Cross-platform campagnes op social media?

Eén van de eerste vragen die je jezelf stelt bij het plannen van een campagne op social media, is welke sociale netwerken je gaat inzetten.

 

Niet elk  kanaal is namelijk even geschikt voor elke campagne.

 

Door hier op voorhand over na te denken en de beste combinaties te vinden, kan je een serieus verschil zien in de resultaten.

 

Waarom niet gewoon overal dezelfde boodschap?

 

Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen stijl, en het kan misschien heel simpel lijken om gewoon overal dezelfde post te copy-pasten, maar dat is geen goed idee. Het komt niet bepaald professioneel over als mensen je op alle sociale media-kanalen volgen, en ze zien overal hetzelfde staan.

 

Nog een goede reden: het ziet er echt raar uit als je op Facebook of LinkedIn dezelfde hoeveelheid hashtags gebruikt als op Instagram en Twitter.

 

Of erger nog: je wilt iemand taggen en op een ander kanaal hebben ze een andere gebruikersnaam waardoor het niet werkt, of je roept mensen op om te retweeten op Instagram.

 

Zaken als lengte van de tekst, afmetingen en kwaliteit van afbeeldingen, tot zelfs woordgebruik verschillen per netwerk, dus maak hier zoveel mogelijk gebruik van. Denk over je campagne als een verhaal dat je op elk kanaal net iets anders vertelt. Je wilt dat het samenhangt en elkaar versterkt, maar zichzelf niet gewoon herhaalt.  

 

Tips voor een campagne op vier sociale netwerken

Facebook

 

Facebook-gebruikers willen dat er een verhaal verteld wordt en ze zijn het beu om constant droge ads te zien voorbij komen. Zorg ervoor dat je ads interessant zijn, ken je doelpubliek en besteed wat extra aandacht aan storytelling. Helemaal ideaal als het in de vorm van een video kan.

 

Facebook is goed voor het algemene awareness-deel van je campagne, eerder aan het begin dus.

 

Leer je doelpubliek iets bij of inspireer hen om actie te ondernemen.

 

Instagram

 

We begrijpen het, je bent enthousiast en je wilt Instagram meteen mee verwerken in je cross-platform campagne.

 

Maar bij Instagram is het beter om je eerst af te vragen of het wel in je strategie past. Ligt de campagne in lijn met de andere posts op je profiel? Past Instagram bij je merk?

 

Vergeet ook niet dat Instagram bijna altijd mobiel wordt bekeken. Zorg er dus zeker voor dat je campagne mobielvriendelijk is, en dat de pagina waar ze op terechtkomen zo simpel mogelijk is. Geen lange formulieren met verschillende stappen of pop-ups dus.

 

Twitter

 

Twitter is snel en gefocust op nieuws.

 

Neem dit mee in je campagne: directe informatie, duidelijke call-to-actions, social cards en gifs werken.

 

Daardoor raakt je boodschap minder gemakkelijk verloren in de constante stroom van tweets, maar past het toch nog bij de manier van communiceren op Twitter.

 

Elk publiek is natuurlijk anders, dus test vooral eens voor jezelf wat werkt.

 

LinkedIn

 

Mensen op LinkedIn zijn op zoek naar heel specifieke content, ze zijn er vooral om bij te leren, advies in te winnen en zich te verbeteren.

 

Toch nog anders dan de vorige social media-kanalen dus.

 

Een voorbeeld: als je op Facebook een inspirerende video deelde over een webinar, deel hier dan een fractie van op LinkedIn waar duidelijk wordt waar het over gaan en wat ze juist zullen bijleren. Niet te lang en to the point. Vertel hen waarom ze het niet mogen missen.

 

Cross-platform campagnes opvolgen

 

Leg je doelen op voorhand vast. In de meeste gevallen heb je één hoofddoel, bijvoorbeeld leads verzamelen of brand awareness.

 

Afhankelijk van dit doel zal je bepaalde cijfers bijhouden.

 

Net zoals de content, zouden deze cijfers anders moeten zijn op de verschillende sociale netwerken: hoeveel mensen hebben naar boven geswiped bij je Story, hoeveel retweets heb je verzameld op Twitter en hoeveel likes en reacties waren er per sociaal kanaal? Al deze cijfers moeten verwerkt worden in je strategie.   

 

Tijdens een cross-platform campagne is het extra belangrijk om dit regelmatig op te volgen en bij te stellen waar nodig.

 

Merk je dat je campagne veel beter presteert op Facebook dan op LinkedIn, of in het algemeen beter bij vrouwen? Dan kan je misschien beter je budget wat verschuiven, of je kan het meenemen naar één van je volgende campagnes.  

 

In snackvorm

 

Door de juiste combinatie van social media kanalen te achterhalen, kunnen je cross-platform campagnes veel beter presteren.

  • Facebook werkt goed in de awareness-fase. Probeer zeker eens video’s met een verhaal achter.
  • Bij Instagram kan je je best eerst afvragen of het in je strategie past en of je landingspagina’s mobielvriendelijk zijn.
  • Keywords bij Twitter: kort, snel en gefocust op nieuws. Zorg dat je boodschap opvalt, maar toch nog bij Twitter past.
  • LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk, dus mensen willen vooral bijleren en niet te veel tijd verspillen.
  • Hou je doel voor ogen, en splits het op in verschillende metrics voor de verschillende sociale kanalen. Stuur op tijd bij.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website