
Waarom je pagina’s niet ranken
Sta je lager in de zoekresultaten en weet je niet waarom? Misschien is je verkeer ook gedaald, of heeft maar een deel van je site problemen? Laat dit zeker niet liggen, want het zal zichzelf niet oplossen. Ontdek hier wat er mis gegaan kan zijn, waarom het is gebeurd en wat je eraan kan doen. Een eerste tip: bekijk elke sectie van je website als een apart deel, zeker als je een site hebt met veel pagina’s. Bekijk waar het probleem ligt door de ranking en het verkeer te vergelijken met de voorgaande maanden of met een jaar eerder. Als je dit telkens alleen doet voor je website in zijn geheel, kan het wel even duren voor je een daling in een bepaald deel opmerkt omdat de andere secties dit compenseren. Heb je een probleem gevonden in een deel van je website? Check dan in Google Trends of dit ligt aan een dalende populariteit van je zoekwoorden. Zo kan je zien of de daling ligt aan de zoekers of aan iets dat je gedaan hebt. Als je denkt dat het probleem bij jou ligt kan je deze zaken checken: Er zijn twee opties: je rankings zijn hetzelfde gebleven of gestegen maar je verkeer is gedaald, of je rankings en verkeer zijn allebei gedaald. In het eerste geval kan het simpelweg liggen aan een lager zoekvolume, een probleem met je merk of reputatie, een onaantrekkelijke snippet of het apparaat/de locatie waarvan mensen zoeken. Als zowel je rankings als je verkeer gedaald zijn, kan het liggen aan dubbele content of content van lage kwaliteit, andere zoekintenties, verlies aan concurrenten, technische problemen, spam of een penalty van Google. Vond je technische problemen of problemen op de pagina zelf? Dit zou snel opgelost moeten zijn als Google je pagina opnieuw indexeert. Als het over grote delen van de website gaat, kan het enkele weken duren voor je verbetering ziet. Lag de daling aan slecht opgebouwde links of straffen van Google, dan kan het enkele maanden duren. Soms heb je geluk en is het opgelost na een update van Google of een verandering in het algoritme. Als je een probleem hebt gevonden in een bepaalde sectie, en je lost het maar op een deel van de pagina’s op, zou het kunnen dat je er geen effect van ziet omdat Google het geheel nog steeds niet goed vindt. Optimaliseer dus meerdere pagina’s als je effect wilt zien. Soms is het ook beter om de oude sectie gewoon te vervangen door een nieuwe met een andere naam en daar de verbeteringen door te voeren. Zo heeft Google iets volledig nieuw om te beoordelen. Ranken je pagina’s niet goed, of daalt het verkeer naar je website? Om het belang van page speed kunnen we niet heen. Een snelle website zorgt (in ieder geval... Een goede website is essentieel om je bezoekers snel en eenvoudig de informatie te bezorge... Hoewel het belang van page speed (Lees: de laadtijd en snelheid van je website en webpagin...Stap 1: Zoek het probleem
Stap 2: Waarom heb je minder verkeer of slechtere rankings?
Stap 3: Los het probleem op – wat is het effect?
In snackvorm
On your marks: page speed optimaliseren
De waarde van ‘internal search’
Het belang van page speed