SEO en e-mailmarketing zijn voor velen twee totaal verschillende marketingstrategieën. Met SEO focus je je voornamelijk op een goede indexering en positie in de zoekmachines, terwijl je met het gebruik van e-mailmarketing vooral actiegericht aan je brand awareness werkt.

 

Toch hoef je SEO en e-mailmarketing helemaal niet los van elkaar te bekijken om je digitale marketinginspanningen een boost te geven.

 

Wie beide strategieën combineert, kan op marketinggebied zelfs een enorme vooruitgang boeken, aangezien SEO en e-mailmarketing beiden lead generation als einddoel hebben!

 

 

Hieronder enkele manieren om deze twee strategieën samen in te zetten.

 

1. Gebruik de content van je e-mails ook voor je website

 

Een goede e-mailmarketingstrategie uitdenken, vergt veel tijd en inspanningen. Steengoede content aan je lezers bezorgen, komt tenslotte niet zomaar vanzelf.

 

Daarom is het belangrijk om je inspanningen niet zomaar verloren te laten gaan en de content die je hebt uitgewerkt voor je e-mails, te hergebruiken als blogberichten op je website!

 

Zo kan Google jouw niet-indexeerbare mailings toch indexeren en dragen ze alsnog bij tot een betere SEO-ranking.

 

Daarnaast kan je met de recuperatie van je content op je website meer subscribers scoren voor je nieuwsbrief.

 

Vermeld bijvoorbeeld bij je blogbericht dat je de content uit je nieuwsbrieven slechts uitzonderlijk op je website plaatst en dat ze zich voor alle informatie en weetjes best inschrijven op de eigenlijke nieuwsbrief. Op deze manier laat je aan niet-subscribers zien welke waardevolle content ze momenteel mislopen.

 

Achterhalen welke struikelblokken je SEO-resultaten negatief beïnvloeden? Vraag onze WEBSCAN voor waardevolle insights en een duidelijk SEO-stappenplan .

 

2. Link vanuit je nieuwsbrief naar sterke content op je website

 

Een andere manier om je e-mailmarketingstrategie op je SEO-ranking af te stemmen, is door op maat gemaakte links in je nieuwsbrief te gebruiken naar goede content of landingspagina’s op je website.

 

Met UTM-tagging kan je immers achterhalen of de bezoekers via je nieuwsbrieven:

 

  • langer op een bepaalde landingspagina blijven;
  • meer webpagina’s binnen je website bezoeken;
  • sneller converteren.

 

3. Vraag via e-mail om reviews of commentaren achter te laten 

 

Een laatste strategie om e-mailmarketing en SEO met elkaar te combineren, is door je e-mails speciaal in te zetten voor een SEO-doeleind.

 

Hieronder enkele voorbeelden:

 

  • Merk je dat je via de gewone weg zeer weinig reviews ontvangt over je product, merk of dienst? Durf dan via e-mail aan je klanten te vragen om een review achter te laten op bepaalde plaatsen of websites. Reviews hebben voor je SEO-ranking namelijk een enorme meerwaarde en tegelijkertijd kan jij je klanten nog eens extra aan jouw bedrijf binden door hen in ruil een kortingsbon te geven.
  • Verder kan je ook een Share-button onder een interessant artikel plaatsen dat ook op je website staat. Op deze manier kunnen je nieuwsbrieflezers het artikel meteen op hun social media-profielen delen.
  • Ten slotte kan je ook in je nieuwsbrieven enkele blogartikels van de week uitlichten en vragen aan je nieuwsbrieflezers om op het artikel op de website hun mening of vragen achter te laten. Zo verhoog je de interactie tussen je lezers, zal je sneller van niet-subscribers een reactie ontvangen en zal je op SEO-vlak beter scoren.

 

In snackvorm

 

SEO en e-mailmarketing kunnen elkaar perfect versterken.

  • SEO en e-mailmarketing hebben op het eerste zicht niets met elkaar gemeen, maar wanneer je naar het einddoel kijkt, zie je dat ze beiden lead generation als doel hebben en ze dus perfect op elkaar kunnen worden afgestemd.
  • De content die je voor je e-mailmarketingstrategie hebt bedacht, kan je perfect gebruiken om de SEO-ranking van je website te boosten. De content uit je nieuwsbrieven, is namelijk perfect voor de input van blogberichten.
  • Door op maat gemaakte links te gebruiken in je nieuwsbrief die doorverwijzen naar je website, zal je beter kunnen achterhalen of nieuwsbrieflezers langer op je website blijven, of ze meer pagina’s bezoeken, enzovoort.
  • Zet je e-mailmarketing concreet in voor reviews of commentaren op je website? Ook dan zal je merken dat je SEO-ranking daar ook wel bij vaart. Reviews zijn immers erg belangrijk voor het Google-algoritme.
  • Verder kan je ook een Share-button onder een interessant artikel plaatsen dat ook op je website staat. Op deze manier kunnen je nieuwsbrieflezers het artikel meteen op hun social media-profielen delen.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website