
5 social media marketing trends voor 2018
Tijdig anticiperen op de nieuwste ontwikkelingen in het social medialandschap, stelt je in staat om ruim op tijd je strategie bij te sturen, en daarom geven we nu al een vooruitblik op de social media marketing trends voor 2018. Het valt namelijk niet te ontkennen dat social media marketing voor elke onderneming een belangrijke bijdrage, op welke manier dan ook. Dat social media zo snel evolueert, is tegelijk een risico en een kans: achterblijvers gaan achterop hinken, terwijl er voor snelle vogels tig kansen zijn om met je doelgroep te verbinden. Die kansen moet je met beide handen grijpen want de competitie blijft toenemen en de attention span van gebruikers blijft dalen.
Deze vijf social media marketing trends zouden wel eens een belangrijke rol kunnen gaan spelen in 2018.
De vele mogelijkheden van social media marketing bespreken? Tijdens een call van 30 minuten bespreken we je huidige aanpak en welke opportuniteiten je vandaag mist.
1. Stijging in de advertentiekosten
De eerste social media marketing trend is dat je een stijging in de advertentiekosten mag verwachten. Het organisch bereik daalt bij zo goed als elk kanaal. Op Facebook is het bijvoorbeeld al teruggebracht tot 2 procent of minder, afhankelijk van het aantal volgers. Niet alleen kun je bijna niet meer om adverteren op sociale media heen, de advertentiekosten zullen ook stijgen. Dit is een logisch gevolg van het groeiende aantal adverteerders. Het blijft wel een goede tactiek om een specifieke doelgroep te bereiken op een kostenefficiënte manier.
Om niet achter te blijven kun je dus best meer budget inplannen voor sociale media. Een gewaarschuwd man is er twee waard.
2. Chatbots zullen voor een betere en snellere klantenservice zorgen
Chatbots zijn dit jaar al sterk geëvolueerd, en dit zal zich doorzetten volgend jaar alleen maar doorzetten. Almaar meer bedrijven experimenteren met bots en live chats. Dankzij chatbots kan er onmiddellijk persoonlijke interactie zijn met je doelgroep wanneer nodig. Ze kunnen meteen hulp bieden bij een probleem of antwoorden op vragen. Er is ook een (groeiend) publiek voor:

Bron: Smartinsights.com
Ons advies? Zeker een keertje experimenteren met een chatbot of live chat op je website. Niet geschoten is altijd mis!
3. Video wordt belangrijker
We zagen het al in 2017, maar in 2018 zal het nog belangrijker worden. Facebook en LinkedIn trekken almaar meer de kaart van video, en dat hoeft niet te verbazen. Video’s worden meer gedeeld dan tekst en afbeeldingen gecombineerd, informatie wordt beter onthouden en het werkt goed op mobiel.
Tip: Hou het kort en bondig, en zorg dat mensen blijven kijken na de eerste 3 seconden. Hou er ook rekening mee dat veel mensen kijken zonder geluid. Spring natuurlijk niet blind op de kar, maar werk eerst een goede strategie uit met meetbare doelstellingen.
4. Tijdelijke content
Met de komst van Snapchat, Instagram en Facebook Stories werd het gebruik van tijdelijke content steeds populairder. Deze foto’s of video’s kan je 24 uur zien, en dan verdwijnen ze. We verwachten dat deze trend zich zal doorzetten omdat het authentiek is, toont wat er in real-time gebeurt en het zorgt voor meer engagement.
Vergeet tijdelijke content niet op te nemen in je social media strategie en zorg dat mensen je verhaal niet overslaan. Op een korte en krachtige manier je verhaal vertellen, is de sleutel tot succes.
5. Influencer Marketing blijft populair
Influencer marketing werkt omdat het geloofwaardig is. Mensen geloven eerder een echte persoon dan de zoveelste reclameboodschap. Door de populariteit verwachten we wel dat het duurder zal worden, maar een goede match met de juiste influencer (en goede afspraken over de verwachtingen) kan voor veel effect zorgen.
Volgens onderzoek vraagt 74 procent advies op sociale media voor ze iets kopen, en maar liefst 40 procent van de deelnemers hebben al eens iets gekocht nadat ze het gezien hadden bij een influencer op Instagram of Twitter.
In snackvorm
Vijf social media marketing trends voor 2018.
|
De vele mogelijkheden van social media marketing bespreken? Tijdens een call van 30 minuten bespreken we je huidige aanpak en welke opportuniteiten je vandaag mist.
De waarde van long tail keywords
Wanneer je aan website-eigenaars vraagt wat ze met hun website willen bereiken, krijg je v...
maart 22, 2018In vogelvlucht: het Instagram-algoritme
Om te begrijpen hoe het Instagram-algoritme werkt, moet je eerst weten wat de bedoeling er...
maart 20, 2018Facebook vs. engagement bait
Je komt ze waarschijnlijk regelmatig tegen: Facebook-posts die vragen om te liken, sharen,...
januari 9, 2018