KPI’s voor social media

Waar denk je aan bij social media engagement metrics?

 

Waarschijnlijk meteen aan likes, reacties en shares.

 

Dit zijn ook belangrijke zaken om in de gaten te houden, maar er zijn nog heel wat andere KPI’s, of key performance indicators, die je heel wat meer kunnen zeggen over wat je inspanningen uithalen.

 

Want met die zogenaamde ‘vanity metrics’ ben je niet veel. Het is leuk om te zien dat je veel likes en reacties krijgt, maar dat wil niet per se zeggen dat veel mensen je post gezien hebben of meer interesse hebben gekregen in je product of dienst.

 

Ontdek hier de belangrijkste KPI’s om je inspanningen op social media te evalueren én hoe je ze kan verbeteren.  

 

Bereik

 

Bereik is het aantal unieke accounts die je post hebben gezien.

 

Hoe je bereik meet, is verschillend van platform tot platform:

 

  • Facebook: als je beheerder bent van de pagina kan je het bereik onder elke post zien staan. Bij Statistieken op je pagina krijg je een overzicht van het bereik van alle posts.  
  • Twitter: hier kan je het bereik van organische posts niet zien.
  • LinkedIn: als je beheerder bent kan je het bereik terugvinden bij Statistieken > Bezoekers > Unieke bezoekers. Dit is het equivalent van bereik op LinkedIn.
  • Instagram: hier vind je het bereik ook terug bij Statistieken > Activiteit > Ontdekking. Daar zie je het bereik voor de afgelopen week. Om het bereik per post te zien ga je naar Statistieken > Inhoud > Meer weergeven.

 

Hoe je het bereik verbetert? Doe dit in de eerste plaats niet zomaar, maar denk na of het je verder gaat helpen. Meer mensen bereiken is vooral nuttig als je bezig bent met brand awareness of als je denkt dat je nog niet je hele doelgroep bereikt hebt.

 

Voor betaalde campagnes is het bereik vergroten simpel: verhoog je budget of stel je targeting breder in.

 

Voor organische posts kan je bijvoorbeeld mensen aanzetten om je bericht te delen, of engagement aanmoedigen.

 

Impressies

 

Een impressie of weergave wordt geteld telkens als een post in iemand zijn feed voorbij komt.

 

Het telt dus niet het aantal gebruikers zoals bij het bereik, maar het aantal weergaven van je post. Zo vind je het per netwerk:

 

  • Facebook: hier kan je het alleen zien voor betaalde campagnes.
  • Twitter: bij Analyses zie je meteen het aantal weergaven voor de laatste maand, en als je op Tweets klikt zie je het per post.
  • LinkedIn: de impressies vind je terug bij Statistieken > Bezoekers > Paginaweergaven, per post kan je het ook zien bij Statistieken > Updates.
  • Instagram: de impressies op Instagram vind je bij Statistieken > Activiteit > Ontdekking. Je kan het niet bekijken voor individuele posts.


Impressies zijn moeilijk apart te beïnvloeden. Als je het bereik probeert te vergroten, zal het aantal weergaven ook groter worden.

 

Klikken op links

 

Nogal vanzelfsprekend: klikken op links worden gemeten telkens als er iemand klikt op een externe link in een post.

 

Je kan dit terugvinden in Google Analytics: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen > Social.

 

Het aantal sessies is hoeveel verkeer je hebt gekregen via social media. Je kan het ook zien in de verschillende social mediakanalen.

 

  • Facebook: ga naar Statistieken > Berichten. In het overzicht van al je posts zie je het aantal klikken op berichten. Er is geen algemeen overzicht voor al je berichten samen.
  • Twitter: bij Analyses > Tweets > Clicks op links kan je het zien.
  • LinkedIn: Statistieken > Updates > Klikken.
  • Instagram: in posts kan je geen link zetten, en als je de link in je bio wil tracken, doe je dit best met utm tags zodat je het in Google Analytics kan terugvinden.

 

Hoe verbeter je klikken op links?

 

Verwerk aanklikbare links in je posts waar het kan en wees niet bang om het verschillende keren te delen. Zeker op Twitter, waar je posts maar een korte levensduur hebben.

 

Verwerk ook een call to action in je bericht bij de link, eventueel met een emoji of pijltjes.

 

Populaire content

 

Dit zijn de posts waar je het meeste engagement bij kreeg. Heel handig om te weten voor toekomstige posts.

 

Zo vind je het voor de verschillende social mediakanalen:

 

  • Facebook: Facebook geeft zelf geen overzicht, maar je kan de beste posts zelf vinden door een export te maken en te sorteren op vorm van engagement die voor jou het belangrijkste is.
  • Twitter: ga naar Analyses > Tweets > Toptweets. Als je een export maakt kan je het zelf nog verder sorteren.
  • LinkedIn: bij Statistieken > Updates > Interacties met updates kan je zelf sorteren op de belangrijkste metrics en zo je meest populaire content terugvinden.
  • Instagram: in Instagram kan je de populairste content niet terugvinden.

 

Je kan veel leren uit een overzicht van je meest populaire post. Probeer gemeenschappelijke kenmerken terug te vinden en test ze eens in je volgende posts.

 

In snackvorm

 

KPI’s voor social media gaan verder dan likes, shares en reacties. 

  • Evalueer aan de hand van KPI’s die je zelf kiest, je inspanningen op social media. 
  • Het bereik is het aantal unieke accounts die je post hebben gezien.
  • Een impressie wordt geteld telkens als een post in iemand zijn feed voorbij komt.
  • Klikken op links zijn het aantal keer dat mensen klikken op een externe link in je post.
  • Engagement is een goede indicator van hoe ‘juist’ je post zat en in welke mate deze resoneerde bij je doelpubliek.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website