Heb jij al wel eens meegemaakt dat je een bepaald product opzocht op het internet en later weer datzelfde product zag verschijnen op een andere website in advertentievorm? Dan heb jij te maken gehad met een remarketingcampagne.

 

Remarketing is een gekende marketingtactiek onder online marketeers om bezoekers die op een website zijn geweest, opnieuw te bereiken met specifieke boodschappen.

 

Hoewel remarketing al jaren wordt gebruikt, zijn er toch nog tal van online marketeers die hun remarketingcampagnes niet helemaal efficiënt inrichten, waardoor ze marketingbudget verspillen.

 

De no-go’s hieronder moet je zeker vermijden.

 

1. Te kleine doelgroep

 

Wanneer je succesvol gebruik wilt maken van remarketing, is het belangrijk om een doelgroep te selecteren die effectief groot genoeg is. Voor Google Ads, bijvoorbeeld, moet je doelgroep minimum 1.000 mensen bevatten die jouw website hebben bezocht in een bepaalde tijdspanne.

 

Om te weten of jouw doelgroep dit aantal mensen heeft bereikt, kan je steeds gebruikmaken van Google Analytics. Deze tool laat zien hoeveel maandelijkse bezoekers jouw website heeft binnengehaald in het geheel, per categorie of per product.

 

Let wel, in sommige gevallen kan het ook zijn dat je doelgroep meer dan 1.000 mensen nodig heeft om effectief een resultaat te behalen. Stel dat je campagne 1.000 mensen heeft opgebracht met een doorklikpercentage van 5% en een conversiepercentage van 2% per maand, dan zal je per 1.000 mensen slechts 0.5 conversies behalen.

 

2. Verkoop zonder cross-selling of upselling

 

Een veel voorkomende fout is dat men bij remarketingcampagnes vaak hetzelfde product of dezelfde dienst blijft promoten naar de bezoeker toe.

 

Dit levert veel irritatie op bij de bezoeker, aangezien er tal van mensen zijn die na één bezoek op de website al hebben beslist dat ze dat bepaald product of die bepaalde dienst niet nodig hebben en dus op zoek gaan naar iets anders.

 

Wanneer men dan telkens datzelfde product of diezelfde dienst blijft tonen, krijgt de bezoeker een zeer negatief gevoel ten opzichte van je bedrijf.

 

Door gebruik te maken van cross-selling (verwante producten) en upselling (luxueuzere varianten van het originele product) biedt je je bezoeker andere producten aan en bestaat er toch nog een kans dat je bij hem interesse wekt, ze opnieuw naar je website gaan, en ten slotte alsnog een aankoop doen.

 

3. Niemand uitsluiten

 

In je remarketingcampagne worden ook mensen opgenomen die recent een bepaald product of een bepaalde dienst op je website hebben gekocht. De bedoeling is natuurlijk om deze mensen uit je doelgroep te filteren zodat je marketingbudget optimaal wordt benut.

 

Standaard worden voor de meeste B2C-remarketing campagnes, converteerders van de laatste 7 à 14 dagen uit de lijst verwijderd, maar natuurlijk hangt ook dit weer van sector tot sector af.

 

4. Kortetermijndenken

 

Remarketingcampagnes worden vaak ingezet voor kortetermijnzaken, zoals voor recente websitebezoekers of voor mensen die allerlei zaken in hun winkelwagen hebben toegevoegd en niet hebben afgerekend, maar remarketingcampagnes zijn ook ruimer inzetbaar dan alleen voor deze zaken.

 

Heb je bijvoorbeeld met je reisbureau een website waar mensen online een reis kunnen vastleggen? Zet dan eens een remarketingcampagne op voor de mensen die vorig jaar, exact rond deze periode, een reis hebben geboekt. Of target eens de mensen die enkel en alleen last-minutes op jouw website bekeken.

 

5. Geen rekening houden met andere kanalen

 

Bezoekers komen langs allerlei wegen op je website terecht. De ene heeft je bedrijf leren kennen via Facebook, de ander heeft een advertentie gezien op Instagram, nog iemand anders kent je via mond-aan-mondreclame en vindt je website organisch of door rechtstreeks je URL in te geven…

 

Belangrijk is om bij remarketingcampagnes hierin een onderscheid te maken en deze mensen ook een andere boodschap te bezorgen. Probeer jezelf dus in hun plaats te stellen en je af te vragen hoe zij voor het eerst iets over jouw bedrijf hebben gehoord en op basis van welke gronden zij een idee over jouw bedrijf hebben gevormd.

 

Vervolgens ga je na welke boodschappen je zelf op het internet over jouw bedrijf hebt geplaatst en ten slotte stel je op basis van deze factoren een nieuwe remarketingcampagne op die volledig op maat is van het kanaal.

 

In snackvorm

 

Remarketingcampagnes moeten slim worden ingesteld om efficiënt te zijn. Neem zeker de volgende tips mee.

  • Kies een doelgroep die minimum 1.000 bezoekers bevat per tijdspanne die jij in Google Analytics hebt ingesteld.
  • Zorg dat je niet zomaar hetzelfde product blijft opdringen, maar doe ook aan cross-selling en upselling.
  • Sluit bezoekers uit die recent nog iets via jouw website hebben aangeschaft. De kans dat zij nu opnieuw iets kopen, is nu eerder klein.
  • Kijk verder dan alleen de korte termijn en probeer ook bezoekers te targetten die langer geleden op jouw website zijn geweest.
  • Houd rekening met de kanalen waarlangs je bezoekers op jouw website zijn binnengekomen en geef per kanaal een andere, specifieke boodschap mee.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website