Overtuigend schrijven voor social media

We schreven eerder al een Websnack over de kunst van ‘Conversion copywriting’, maar om mensen te overtuigen via social media zit het toch nog net iets anders.

 

Talent en creativiteit heb je uiteraard nodig, maar zeker ook oefening.

 

Met deze schrijftips voor social media zet je je volgers aan tot actie!

 

Laat je niet vangen door writer’s block

 

Het kan gebeuren dat je even vastzit, maar door te stoppen met schrijven zal je het niet oplossen.

 

Schrijf of typ alles wat in je opkomt zonder rekening te houden met zinnen, structuur of spelling. Je kan het later nog aanpassen en verbeteren.

 

Het gebeurt zelden dat een post van de eerste keer perfect is, maar dat is oké.

 

Keep it short & simple

 

Social media is niet de plaats voor lange, onoverzichtelijke teksten.

 

Op Facebook bijvoorbeeld heb je een hoge tekenlimiet, maar dat wil niet zeggen dat je die helemaal moet gebruiken! Hoe korter, hoe beter.

 

Wil je een blogbericht delen? Tease mensen dan om door te klikken in plaats van gewoon een deel te copy-pasten. Emoji en afbeeldingen of video’s kunnen ook heel wat zeggen zonder dat er veel tekst nodig is.

 


Social media is ook niet de plaats om uit te pakken met je kennis of vakjargon te gebruiken. Zo raak je al meteen een groot deel van je publiek kwijt.

 

Schrijf voor je tante die er niets van kent. Niet omdat je publiek dom is, maar zo dwing je jezelf om duidelijk te schrijven.

 

Schrijf voor de lezer

 

Gebruik woorden als ‘ik’ en ‘jij’ in plaats van ‘het bedrijf’ of ‘de klant’.

 

Je probeert een connectie en engagement op te bouwen, en afstandelijk of vanuit jezelf schrijven zal daar niet bij helpen.

 

Schrijf alsof je elke volger apart aanspreekt en probeer altijd na te gaan wat zij eraan kunnen hebben in plaats van wat jij eruit kan halen.

 

Hou je doel voor ogen

 

Het kan helpen om dat als eerste op te schrijven voor je begint zodat je het niet vergeet.

 

Maak duidelijk wat je wilt dat de lezer doet na het lezen van je post. Dat kan doorklikken zijn, iets kopen, iets voelen of contact opnemen.

 

Maak het duidelijk met een goede call-to-action.

 

Leer je publiek kennen

 

…En dan bedoelen we niet gewoon dat je vooral mannen of vooral vrouwen wil bereiken.

 

Niet alle vrouwen zijn hetzelfde en willen hetzelfde lezen. Doe voldoende research, en schrijf met je doelpubliek in het achterhoofd.

 

Persona’s kunnen hierbij helpen. Hoe meer je over je publiek weet, hoe makkelijker het wordt om voor hen te schrijven.

 

Lees de tekst na

 

Nogal logisch, maar voor social media moet het soms snel gaan waardoor dit wel eens vergeten wordt. Zaken die je in een gewone tekst meestal niet gebruikt, zoals emoji, afkortingen of hoofdletters, kunnen gerust, maar spellings- of grammaticafouten komen echt slordig en onprofessioneel over.

 

Let hier zeker op als je in verschillende talen post, en laat het als het kan altijd checken door iemand die het als moedertaal spreekt.

 

In snackvorm

 

Schrijven voor social media is een vak apart.

  • Keep it short & simple: hoe korter de tekst, hoe beter. Vermijd zeker ook vakjargon en schrijf zo simpel mogelijk.
  • Schrijf vanuit je lezer en wat hij of zij eraan heeft, in plaats van vanuit jezelf. Spreek mensen zo persoonlijk mogelijk aan.
  • Hou je doel voor ogen, en maak dit duidelijk aan je lezers met een goede call-to-action. Niets zo vervelend als een post die nergens toe leidt.
  • Weet voor wie je schrijft. Je kan je doelpubliek duidelijker aflijnen door te werken met persona’s.
  • Lees alles na om spellings- en grammaticafouten te vermijden, extra belangrijk als je in een andere taal post.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website