Winnen met social media

Ben je al een tijdje bezig met social media voor je bedrijf, maar zie je nog maar weinig resultaat?

 

Heel vervelend!

 

Het probleem is vaak dat bedrijven rechtstreeks sales of leads willen halen uit hun inspanningen op social media, maar zo simpel is het meestal niet.

 

Het is belangrijk om een doel voor ogen te hebben en niet zomaar in het wilde weg te posten en te adverteren.

 

Om dat doel ook echt te bereiken, zorg je er het best voor dat je social media-inspanningen afgestemd zijn op de waarden van je bedrijf, en probeer je een relatie op te bouwen met je doelpubliek.

 

Hoe je dat doet?

 

De social media-funnel

 

 

Dit is hoe je marketingfunnel voor social media er zou moeten uitzien.

 

Nog heel veel bedrijven willen meteen van 0 naar de leads of salesgaan, maar zo werkt het jammer genoeg niet.

 

Je kansen op succes verkleinen als je stappen in de funnel overslaat.

 

Want hoe ben je zelf?

 

Een merk mag je nog zoveel bestoken met een leadformulier of een shopping-advertentie, als je het merk niet kent en er nog niets van relatie mee hebt, is de kans heel klein dat je overstag gaat.

 

De kans is veel groter als je het merk kent en er vertrouwen in hebt.

 

Conclusie: bedrijven zijn vaak gefocust op de foute zaken, wat leidt tot foute metingen van resultaat en foute stappen om dit te corrigeren. Dit leidt dan vaak tot het (foute) besluit dat social media niet werkt.

 

Strategie in lijn met je waarden

 

Een eerste belangrijke stap is om je social mediastrategie in lijn te brengen met de achterliggende waarden van je bedrijf.

 

Zorg ervoor dat die duidelijk terugkomen in alle communicatie.

 

Op die manier bouw je geloofwaardigheid op en leren mensen je echt kennen via social media.

 

Is service een belangrijke waarde? Speel dit dan niet alleen in je fysieke winkels uit, maar ook op social media.

 

Hou er wel rekening mee dat dit niet van de ene dag op de andere gebeurt.

 

Je bent een relatie aan het opbouwen, en dat kost nu eenmaal tijd.

 

Het is niet omdat iemand je pagina volgt dat je hen moet bestoken met salespraatjes. Er zitten nog heel wat stappen tussen.

 

Meten is weten

 

We hadden het daarnet over de funnel voor social media, maar hoe doorloop je die verschillende stappen nu?

 

We geven wat algemene richtlijnen, maar ontdek vooral zelf wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

 

Het is ook niet zo dat dit losstaande doelen zijn, soms zal er overlap zijn.

 

Een voorbeeld: reacties posten voor meer engagement kan tegelijk ook zorgen voor meer awareness doordat je meer bereik krijgt.

 

 

KPI’s en content

 

Doel: Awareness

 

KPI: Hoeveel mensen je bereikt met een post

 

Contentsuggesties:

 

  • ‘Menselijke’ posts
  • Andere pagina’s of mensen taggen
  • Proberen zorgen dat mensen je posts delen (kan ook door werknemers)
  • Heel simpel: adverteren = meer bereik

 

KPI: Hoeveel volgers je verzamelt

 

Contentsuggesties:

 

  • Dezelfde als hierboven, want hoeveel mensen je gaan volgen is vaak een gevolg van hoeveel mensen je bereikt.
  • Voor startende bedrijven kan een goede like-campagne veel doen.

 

Doel: Engagement

 

KPI: Hoeveel likes en reacties je krijgt

 

Contentsuggesties:

 

  • Open vragen
  • De mening van je volgers vragen (met een poll bijvoorbeeld)

 

KPI: Hoeveel mensen doorklikken naar je website vanuit een post en hoelang ze blijven

 

Contentsuggesties:

 

  • Engagerende content resulteert vaak in een klik omdat mensen meer willen weten.
  • Een klassieker: een blogpost met een vraag als caption die beantwoord wordt in de tekst.
  • Om ervoor te zorgen dat mensen blijven moet het natuurlijk in de eerst plaats goede content zijn.
  • Misleid mensen niet met je caption. Je moet nog niet alles vrijgeven maar mensen verlaten je website snel als het niet in lijn ligt met hun verwachtingen.
  • Verlaag je dus niet tot clickbait.

 

Doel: Lead generation

 

KPI: Hoeveel mensen actie ondernemen eens ze op je website zijn

 

Contentsuggesties:

 

  • Niet iedereen zal zo ver geraken, maar dat is oké. Alleen de meest geïnteresseerde mensen zullen overgaan tot deze stap.
  • Een duidelijke call-to-action die enkele keren herhaald wordt doorheen het artikel én aansluit bij de content zal mensen aanmoedigen om tot de volgende stap over te gaan.
  • Die volgende stap kan bijvoorbeeld zijn gegevens achterlaten in ruil voor een e-book rond hetzelfde onderwerp, of een contactformulier invullen.

 

In snackvorm

 

Blindelings aan social media marketing doen, werkt niet.

  • Werk volgens de social media funnel: rechtstreeks leads of verkopen uit social media proberen halen werkt meestal niet.
  • Elke fase van de funnel vraagt om een andere aanpak.
  • Denk in functie van awareness, engagement of lead generation.
  • Zorg dat het ‘klopt’: breng je social media strategie in lijn met de belangrijkste waarden van je bedrijf.
  • Wek vertrouwen op en bouw stap voor stap een relatie op met je doelpubliek.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website