of op publieke fora.
  • Zorg voor een groeiende fanbase op sociale media.
  • Moedig hen aan (bijvoorbeeld door beloningen) om je merk te vermelden.
  • Social listening kan je hierbij helpen.

  

3. Zoek naar partners

 

Strategische relaties opbouwen op sociale media kan een goede manier zijn om organisch veel meer mensen te bereiken. Social media zijn uiteindelijk ook gemaakt om relaties op te bouwen en te onderhouden. En met deze relaties zal je veel meer bereiken dan wat je op je eentje kan doen.

 

Concentreer je op deze drie niveaus:

 

  • Fans van je merk: dit werkt samen met de vorige twee strategieën. Probeer ze te stimuleren om je artikels te delen en/of je merk te vermelden.
  • Organische influencers: accounts die een relevante invloed op je merk hebben door hun expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Ze zijn extra waardevol omdat de content die ze delen zwaar zal wegen bij hun volgers.
  • Strategische partners: mensen in dezelfde sector waar je een relatie mee opbouwt doordat je regelmatig elkaars content deelt of er op reageert. Een typische win-winsituatie.


Maak voor elk niveau een lijstje van mensen die nuttig kunnen zijn voor je merk, en besteed er regelmatig aandacht aan. En dan hebben we het niet over al hun posts liken of reageren als een bot, steek er écht tijd in voor meer return op lange termijn. 

 

In snackvorm

 

Social media kan je SEO vooruithelpen.

  • Let wel, er is geen rechtstreekse invloed.
  • Er zijn verschillende strategieën waarop je social media kunt inzetten, maar de volgende 3 worden het meest gebruikt.
  • Zorg dat mensen je artikel delen zodat je meer zichtbaarheid krijgt. Zo maak je ook meer kans om vermeld te worden in andere blogs.
  • Zorg dat mensen je merk vermelden: dit kan ervoor zorgen dat je rankt voor nieuwe zoektermen.
  • Zoek naar partners en bouw een relatie met hen op. Het zal zorgen voor een veel groter organisch bereik.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website