Responsive Search en derde kop in Google Ads

Dat Google de laatste maanden niet heeft stilgezeten, is verre van een understatement.

Zo heeft de zoekreus onder meer AdWords Ad Suggestions in het leven geroepen, gebeurde de uitrol van Mobile First Indexing en werd Google AdWords recent omgetoverd tot Google Ads.

 

En als dat nog niet genoeg is, staan er ook nu weer een aantal nieuwe veranderingen voor de deur. Dit keer op het programma? ‘Responsive Search Ads’ en het gebruik van een derde kop in Google Ads!

 

Hieronder meer over wat deze nieuwe functionaliteiten inhouden en welke voordelen ‘Responsive Search Ads’ en het gebruik van een derde kop in Google Ads met zich meebrengen.

 

‘Responsive Search Ads’

 

Bij de uitrol van Google Ads, kondigde de zoekreus ook meteen de bèta fase van ‘Responsive Search Ads’ aan.

 

‘Responsive Search Ads’ zijn advertenties die je de mogelijkheid geven om – in tegenstelling tot de gewone, statische Search Ads – tot 15 verschillende koppen in te geven en tot vier verschillende beschrijvingen die ook nog eens tot 10 tekens langer mogen zijn.

 

Na de ingave van deze koppen en beschrijvingen, zal Google automatisch voor jou verschillende combinaties rouleren en de meest relevante advertentieteksten tonen naargelang de ingegeven zoekterm. Maximale flexibiliteit dus!

 

Daarnaast bieden ‘Responsive Search Ads’ nog tal van andere voordelen voor online marketeers:

  • Je bespaart enorm veel tijd doordat je niet telkens nieuwe advertenties hoeft te verzinnen;
  • Je hebt meer ruimte om je boodschap over te brengen door het extra aantal tekens;
  • Door te werken met meerdere koppen en beschrijvingen, kun je meedoen aan meerdere veilingen en zal je dus een groter doelpubliek bereiken.

 

Derde kop en tweede beschrijving in Google Ads

 

Een andere toevoeging die de zoekreus aankondigde bij de uitrol van Google Ads, is het gebruik van een derde kop en een tweede beschrijving.

 

Met deze introductie belooft Google aan haar adverteerders een verhoogde CTR en de kans om alle essentiële informatie over een product of dienst mee te geven, zonder nog langer cruciale zaken te hoeven schrappen.

Een voorbeeld dat Google alvast meegeeft, is het volgende:

 

To get started, try adding a third headline and the second description to your existing text ads. For example, if you’re a retailer using two headlines that show your brand name and official site, you can add a third headline showing shipping details or special offers.

 

Daarnaast zal het maximaal aantal tekens per beschrijving van 80 tekens naar 90 tekens worden uitgebreid, waardoor deze tekstuele advertenties evenveel ruimte zullen krijgen als ‘Responsive Search Ads’.

 

Wanneer mag je deze nieuwigheden in Google Ads verwachten?

 

‘Responsive Search Ads’ zijn momenteel al binnen enkele accounts en voor enkele adverteerders beschikbaar.

 

Vanaf september 2018 zal deze feature voor meer adverteerders worden uitgerold en zal deze ook in meer talen, zoals Engels, Frans, Duits en Spaans, beschikbaar zijn.

 

Wat betreft het gebruik van een derde kop en een tweede beschrijving in Google Ads, deze feature is nu al beschikbaar.

 

In snackvorm

 

Google kondigde recent, twee nieuwe features aan, namelijk: ‘Responsive Search Ads’ en de toevoeging van een derde kop en een tweede beschrijving.

  • Met ‘Responsive Search Ads’ rouleert Google automatisch tot 15 koppen en tot 4 beschrijvingen voor de best mogelijke advertentie, en dit op basis van een zoekopdracht van een bepaald persoon.
  • Responsive Search Ads’ bieden adverteerders niet alleen tijdsbesparing, maar ook mogelijkheid om mee te doen aan meerdere veilingen op hetzelfde moment.
  • Het gebruik van een derde kop en een tweede beschrijving maakt dat adverteerders alle essentiële informatie over een product of dienst mee kunnen geven in één advertentie.
  • Vanaf september 2018 zal ‘Responsive Search Ads’ worden uitgerold voor meerdere adverteerders.
  • Wat betreft het gebruik van een derde kop en een tweede beschrijving, wordt geschat dat deze feature vanaf eind augustus beschikbaar zal zijn.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website