Hoe scoren met remarketing?

Je mag de klanten die je website al eens bezochten, een formulier invulden, of op een andere manier interactie hadden met je website, niet vergeten.

 

Hun interesse is namelijk al geprikkeld door wat je te bieden hebt, en ze zullen gemakkelijker terugkeren naar je website.

 

Bovendien heeft de gemiddelde klant meer dan één interactie met je website en product nodig om hem effectief te kunnen overtuigen. Daarom is het belangrijk om remarketingcampagnes te voeren.

 

1. De duur van het lidmaatschap 

 

Bij een remarketingcampagne, creëer je een remarketinglijst. Daarbij stel je een tijdspanne in voor de duur van het lidmaatschap. Lees: voor hoe lang de cookies van een persoon op je marketinglijst blijven.

 

Veel marketeers laten die periode staan op de default instelling van 30 dagen, maar dat is niet altijd de beste keuze.

 

Bij een e-commerce- of een lead generation-campagne, stem je de duur best af op de aankoopcyclus van je doelgroep. Stel de tijdspanne in op zo’n 10-20 procent langer dan de gemiddelde duur van de aankoopcyclus. Zo mis je de klanten niet die net iets langer over hun aankoop doen.

 

Baseer je voor producten en diensten die vervallen (zoals een reis, tickets, entertainment, …) op de tijdspanne van die einddatum.

 

2. Maak verschillende remarketinglijsten aan

 

Bij remarketing is het belangrijk dat je de remarketinglijsten afstemt met waar de klant zich bevindt in de customer journey.

 

Gebaseerd op die verschillende stadia, creëer je een lijst met unieke doelgroepen.

 

Zo kan je bijvoorbeeld je lijsten opdelen in de volgende stages:

 

  • klanten die je website bezochten;
  • klanten die begonnen zijn met het invullen van betalingsinformatie;
  • klanten die een nieuw account aanmaakten;
  • klanten die inlogden met een account.

 

3. Zorg voor aangepaste boodschappen

 

Nu je weet waar je verschillende doelgroepen zich bevinden in de customer journey, is het belangrijk dat je de content van je ads daaraan aanpast.

 

Aan de hand van je doelgroep kan je specifieke gegevens toevoegen aan je ad, zoals de prijs, het aantal producten beschikbaar.

 

Met een countdown rond een promotie of naar een evenement, grijp je ook sneller de aandacht van je klant.

 

4. Stuur je verkeer naar de juiste landingspagina

 

Iemand die zich in het ene stadium van de customer journey bevindt, wil andere zaken zien dan iemand die zich in een ander stadium bevindt. Zorg dat je landinspagina persoonlijker en relevanter wordt voor de zoeker.

 

5. Pas je biedstrategie aan aan je doelgroep

 

Naargelang het product of de dienst die je verkoopt, converteren bestaande klanten soms sneller dan nieuwe klanten. Belangrijk is om je biedstrategie hier dan ook op af te stemmen! Per doelgroep kan je die biedstrategie aanpassen, om zo tot een effectief resultaat te komen.

 

In snackvorm

 

Met een goede remarketing campagne heb je meer kans om te scoren bij je klanten.

  • Houd rekening met de aankoopcyclus van je doelgroep. De duur van het lidmaatschap kan je daar dan ook op afstemmen.
  • Aan de hand van de verschillende customer journey stadia kan je duidelijk afgebakende remarketinglijsten opstellen.
  • Voeg specifieke gegevens toe aan je ads die interessant zijn voor je doelgroep.
  • Met een persoonlijke en relevante landingspagina krijg je een tevreden klant.
  • Een juiste biedstrategie zorgt voor een effectief resultaat.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website