Waar vroeger enkel het aantal zoekwoorden waarvoor je scoort als belangrijkste SEO-KPI werd gekenmerkt, staan vandaag de dag veel meer SEO-KPI’s in de kijker.

 

Tools zoals Google Analytics, SEMrush en MozBar worden gebruikt om de opvolging van SEO-optimalisaties in goede banen te leiden, met als gevolg dat sommige marketeers door de bomen het bos zelfs niet meer zien.

 

Herken je dit probleem en ben je benieuwd welke SEO-KPI’s je nu wel het best op de voorgrond plaatst om een betere ranking te bekomen in Google?

 

1. Organische sessies

 

Twee van de belangrijkste en meest effectieve SEO-KPI’s om je successen te meten, zijn de hoeveelheid organische sessies die je over een bepaalde tijdspanne bereikt hebt, en het aantal pagina’s per sessie die er bezocht worden.

 

Organische sessies staan voor het aantal keren dat je website werd bereikt vanuit een zoekopdracht, dus betaald verkeer en verwijzend verkeer via onder meer social media buiten beschouwing gelaten. Hoe organische bezoekers interageren met je website en hoe lang ze blijven, is een belangrijke parameter voor SEO-succes. Zet in op brandingcampagnes en een combinatie van on-page- en off-page-optimalisaties zoals linkbuilding om dit aantal op te schroeven.

 

2. Zoekwoorden die stijgen in ranking

 

Zoekwoorden blijven uiteraard belangrijk. Een steeds hogere zoekwoordpositie zorgt immers voor een steeds hogere plaats in de SERP’s, en bijgevolg dus ook voor meer verkeer, leads en sales.

 

Bovendien zal je voor sommige zoekwoorden automatisch al hoog scoren in Google, zoals je merknaam of zeer specifieke long-tail zoekwoorden die verbonden zijn met jouw services en locatie.

 

Wil je op meer algemene en populaire zoekwoorden beginnen scoren met jouw website? Dan dien je een steengoede langetermijnstrategie uit te denken, waarbij continue optimalisatie en het behalen van steeds meer kwalitatieve bezoekers centraal staan.

 

3. Leads & conversies

 

Wanneer je meer leads genereert via je website, wil dit niet alleen zeggen dat je meer bezoekers trekt, het zegt tevens ook dat je bezoekers steeds kwalitatiever zijn.

 

Net daarom is het aantal leads zo’n essentiële SEO-KPI.

 

Om meer conversies of leads te genereren, is het van belang om je focus te leggen op ‘conversion rate optimization’ en ‘user experience’, en je hierbij volgende vragen te stellen:

 

  • Is je website makkelijk navigeerbaar?
  • Zijn je call-to-actions (CTA’s) zichtbaar en duidelijk?
  • Is je content geloofwaardig en overtuigend?
  • Kan je bezoeker op eenvoudige wijze, en volgens een te verwachten manier, converteren op je website?

 

4. Gemiddelde sessieduur

 

Ook gemiddelde sessieduur is een onmisbare SEO-KPI als je je positie in Google wil verbeteren.

 

Het is namelijk de perfectie indicatie om de kwaliteit van je online content te bepalen en de interesse van je bezoekers in je website na te gaan.

 

Hoe uitgebreider de inhoud en je sitestructuur zijn, hoe langer je gemiddelde sessieduur zou moeten zijn.

 

5. Laadtijd van je pagina en website

 

Last but not least, is de laadtijd van je pagina en je algehele website een niet te vergeten SEO-KPI wanneer je je huidige plaats in de Google wil overtreffen.

 

Een trage laadtijd werkt immers veel frustraties bij je bezoekers in de hand, en zal ervoor zorgen dat je bezoekers minder geneigd zijn om je website verder te bekijken en nauwelijks tot niet willen converteren.

 

Daarnaast is het ook van belang om de mobiele laadtijd van je website continu in de gaten te houden. Aangezien steeds meer mensen gebruikmaken van hun smartphone om websites te bezoeken, heeft Google besloten om ook deze parameter mee op te nemen in haar algoritme.

 

In snackvorm

 

De volgende KPI’s zijn cruciaal om SEO-succes te meten.

  • De hoeveelheid organische sessies over een bepaalde tijdspanne en het aantal pagina’s per sessie;
  • De stijging van bepaalde zoekwoorden die voor jouw website belangrijk zijn;
  • Het aantal leads/conversies dat je met jouw website bereikt hebt;
  • De gemiddelde sessieduur per bezoeker op jouw website;
  • De laadtijd van je pagina’s en algehele website.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website