Waarom je pagina's niet ranken

Waarom je pagina’s niet ranken

Sta je lager in de zoekresultaten en weet je niet waarom? Misschien is je verkeer ook gedaald, of heeft maar een deel van je site problemen? Laat dit zeker niet liggen, want het zal zichzelf niet oplossen. Ontdek hier wat er mis gegaan kan zijn, waarom het is gebeurd en wat je eraan kan doen.

 

Stap 1: Zoek het probleem

 

Een eerste tip: bekijk elke sectie van je website als een apart deel, zeker als je een site hebt met veel pagina’s. Bekijk waar het probleem ligt door de ranking en het verkeer te vergelijken met de voorgaande maanden of met een jaar eerder. Als je dit telkens alleen doet voor je website in zijn geheel, kan het wel even duren voor je een daling in een bepaald deel opmerkt omdat de andere secties dit compenseren.

 

Heb je een probleem gevonden in een deel van je website? Check dan in Google Trends of dit ligt aan een dalende populariteit van je zoekwoorden. Zo kan je zien of de daling ligt aan de zoekers of aan iets dat je gedaan hebt. Als je denkt dat het probleem bij jou ligt kan je deze zaken checken:

 

  • Bekijk voor een aantal zoekwoorden waar je staat in de ranking en vergelijk het over een langere periode.
  • Check waar je staat als je zoekt op merknaam + zoekwoord. Als je hiervoor niet verschijnt, wijst dat meestal op een groter probleem, bijvoorbeeld omdat Google je voor iets bestraft.
  • Plak een reeks woorden uit je pagina in Google, met en zonder aanhalingstekens. Waar verschijn je? Als je hoog in de ranking staat met quotes, maar niet zonder quotes, dan ligt het waarschijnlijk niet aan dubbele content. Dan zal het eerder aan de kwaliteit van je content liggen, of je wordt gestraft voor iets.  
  • Check of Google je pagina wel geïndexeerd heeft, en wanneer.

 

Stap 2: Waarom heb je minder verkeer of slechtere rankings?

 

Er zijn twee opties: je rankings zijn hetzelfde gebleven of gestegen maar je verkeer is gedaald, of je rankings en verkeer zijn allebei gedaald.

 

In het eerste geval kan het simpelweg liggen aan een lager zoekvolume, een probleem met je merk of reputatie, een onaantrekkelijke snippet of het apparaat/de locatie waarvan mensen zoeken.

 

Als zowel je rankings als je verkeer gedaald zijn, kan het liggen aan dubbele content of content van lage kwaliteit, andere zoekintenties, verlies aan concurrenten, technische problemen, spam of een penalty van Google.

 

Stap 3: Los het probleem op – wat is het effect?

 

Vond je technische problemen of problemen op de pagina zelf? Dit zou snel opgelost moeten zijn als Google je pagina opnieuw indexeert. Als het over grote delen van de website gaat, kan het enkele weken duren voor je verbetering ziet.

 

Lag de daling aan slecht opgebouwde links of straffen van Google, dan kan het enkele maanden duren. Soms heb je geluk en is het opgelost na een update van Google of een verandering in het algoritme.

 

Als je een probleem hebt gevonden in een bepaalde sectie, en je lost het maar op een deel van de pagina’s op, zou het kunnen dat je er geen effect van ziet omdat Google het geheel nog steeds niet goed vindt. Optimaliseer dus meerdere pagina’s als je effect wilt zien.

 

Soms is het ook beter om de oude sectie gewoon te vervangen door een nieuwe met een andere naam en daar de verbeteringen door te voeren. Zo heeft Google iets volledig nieuw om te beoordelen.

 

In snackvorm

 

Ranken je pagina’s niet goed, of daalt het verkeer naar je website?

  • Bekijk verschillende delen van je website apart.
  • Ligt het probleem aan je website of aan een daling in populariteit van bepaalde zoekwoorden?
  • Als je niet verschijnt voor je merknaam, kan dat wijzen op grotere problemen.
  • Zit je pagina überhaupt wel in de index van Google?
  • Pagina’s met technische issues, kunnen doorgaans vlot terug oppikken. Pagina’s die werden afgestraft door Google, hebben vaak verschillende maanden nodig om terug te klimmen naar hun oude niveau.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website