SEO-optimalisatie: scoor hoger in Google met deze pagina-indeling

Pagina-indeling en SEO: twee handen op een buik

Wie hoger in Google wil scoren, weet dat SEO-optimalisatie een niet te missen onderdeel is van zijn marketingstrategie. Het is dan ook niet voor niets dat SEO-marketeers een groot deel van hun tijd spenderen aan de zoektocht naar de juiste zoekwoorden, het uitwerken van steengoede content en het oplossen van de problemen van je doelgroep. Toch dekt deze opsomming lang niet de hele lading als het gaat om SEO-optimalisatie.

 

Zo zijn er nog tal van andere zaken, zoals: het controleren en verbeteren van bestaande content op je pagina en het constant streven naar de meest ideale pagina-indeling. Helaas belanden deze onderdelen vaak op de achtergrond, terwijl de invloed die ze hebben op je SEO-ranking, niet te onderschatten is.

 

Het vertrekpunt voor een goede pagina-indeling

 

Voor je van start kan gaan met een degelijke SEO-optimalisatie van je pagina, dien je een antwoord te formuleren op volgende vragen:

 

  1. Wat wil de persoon met zijn zoekopdracht bereiken?
  2. Zijn er verschillende betekenissen achter zijn zoekopdracht mogelijk, en welke zijn de meest populaire betekenissen?
  3. Voor welke zoekopdracht wil jij in de Google-ranking verschijnen, m.a.w. wat wil jij bereiken?

 

Vier doelen die de sleutel tot succes vormen

 

Heb je een antwoord geformuleerd op bovenstaande vragen? Dan moet je de volgende vier stappen doorlopen:

 

1. Los de zoekopdracht snel en aangenaam op

 

Merk je dat er veel personen zijn die rond een bepaald probleem zoeken in Google en dat er verschillende oplossingen mogelijk zijn? Plaats deze dan allemaal op jouw pagina. Zo blijven bezoekers langer op jouw website, wat jouw SEO-ranking alleen maar ten goede komt.

 

2. Rangschik de oplossingen in volgorde van zoekvolume

 

Zoals hierboven reeds aangehaald, zijn er soms meerdere oplossingen mogelijk voor een bepaald probleem. Indien dit het geval is, ga dan op ontdekking naar de verschillende zoektermen in de zoekwoordplanner en rangschik de oplossingen voor het probleem naargelang het zoekvolume.

 

3. Optimaliseer je pagina voor je bedrijfsdoel

 

Heb je als bedrijfsdoel om jouw bezoekers gewoonweg te informeren of wil je hen eerder sturen richting een aankoop? Optimaliseer je pagina dan naargelang dit doel.

 

Let wel op dat je doel één en twee steeds op de voorgrond houdt! Wanneer je alleen de nadruk legt op je bedrijfsdoel, bestaat de kans dat jouw bezoekers minder interesse hebben in jouw webpagina en sneller wegklikken. Hierdoor zal je bouncepercentage de lucht inschieten en krijgt Google de indruk dat jouw geoptimaliseerde pagina toch niet zo optimaal is…

 

4. Maak gebruik van een snippet of inleiding en een toegevoegde afbeelding

 

Ten slotte is het gebruikmaken van een snippet of inleiding en de manier waarop je afbeeldingen op je website plaatst, ook een niet te missen onderdeel.

 

Dit zijn details die vaak over het hoofd worden gezien, maar een doorslaggevende rol kunnen spelen om hoger te scoren in Google.

 

Hieronder enkele richtlijnen:

 

  1. Je inleiding of snippet bestaat uit maximaal 156 tekens;
  2. Je inleiding of snippet bevat je belangrijkste zoekwoord;
  3. Je afbeeldingen beschikken over een passende ‘alt tag’;
  4. Je kiest een geschikte bestandsnaam voor je afbeeldingen.

 

In snackvorm

 

SEO of Search Engine Optimization is meer dan het slim gebruiken van zoekwoorden.

  • Naast de kwaliteit van je content, is ook de indeling en invulling van je pagina doorslaggevend.
  • Optimaliseer niet alleen voor het zoekwoord, maar ook voor de achterliggende vraag.
  • Bied een antwoord op vragen/zoekopdrachten op een logische manier.
  • Informeer, maar denk aan je bedrijfsdoel.
  • Maak slim gebruik van snippets en alt tags.

 

Heb je nog bijkomende vragen over SEO-optimalisatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website