Dalend organisch bereik op social media

Op een organische manier onder de aandacht komen van je social media-publiek, wordt steeds moeilijker.

 

Er is al een hele tijd een dalende trend voor zakelijk pagina’s op alle sociale mediaplatformen.

 

Zowel zakelijk als privé is het een steeds grotere uitdaging om nog te verschijnen in het nieuwsoverzicht van volgers.

 

Daar zijn verschillende redenen voor. We spraken eerder al over wat je kan doen voor elk individueel platform om bovenaan in het nieuwsoverzicht te verschijnen, alsook en tips & tricks om evoluties en algoritme-updates bij te blijven.

 

Bij Facebook, bijvoorbeeld, wordt de volgorde van jouw nieuwsoverzicht bepaald door een algoritme, gebaseerd op jouw interesses. Algoritmes leren begrijpen is een ding, maar met de volgende stappen kan je een daling in jouw organisch bereik op sociale media tegengaan en jouw sociale media-inspanningen een boost geven.

 

Begrijp het algoritme

 

Zoals ik hierboven aanhaalde, is het bijhouden van evoluties in het algoritme uitermate belangrijk. Het is de eerste stap om dalingen in jouw organisch bereik tegen te gaan.

 

 

Over het algemeen zijn er drie pijlers waar je rekening mee moet houden per platform om meer organische interactie te realiseren:

 

  1. Frequentie/de tijd tussen jouw posts.
  2. Relevantie van jouw posts voor jouw volgers.
  3. Reacties en engagement.

 

Dit zijn enkele basiszaken die je in acht moet nemen bij  bij het creëren en posten van nieuwe content. Elk platform geeft er natuurlijk z’n eigen draai aan.

 

Eenmaal je er meer in verdiept geraakt, zal je de verschillende elementen van de algoritmes op een meer creatieve manier kunnen toepassen.

 

Zo zal je bereik al heel wat verbeteren.

 

Ga live

 

Er zijn tal van manieren om de ‘Go live’-functie te gebruiken.

 

Je kan jouw team voorstellen of een nieuw product, je kunt een Q&A organiseren… Wat je ook doet, live gaan verbetert de interactie met volgers.

 

Het vergroot namelijk jouw bereik en kan dus zeker een boost geven aan de brand awareness. De kans is groot dat je het meteen merkt aan de interactie met jouw pagina .

 

‘User generated content’

 

Het voornaamste doel van sociale mediaplatformen is om op een persoonlijke wijze aan brand activation te doen en eventueel een acquisitie realiseren.

 

De nadruk ligt heel sterk op het persoonlijke aspect.

 

Daarmee bedoelen we: interactie creëren met jouw doelgroep, luisteren naar hen en naast informatie te delen, ook informatie inwinnen. Het is dus een tweerichtingsstraat.

 

Door meer te interageren met jouw doelgroep en actief in te zetten op user generated content, kan je een achteruitgang van het organisch bereik tegen gaan.

 

Als je dit opneemt in jouw sociale mediastrategie en op een goede manier uitvoert, zal het engagement van jouw volgers ook stijgen.

 

Elk platform is anders

 

Ga niet op elk platform exact hetzelfde doen. Zorg er voor dat de content telkens uniek is.

 

Maak bijvoorbeeld op Instagram ook gebruik van de Stories, post minder lange tekst dan op Facebook en besteed meer aandacht aan de foto’s die je post, enzovoort.

 

Door deze strategie aan te nemen heb je op elk platform iets anders te vertellen en ben je dus interessant om overal te volgen; jouw volgers worden beloond met unieke content omdat ze je op verschillende plaatsen volgen.

 

Herkauw je telkens op Facebook, Instagram en LinkedIn hetzelfde verhaal?

 

Dan hoeven volgers op Facebook je niet ergens anders te volgen.

 

Instagram Stories

 

Hier focussen we specifiek op Instagram, maar het is opvallend dat hoe meer je inzet op Instagram-verhalen, hoe groter je bereik is. Je verhoogt namelijk de interactie met je doelpubliek en je volgers.

 

Werk daarbij ook met gepaste hashtags en zorg dat je consistent bent in het gebruik er van. Gebruik je de juiste hashtags? Dan bereik je de juiste mensen.

 

Kwalitatieve content

 

Iedereen die content voor commerciële doeleinden creëert, weet hoe belangrijk het is om originele en kwalitatieve content te creëren.

 

Met kwalitatief wordt niet alleen bedoeld dat de content zelf correct en juist moet zijn, maar ook dat het specifiek gericht moet zijn op jouw doelpubliek en een extra waarde moet hebben voor hen.

 

Zorg voor consistentie

 

Een van de beste manieren om tegen een vermindering van organische resultaten te vechten, is zorgen dat je consistent bent.

 

Zoals hierboven al vermeld, is dit bij elk sociaal media een van de belangrijkste pijlers.

 

Ben je niet consistent in het posten van content en verzorg je niet jouw pagina’s met voldoende nieuwe posts, dan zal je niet snel op de nieuwspagina van jouw volgers verschijnen.

 

Analyse is key!

 

Maak er een gewoonte van om het Analytics-luik van je pagina’s of profielen regelmatig te bekijken.

 

Onderzoek wat er heeft gewerkt en veel traffic heeft gegenereerd en kijk ook waar het beter kan. Maak verbeteringen gebaseerd op wat je hebt geanalyseerd en bouw af wat niet werkt.

 

Hoewel het steeds moeilijker wordt om organische traffic te genereren, moet je met deze tips toch wel een boost kunnen geven aan jouw social media-inspanningen.

 

In snackvorm

 

Traffic genereren wordt steeds moeilijker door de steeds complexer wordende algoritmes. Dit kun je doen.

  • Leer de algoritmes kennen.
  • Creëer de juiste content.
  • Wees consistent.
  • Haal zoveel mogelijk uit elk platform.
  • Analyseer en speel in op je bevindingen.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website