Nieuw in Google Tag Manager: de ‘scroll diepte trigger’

Nieuw in Google Tag Manager: de ‘scroll diepte trigger’

Als content een groot deel uitmaakt van je website, kun je niet heen om scroll diepte-tracking.

 

De mate waarin bezoekers scrollen, geeft een indicatie van hoe ze met je content omgaan, en het geeft je tevens een extra laag data bovenop metrics zoals bijvoorbeeld bounce rate. Er waren voorheen al oplossingen om scroll diepte te meten, maar sinds kort kan het ook native vanuit Google Tag Manager zelf, zonder plugins en work-arounds. Dankzij de Element Visibility-trigger kun je zelfs scrolls meten naar specifieke HTML-elementen.

 

De vele mogelijkheden van Google Tag Manager en Analytics bespreken? Tijdens een call van 30 minuten bespreken we je huidige aanpak en welke opportuniteiten je vandaag mist.

 

Scroll diepte-tracking implementeren

 

De eerste stap? Onder GTM > Your Workspace > Variables > Configure new ‘Built in Variable’ de drie boxes voor Data Layer-variabelen ‘Scroll Depth Threshold’, ‘Scroll Depth Units’ en ‘Scroll Direction’ aanvinken.

 

Trigger configureren

 

Vervolgens moet je de Scroll Depth Trigger aanzetten. Deze zorgt dat custom event data worden gepusht vanuit Google Analytics. Ga naar GTM > Your Workspace > Triggers > Add New Trigger en selecteer de ‘Scroll Depth’-trigger.

 

Als je een trigger aanmaakt, zie je de volgende configureerbare opties:

  1. Vertical Scroll Depths (Percentages / Pixels)
  2. Horizontal Scroll Depths (Percentages / Pixels)
  3. All pages / Some pages

 

De instellingen spreken voor zich. Je kunt events triggeren voor 25 procent van de pagina, 50 procent van de pagina, 75 procent van de pagina, en de hele pagina (of andere percentages, natuurlijk). Opdat je alleen triggerdata zou verzamelen voor relevante pagina’s, kun je de optie ‘Some pages’ gebruiken.

 

Let wel, als een pagina inlaadt op zo’n manier dat een (of meerdere) van de thresholds wordt bereikt, worden meteen alle thresholds getriggerd, zelfs zonder dat je hebt gescrold. Een oplossing zou kunnen zijn om de eerste threshold als non-interactive in te stellen.

 

Custom Event Tag aanmaken

 

Je hebt je variabelen aangezet en triggers aangemaakt. Nu komt het erop aan om je nieuwe data te pushen naar Google Analytics. Dat doe je via GTM > Your Workspace > Tags > Add New Tag, waar je een nieuwe Universal Analytics-tag selecteert. Kies een Track Type, Category, Action, Label en Non-Interaction Hit en klaar is kees.

 

Nu nog bevestigen dat je tag ook effectief werkt Dat doe je door de Preview-modus in te schakelen, je site bezoeken en te scrollen. Je nieuwe tag voor de scroll diepte zou verschillende keren moet afvuren als je naar beneden scrolt op een pagina.

 

In snackvorm

 

Nieuw in Google Tag Manager: native scroll diepte-tracking.

  • Meet de mate waarin bezoekers interageren met je content en pagina’s.
  • Kon al via plugins van derden, maar sinds kort dus native vanuit Google Tag Manager zelf.
  • Te implementeren op 5 à 10 minuten via de methode hierboven beschreven.
  • Triggers zijn op verschillende manieren te configureren.
  • Test via de Preview-modus of je scroll diepte tracking effectief werkt.

 

De vele mogelijkheden van Google Tag Manager en Analytics bespreken? Tijdens een call van 30 minuten bespreken we je huidige aanpak en welke opportuniteiten je vandaag mist.

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website