Content depth als ranking factor

‘Content depth’ als ranking factor

Content depth geeft aan hoe goed en diepgaand een topic besproken wordt op een pagina, en hoeveel verschillende delen van het onderwerp behandeld worden. Het is een ranking factor in het Google-algoritme, en een redelijk belangrijke zelfs!

 

We bekijken hier hoe je hoger kan scoren in de zoekresultaten door je content voor deze factor te verbeteren.

 

Het Hummingbird-algoritme

 

Sinds de Hummingbird-update in 2013 wordt er meer rekening gehouden met de context, en is die context belangrijker dan de frequentie van losse zoekwoorden. Het Google-algoritme wil dus begrijpen wat er op een pagina staat, en niet alleen rekening houden met hoeveel keer een woord gebruikt wordt en of er goede metadata voorzien is.

 

Het doel is om bij een zoekopdracht content te tonen die met de echte intentie van gebruikers overeenstemt als ze een zoekwoord intikken.

 

Veel SEO’ers dachten dat ze met langere content hoger konden komen te staan in de ranking, maar dat was niet de juiste factor en ook niet de bedoeling van de update.

 

Content depth

 

Wat wel een doorslaggevende factor blijkt, is content depth.

 

Dit hangt samen met hoe goed een topic gedekt is op een bepaalde pagina. Wordt de vraag van een gebruiker beter beantwoord op jouw pagina als op andere websites? Worden er verschillende delen van het onderwerp behandeld op een diepgaande manier?

 

Experimenten en tools

 

Volgens een experiment van Brafton is content depth een belangrijke ranking factor voor Google. Ze hebben dit getest door enkel aan de content zaken aan te passen, zonder de meta data te veranderen of aan linkbuilding te doen. Ze verbeterden blogberichten door de content beter begrijpbaar en diepgaander te maken. Toen ze de berichten opnieuw publiceerden zagen ze bijna onmiddellijk een stijging in de ranking: ze gingen van de tiende naar de zevende plaats, en later zelfs naar de vijfde plaats.

 

Je kan dit ook vrij eenvoudig zelf proberen met een tooltje: MarketMuse. Het is een algoritme dat Hummingbird nabootst. Het vergelijkt jouw content met de andere content in de top-20 zoekresultaten voor een zoekwoord. MarketMuse toont dan de belangrijkste topics die behandeld worden, welke topics jij nog mist en een score van hoe diepgaand je pagina is. Als je er dan voor zorgt dat je de missende topics wel behandeld in de herwerkte tekst, zou je in theorie hoger moeten scoren. Er zijn natuurlijk nog andere factoren waar Google rekening mee houdt, maar dit zou toch een belangrijke zijn.  

 

In snackvorm

 

Sinds de Hummingbird-update houdt Google rekening met ‘content depth’ voor rankings.

  • Het doel van Hummingbird is om meer rekening te houden met de context en niet alleen met de frequentie van zoekwoorden en meta data.
  • Content depth gaat over hoe goed een topic gedekt wordt op een bepaalde pagina.
  • Je kan dit vrij eenvoudig optimaliseren met (bijvoorbeeld) MarketMuse.
  • Zorg ervoor dat jouw pagina diepgaander is dan andere en je zou hoger moeten komen staan in de ranking.
  • Het gaat er dus niet over om de langste tekst te hebben, maar degene die zoveel mogelijk onderdelen van een topic behandelt en het meest diepgaand en kwalitatief is.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website