Er is geen ‘gouden formule’ voor SEO.

 

Wat je wel kan doen, is op een slimme manier verschillende SEO-strategieën uitwerken die samen voor een performant geheel zorgen.

 

SEO als een groter geheel zien is dé manier om met de steeds veranderende algoritmes om te gaan, en niet plots helemaal onderaan ergens te belanden doordat je de laatste aanpassingen niet (correct) hebt doorgevoerd.

 

Kan je niet jouw huidige strategie telkens aanpassen aan de nieuwigheden die Google doorvoert?

 

Helaas is dat een onrealistische uitdaging. Je weet meestal niet wat er precies verandert.

 

Door meerdere SEO-strategieën uit te voeren, kan het zijn dat er een van de uitvoeringen heel goed werkt, maar plots helemaal inactief is door veranderingen. Op dat moment is jouw organische visibiliteit gelukkig nog gecoverd door die andere opstellingen, en zal de impact van het wegvallen van een van je tactieken minimaal blijven op jouw resultaten.

 

Contentstrategieën combineren

 

Het mag geen nieuws zijn voor jou dat content  cruciaal is voor SEO.

 

Wil je gaan optimaliseren, dan is een goede contentstrategie heel belangrijk.

 

Best ga je hier ook verschillende strategieën uitwerken om diversiteit te kunnen realiseren. Content is onoverkomelijk van gigantisch belang voor jouw SEO, maar dus ook de diversificatie ervan.

 

Eerder hadden we het al over de beste manier om inhoudelijk goede content te creëren.

 

Nu focussen we ons eerder op het opzetten van een contentstrategie met oog op optimalisatie van jouw organische resultaten.

 

Doelgroepgericht communiceren is key

 

Je start ermee door jouw doelpubliek op te delen in segmenten en voor elk segment een strategie te definiëren, zodat je zeker iedereen bereikt.

 

 

Benader niet enkel de (vaste) klanten met jouw content, of de leads die al ergens onderaan in de salesfunnel bevinden en klaar zijn om een conversie te realiseren.

 

Benader jouw hele publiek.

 

Ook dus zij die zich in het begin van de salesfunnel bevinden, of zij die nog maar een eerste keer van je merk of bedrijf horen.

 

Doe je dit niet, dan zal je een significant deel van jouw doelpubliek niet aanspreken en conversies mislopen.

 

Andere fase, andere content

 

Wil je elke groep in de marketingfunnel bereiken, dan moet je beseffen dat elke fase een ander doel heeft.

 

Jouw content hoort daar dan perfect met te matchen.

 

In volgende fases is het aan te raden bepaalde vormen van content te gebruiken:

 

  • Bovenaan de funnel: infographics, blogposts, podcasts (in heel specifieke gevallen kan dit werken), webinars…
  • Midden in de funnel: e-books, whitepapers, diepgaande informatiebronnen…
  • Onderaan de marketingfunnel: case studies, getuigenissen, productdemonstratie, FAQ’s…

 

Dit is maar een voorbeeld van hoe je de indeling kan maken voor contentstrategieën. De verschillende formats spelen een grote rol in de zichtbaarheid van jouw website in de zoekresultaten. 

 

Het is belangrijk om altijd naar jouw bedrijf, product, imago en natuurlijk doelpubliek te kijken bij het bepalen en creëren van content in bepaalde vormen.

 

Houd daarbij ook rekening met alle fases die op elkaar volgen. Je gaat alles in een groot verhaal gieten.

 

 

Vergeet dus zeker niet te kijken naar ‘the bigger picture’.

 

Ga je meerdere verschillende contentvormen toevoegen op één pagina, dan zullen de resultaten nog beter zijn.

 

Zowel in de ranking doordat er verschillende query’s zijn toegevoegd op een pagina. Daarnaast geef je jouw bezoekers ook verschillende opties om de informatie op te nemen.

 

Zowel de zoekervaring als de ‘user experience’ wordt op deze manier optimaal ingevuld.

 

Variatie, variatie en…. variatie

 

Dan heb je ook nog de onderwerpen waarop je jouw focus legt bij het opzetten van een contentstrategie en een contentkalender. Ook hier is variatie (opnieuw) een belangrijk element.

 

Veel bedrijven die starten met contentstrategieën om hun SEO een boost te geven, gaan zich op een specifiek, duidelijk afgebakend onderwerp richten om voornamelijk daarrond content creëren.

 

Omdat ze expert zijn over dit onderwerp en daarover content creëren, het makkelijkste werkt.

 

Al dat werk zal op termijn ook zijn resultaten geven als je de organische zoekresultaten gaat bekijken op dat onderwerp.

 

Helaas zal de zichtbaarheid op alle andere (vergelijkbare) zoektermen heel wat minder zijn.

 

Als bedrijf mag je jouw contentstrategie niet te eng afbakenen.

 

Een bedrijf kan meestal wel meer vertellen dan enkel over dat ene onderwerp. Stel je in de schoenen van jouw klanten en zoek uit wat nog interessant voor hen kan zijn.

 

Let er ook op dat wanneer het bedrijf groeit, jouw content mee groeit. Alvorens het uitbreiden van het productengamma, alvorens een nieuwe afdeling op te starten of een nieuwe niche erbij te nemen, ga je het best al content over het onderwerp creëren.

 

Zo staat jouw organisch zoekresultaat al op punt bij de lancering van die nieuwe focus.

 

In snackvorm

 

SEO moet een onderdeel zijn van je contentstrategie.

  • SEO-inspanningen en content marketing kunnen elkaar versterken.
  • Per doelgroep heb je een andere strategie en aanpak.
  • Afhankelijk van de fase in de marketingfunnel, gebruik je een ander type content.
  • Verschillende manieren van content creëren en verspreiden, zorgen voor een betere SEO.
  • Denk niet te eng bij het opzetten van de contentkalender. Zorg dat je alles bespreekt dat relevant is en staar je niet blind op één aspect.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website