Een SEO-audit: stap voor stap

Is je huidge website toe aan een SEO-update of lanceer je binnenkort een nieuwe webstek, en wil je graag een update van de stand van zaken

 

Dan wordt het hoog tijd dat je zowel de on-page SEO als de off-page SEO onder de loep neemt.

 

En dat doe je het best met een SEO-audit. 

 

Zo achterhaal je snel en gemakkelijk op welke vlakken je website goed scoort, en waar de werkpunten liggen.

 

Een SEO-audit: wat is dat?

 

Vooraleer we duiken in de wilde wateren van een ‘goede’ SEO-audit, moet je natuurlijk weten wat zo’n audit precies inhoudt.

 

Een SEO-audit kan je vergelijken met je boodschappenlijstje. Wanneer je naar de winkel gaat, stel je een lijstje op met alle producten die je nodig hebt. Telkens je iets in je winkelwagentje legt, vink je het desbetreffende product af.

 

Dat is bij een SEO-audit niet anders. 

 

Aan de hand van een een checklist die je volledig doorloopt, ontvang je een rapport dat weergeeft of je website voldoet aan de ‘best practices’ voor SEO.

 

Met een SEO-audit vind je gericht werkpunten om je website te verbeteren.

  • Een SEO-audit is als het ware een checklist die de belangrijke SEO-zaken van je website analyseert.
  • Met handige tools zoals Semrush of META SEO inspector hoef je niet handmatig heel de website te doorspitten.
  • Staar je niet blind op een gegeneraliseerde aanpak.
  • Personaliseer je SEO-optimalisaties: kijk wat voor jouw website belangrijk is, en ga daarmee aan de slag.
  • Laat je SEO-praktijken nooit links liggen. Het is een ongoing proces dat je niet zomaar kan stopzetten, maar dat verzorging nodig heeft.

 

Tools voor SEO-audits

 

Uiteraard hoef je niet handmatig alle pagina’s op je website te doorlopen.

 

Hiervoor bestaan handige tools zoals Semrush.

 

Semrush laat een volledig audit lopen van je site. En jij hoeft alleen het resultaat af te wachten!

 

Vervolgens kan je acties ondernemen om de problemen die blijken uit het rapport, aan te pakken.

 

 

Wil je slechts één of enkele pagina’s van je website analyseren, dan kan je bij Chrome de extensie META SEO inspector installeren.

 

Zo zie je in één opslag welke zaken niet in orde zijn.

 

 

Deze knelpunten krijgen vaak nog een ranking, op basis van urgentie.

 

De overkoepelende term in Semrush is ‘issues’, die verder opgedeeld wordt in: Errors, Warnings en Notices.

 

 

Waarom generalisaties niet werken

 

Zoals we al vermeldden, gaat een SEO-audit uit van SEO best practices. 

 

Belangrijk is dat je de resultaten van die audit dan ook met een korrel zout neemt.

 

Uiteraard zal het rapport enkel juiste opmerkingen geven, maar hoe relevant zijn die opmerkingen voor jouw website?

 

Baseer je nooit volledig op gegeneraliseerde aanbevolen praktijken, maar kijk verder dan wat je ziet!

 

 

Denk alvast eens na over volgende zaken:

 

  • Wat zorgt juist voor problemen op mijn website, en wat niet?
  • Welke impact hebben de aandachtspunten op de kwaliteit van mijn website?
  • Hoeveel tijd kan en wil ik besteden aan het optimaliseren van mijn website?

 

SEO-audit: je eigen aanpak

 

Hoe je dan wel aan de slag gaat?

 

Personaliseer je werkwijze, zodat je volledig op maat jouw website kan optimaliseren.

 

Volgend stappenplan kan je hiervoor als leidraad gebruiken.

 

  1. Lijst in een tabel alle SEO-issues op die blijken uit de SEO-audit. 
  2. Schrap de issues die jou volledig onbelangrijk of irrelevant lijken.
  3. Nummer vervolgens de overgebleven issues op basis van urgentie: stel prioriteiten.
  4. Stel een gedetailleerde planning op, zodat je goed weet wanneer je welke issues aan zal pakken.
  5. Optimaliseren maar!
  6. Vink steeds de uitgevoerde optimalisaties af, zodat je een duidelijk overzicht behoudt.

 

Het resultaat? 

 

Je zal al snel merken dat je website weer heel wat beter scoort in de organische zoekresultaten van Google.

 

De aanhouder wint

 

Proficiat! Je SEO-audit is compleet, en je optimalisaties hebben je website naar een hoger niveau gebracht.

 

En nu?

 

Je hebt al een stap in de goede richting genomen, maar hier houdt het niet op.

 

Laat op regelmatige basis opnieuw een SEO-audit lopen, zodat je eventuele nieuwe problemen voor kan zijn.

 

Aan een goede website moet je namelijk bouwen, en vooral blijven bouwen.

Astrid Vlaisloir

Copywriter in hart en nieren. Allergisch voor dt-fouten.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website