Adverteren op Facebook begint meestal vanop een bedrijfspagina, je uithangbord. Je geeft er meer informatie over je bedrijf of merk en deelt interessante posts. Daardoor kan je een band scheppen met je doelgroep.
Adverteren op Facebook begint meestal vanop een bedrijfspagina, je uithangbord. Je geeft er meer informatie over je bedrijf of merk en deelt interessante posts. Daardoor kan je een band scheppen met je doelgroep.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je doelgroep die posts ook te zien krijgt, en dat is door het Edgerank-algoritme niet altijd meer evident. Dit algoritme bepaalt wie je content te zien krijgt, en het is ook de reden waarom meer en meer bedrijven kiezen voor adverteren op Facebook als aanvulling op het organisch bereik.
Lisa Scheirlinck
Met bijna 7 miljoen gebruikers in België is Facebook bijzonder populair. Facebook-gebruikers vormen ook een brede en diverse doelgroep, met niet alleen jongeren maar ook een ouder publiek.
Ook qua posts zijn er veel mogelijkheden. Je kan een tekstbericht delen, een website met bijvoorbeeld een artikel, foto’s en video’s, evenementen aanmaken en nog veel meer.
Afhankelijk van het doel van je campagne zijn er verschillende advertentietypes op Facebook waaruit je kan kiezen. De beste manier om een advertentietype te kiezen is door verschillende types te testen en kijken welke het beste presteert.
Dit is het meest voorkomende doel, daarom leggen we de soorten advertenties wat uitgebreider uit. Deze optie kan gebruikt worden om meer bezoekers aan te trekken, of om hen naar een specifieke landingspagina te leiden waar ze bijvoorbeeld iets kunnen kopen.
Link click ads zijn de klassieke advertenties die naar een andere site leiden.
Video ads zijn hetzelfde als link click ads maar dan met een video.
Boosted page posts zijn gewone Facebook-posts maar met ‘Gesponsord’ bovenaan.
Carousel ads.
Dynamic product ads (DPA).
Facebook lead ads.
Canvas ads.
Collection ads.
Als je doel is om meer likes te krijgen op je pagina of het bereik van je posts te vergroten, kan je best één van deze types kiezen.
Page like ads.
Page post photo, video or text ads.
Mobile of desktop ad.
Instagram mobile app ads.
Event ads.
Offer claims.
Local awareness ads.