3 SEO-trends die je in 2018 mag verwachten

3 SEO-trends die je in 2018 mag verwachten

Het ziet ernaar uit dat 2018 een veelbelovend jaar wordt op marketinggebied. Zo staan er niet alleen veel wijzigingen op de agenda met de GDPR-wetgeving in aantocht, ook op gebied van SEO-trends mogen we ons aan heel wat uitdagingen verwachten.

 

Zoekmachineoptimalisatie groeit namelijk harder dan ooit en blijft voor veel bedrijven dé manier om de juiste bezoekers over de vloer te krijgen!

 

SEO-trend #1: Google-algoritmes om fake nieuws te bestrijden

 

Google kreeg het laatste anderhalf jaar veel kritiek op het promoten van fake nieuws via haar zoekmachine. Helaas is dit al de tweede keer dat dit probleem zich voordoet bij het gekende bedrijf. In februari 2011 lanceerde deze nog de Panda update om spamgerelateerde en lage-kwaliteitscontent uit haar systemen te schrappen.

 

Omdat Google beseft dat fake nieuws een enorme invloed heeft op haar imago, zal zij dit jaar als nieuwste SEO-trend een algoritme rond autoriteit introduceren. Dit wil concreet zeggen dat nieuwssites betere content moeten publiceren om als hoge autoriteitswebsite erkend te worden, maar ook dat merken en bedrijven duidelijk moeten maken wat hun activiteit is en welke relaties zij hebben met andere merken of online eigendommen.

 

Manieren om dit duidelijk te maken, zijn bijvoorbeeld:

 

  • een Wikipedia-pagina
  • een sterk backlinkprofiel
  • een structured data markup

 

SEO-trend #2: De uitbouw van featured snippets

 

Een tweede SEO-trend die ongetwijfeld in 2018 zal doorbreken, is de toename van featured snippets. Dit komt doordat Google het komende jaar haar positie van standaard zoekmachine wil omvormen tot persoonlijke assistent. Wanneer je binnenkort dus een vertaling of vraag in de zoekbalk intypt, dien je niet meer door te klikken op één van de websites, maar verschijnt het antwoord bovenaan de zoekresultaten.

 

Dit betekent wel dat de kans op websitekliks voor veel ondernemingen afneemt. Waar Google-gebruikers vroeger zelf op zoek moesten gaan naar het antwoord op hun vraag, krijgen ze deze meteen voorgeschoteld.

 

De grote uitdaging van deze SEO-trend zit ‘m er dus in om je content op je website zo te formuleren, dat Google deze als een mogelijk antwoord op een vraag ziet en deze als featured snippet zal gebruiken.

 

Welke grote uitdaging brengt dit mee voor SEO-marketeers? Je content op je website zo optimaliseren dat Google ziet dat dit een mogelijk antwoord op een vraag is, zodat jouw content ook in aanmerking komt als featured snippet.

 

SEO-trend #3: Toename van mobiel verkeer en voice search

 

Een laatste, maar zeker geen onbelangrijke SEO-trend in 2018 is de toename van mobiel verkeer en voice search. Doordat het gebruik van smartphones en tablets de laatste jaren enorm is toegenomen, eist Google dat iedere website vanaf heden ook via mobiel gebruiksvriendelijk is. Is jouw mobiele website niet gebruiksvriendelijk? Dan zal deze vanaf heden veel moeilijker op de eerste pagina’s in de zoekresultaten terechtkomen.

 

Daarnaast vindt er dankzij het mobiele gebruik ook een verschuiving plaats naar zoekopdrachten van lokale aard. Veel mensen gebruiken namelijk onderweg hun gsm om winkels en bedrijven in de omgeving op te zoeken. De uitdaging ligt er dus in om je content af te stemmen op de lokale zoekvragen van de consument.

 

Ten slotte heeft Google het afgelopen jaar ook aangegeven dat één op de vijf mensen gebruikmaakt van voice search, oftewel zoekopdrachten via stem. Tegen 2020 wordt verwacht dat dit aantal zelfs zal stijgen tot 50 procent! Op SEO-gebied betekent dit dat zoekopdrachten met spraak niet alleen langer, maar ook anders worden. Je zal je dus eerder moeten richten op volledige vragen en longtail zoekwoordcombinaties, wil je ook consumenten targetten die gebruikmaken van voice search.

 

In snackvorm

 

2018 wordt een interessant jaar wat betreft SEO.

  • Google zal een nieuw algoritme introduceren om fake nieuws te bestrijden.
  • Alle bedrijven en nieuwswebsites zullen in 2018 meer op autoriteit moeten inzetten.
  • De toename van featured snippets staat voor de deur.
  • Vanaf 2018 moet iedere website mobiel gebruiksvriendelijk zijn.
  • Longtail zoekwoordcombinaties en volledige vragen zullen een prominentere rol spelen door het stijgend gebruik van voice search.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website