Social media-algoritmes: altijd in beweging

We hadden het eerder al over het Instagram-algoritme, het Facebook Ad-algoritme en hoe je het in je voordeel kan gebruiken. Maar hoe zit het met de algoritmes op de andere social mediakanalen?

 

Op een organische manier een geëngageerde community opbouwen op sociale media is sowieso geen simpele taak, en dat de algoritmes regelmatig veranderen, helpt al helemaal niet.

 

De tijd dat je gewoon een paar berichten per week kon posten en daar een serieus bereik en engagement mee kon halen, is jammer genoeg voorbij.

 

Dus kan je maar beter leren hoe je omgaat met de verschillende algoritmes om goede resultaten te blijven halen.  

 

Hoe algoritmes op sociale media de spelregels veranderden

 

Om een diverse feed op te bouwen die ook echt gezien wordt, moet je eerst weten hoe de algoritmes werken zodat je je strategie kan aanpassen. We geven een kort overzicht van Facebook, Instagram en Twitter.

 

Facebook

 

Begin dit jaar onderging het algoritme van Facebook enkele serieuze veranderingen. Het doel was om betekenisvolle interacties tussen vrienden en familie te bevorderen. Content die relevant, waardevol en interessant is, krijgt daarbij voorrang.

 

In een webinar voegde Facebook nog toe dat het algoritme de volgende content prioriteit geeft:

 

  • Content die engagement tussen mensen uitlokt, zoals shares, comments of likes.
  • Content waarbij er een discussie ontstaat in de comments.
  • Content die gedeeld wordt in Messenger om een gesprek te starten.

 

Instagram

 

Instagram hoort bij Facebook, dus je kan ervan uitgaan dat het algoritme op een gelijkaardige manier werkt.

 

Instagram staat gelijk aan foto’s en mobile-first, en het algoritme geeft prioriteit aan de volgende factoren:

 

  • Interesse: of je in het verleden interactie hebt gehad met gelijkaardige content.
  • Moment: hoe lang geleden het bericht gepost is.
  • Relatie: hoeveel interactie je hebt gehad met het profiel, zowel in de tijdlijn als in berichten.

 

Twitter

 

Bij Twitter is real-time content altijd belangrijk geweest, daarom ging de overschakeling naar een algoritme niet van een leien dakje.

 

Net zoals Instagram viel Twitter opnieuw voor een meer chronologische tijdlijn.

 

Het nieuwe algoritme geeft prioriteit aan het volgende:

 

  • Moment: hoe lang geleden het bericht gepost is.
  • Engagement: retweets, likes of reacties op tweets.
  • Relatie: de relatie tussen jou en de auteur van de tweet – hoeveel interactie heb je er al mee gehad?
  • Aanwezigheid: hoe vaak gebruik je Twitter, en hoeveel engagement krijgen je tweets?

 

Algemene tips

 

Nu je weet waar de prioriteiten liggen per platform, kan je proberen om je prestaties te verbeteren door je content erop af te stemmen.

 

Enkele tips voor een diverse planning met veel engagement:

 

  • Upload video’s rechtstreeks op het platform. Video werkt, dat moeten we je niet meer vertellen. Je video’s rechtstreeks uploaden in plaats van bijvoorbeeld een link te posten, kan een serieuze boost geven in bereik en engagement.
  • Post korte video’s. Video’s zorgen voor meer engagement dan foto’s, en korte video’s werken over het algemeen beter dan lange video’s. 
  • Test eens een live video. Ze worden 3 keer langer bekeken. Live video’s mogen wat langer duren dan gewone video’s, zo geef je mensen de tijd om mee te kijken. Je kan bijvoorbeeld een live video maken voor een kijkje achter de schermen of om vragen te beantwoorden.  
  • Deel GIFs en memes. Ze zijn grappig en perfect om iets herkenbaar te delen. Ze zijn natuurlijk niet voor elk merk geschikt, maar als je er niet mee overdrijft, kan het meestal wel. Je kan kiezen uit GIFs op het sociale platform of zelfgemaakte GIFs uploaden.      
  • Gebruik user generated content (UGC). Als gebruikers iets over je merk delen, is het leuk om dit ook zelf te delen of te retweeten. Je kan hen ook aanzetten om het te doen met een wedstrijd.
  • Speel in op top topicals. Dit werkt vooral goed als het bij je merk past en je de juiste hashtag gebruikt.
  • Lanceer een poll. Mensen delen graag hun mening, dus het lokt gegarandeerd interactie uit.
  • Reageer op vragen van klanten. Engagement is geen eenrichtingsverkeer, dus als iemand een vraag stelt of je tagt, antwoord er dan op. Extra punten voor creatieve en grappige antwoorden.
  • Zorg ervoor dat mensen hun vrienden taggen. Dit zorgt ervoor dat ineens heel wat extra mensen je post zien op een organische manier.

 

In snackvorm

 

Social media-algoritmes veranderen continu. 

  • Je moet niet meer hopen op een groot organisch bereik door gewoon twee keer per week iets te posten op social media.
  • Als je weet hoe de algoritmes werken per platform, kan je daar je posts op afstemmen.
  • Voor Facebook ligt de prioriteit bij het bevorderen van betekenisvolle interacties tussen vrienden en familie.
  • Bij Instagram is de interesse, het moment waarop je post, en je relatie het belangrijkste.
  • Het algoritme van Twitter geeft prioriteit aan meer recente berichten, engagement, je relatie en je aanwezigheid op het platform.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website