Laat je niet vangen aan deze SEO-mythes

Er is al heel wat inkt gevloeid over SEO en wat de beste, snelste, makkelijkste optimalisaties zijn.

 

Maar niet alles wat je leest is waar.

 

En door verkeerde adviezen op te volgen, kan je heel wat tijd (en geld) verspillen.

 

Ontdek hier vijf SEO-mythes die nog door veel mensen geloofd worden, maar die aantoonbaar fout zijn.

 

Mythe 1: Je kan afleiden hoe het algoritme werkt uit correlatiestudies

 

Je zult ze wel al zijn tegengekomen: ‘volledige’ lijsten met ranking factors, of de ‘ultieme’ lijst met ranking factors van 2019. De factoren zijn gebaseerd op een studie, dus dan moet het wel kloppen, toch?

 

Niet helemaal.

 

Je kan nooit zeker zijn van een ranking factor (en al helemaal geen volledige lijst opstellen), behalve als Google het ons vertelt. En dat doen ze meestal niet.

 

Google verklaarde in 2006 dat het zo’n 200 factoren gebruikt voor het bepalen van de zoekresultaten. Daarmee wilde het bedrijf aantonen hoe complext het Google-algoritme is, zonder een lijst te geven van de vele factoren waarmee nu feitelijk wordt rekening gehouden. Bovendien omvat elk van die 200 factoren tot wel 50 variaties. Een exhaustieve lijst opstellen, is met andere woorden onbegonnen werk.

 

Google.com

 

Correlatie is een maat voor samenhang. Het is de wiskundige manier om te zeggen dat twee zaken meer samen voorkomen dan je zou verwachten op basis van puur toeval. Wil je daar echt je hele SEO-strategie op baseren?

 

Het is geen probleem om deze studies te gebruiken, maar vertrouw er niet blindelings op. Gebruik het als startpunt voor je eigen tests en kijk of het voor jou ook klopt.

 

Mythe 2: Gastbloggen is dood

 

Heel wat mensen geloven dat gastbloggen afgestraft wordt door Google.

 

Maar eigenlijk kan Google het verschil tussen een gastblog en een blog op je eigen website zelfs niet zien. Technisch gezien is er ook geen verschil. Content op een gastblog verschilt niet van eender welke andere content. Wat wél afgestraft wordt door Google, is dat je een gastblog schrijft puur voor de links.

 

Dit is wat Google er zelf over zegt:


“Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme.”


“Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you’d feel comfortable explaining what you’ve done to a website that competes with you, or to a Google employee. Another useful test is to ask, ‘Does this help my users? Would I do this if search engines didn’t exist?’”

 

Als het doel van je gastblog is om een community op te bouwen, en niet gewoon om een link naar je website te krijgen, is er geen probleem.

 

Websteak aan het werk voor Bloovi.

 

Mythe 3: Het aantal volgers op sociale media is een ranking factor

 

Dit is al door verschillende Google-medewerkers ontkend:

 

Matt Cutts:

“Facebook and Twitter pages are treated like any other pages in our web index, and so if something occurs on Twitter or occurs on Facebook and we’re able to crawl it, then we can return that in our search results. But as far as doing special specific work to sort of say ‘Oh you have this many followers on Twitter or this many likes on Facebook,’ to the best of my knowledge we don’t currently have any signals like that.”

 

John Mueller:

“Do social media signals have an impact on organic rankings in Google? Not directly. No. So it’s not that there’s any kind of a ranking effect there. To a large part social networks also have a nofollow on the links that they provide when they post this content, so it’s not the case that would give you any kind of a ranking boost there. What you do sometimes see however is that the social posts show up in the search results.”

Dit wil niet zeggen dat social media onbelangrijk is.

 

Je kan er geen rechtstreeks voordeel uit halen voor SEO, maar het is wel heel goed om relaties op te bouwen met klanten en influencers. En die kunnen dan weer wel veel betekenen voor SEO op andere manieren.

 

Zo wordt ook gezegd dat likes en shares op Facebook een ranking factor zijn. Dat idee willen we bij deze graag de wereld uit helpen: Google houdt hier in geen geval rekening mee.

 

Mythe 4: Links zijn de belangrijkste ranking factor

 

Eerst en vooral: er is geen belangrijkste ranking factor. Het is afhankelijk van zoekopdracht tot zoekopdracht.

 

Stel dat iemand iets zoekt op Google, en jouw title tag komt hier als enige perfect mee overeen. In dat geval zal het zelfs niet uitmaken of je externe links hebt, en is de title tag de ‘belangrijkste factor’.  

 

Mythe 5: Keyword research is niet (meer) nodig

 

Om goede SEO-resultaten te halen, moet je niet noodzakelijk onderzoek voorden naar keywords of zoekwoorden. Althans, dat is wat sommigen denken.

 

Niets is minder waar!

 

Voor content marketing en bloggen is het belangrijk dat je op een kwaliteitsvolle manier research doet voor je website. De Keyword Planner van Google en andere zoekwoordtools kunnen je daarbij helpen. De volumes mag je met een korreltje zout nemen, maar het levert wel waardevolle inzichten in verhoudingen, verwoordingen en in welke mate concurrenten dezelfde woorden of termen targeten.

 

In snackvorm

 

Laat je niet vangen aan SEO-mythes. Daarmee verlies je alleen maar tijd.

  • Over SEO doen veel cowboyverhalen de ronde.
  • Je kan NIET afleiden hoe het algoritme werkt uit correlatiestudies. Alleen Google zelfs kent de volledige lijst van rankingfactoren.
  • Gastbloggen is NIET dood. Alleen gastbloggen voor links is dood.
  • Het aantal volgers op sociale media is GEEN ranking factor. 
  • Links zijn NIET de belangrijkste rankingfactor. Er is geen ‘heilige graal’.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website