Pop-ups op je website: do’s en don’ts

Pop-ups: do’s en don’ts

Veel marketeers hebben een haat-liefdeverhouding met het gebruik van pop-ups op hun website. De één beschrijft ze als een geschenk op het gebied van list-building en het genereren van inkomsten, terwijl ze voor de ander meer een inbreuk zijn op de user experience.

 

Voor beide standpunten is wel wat te zeggen, hoewel de ‘tegenstanders’ zich misschien vooral laten leiden door het mis(ge)bruik dat welig tiert.

 

Door simpelweg onderstaande blunders te vermijden, worden pop-ups meteen een pak efficiënter.

 

1. Foute timing

 

Een van de meest voorkomende blunders, is een foute timing. Maak jij bijvoorbeeld gebruik van pop-ups die verschijnen meteen na het laden van jouw website?

 

Hoog tijd om hiermee te stoppen dan!

 

Pop-ups die meteen op jouw website verschijnen, houden geen rekening met de context van je pagina of het stadium waarin je bezoeker zich bevindt.

 

Je kan in dat geval beter gebruikmaken van pop-ups die alleen maar verschijnen wanneer je bezoekers een bepaalde actie hebben ondernomen. In Unbounce bijvoorbeeld, is er een optie om enkel en alleen een pop-up te tonen wanneer je bezoeker een bepaalde tijd op een pagina is verbleven of voor een bepaald percentage naar beneden heeft gescrold. 

 

2. Slechte targeting

 

Naast een foute timing, kan ook een slechte targeting voor heel wat brokstukken zorgen.

 

Denk maar eens terug aan die ene keer dat je voor de eerste keer op een website terecht kwam en er meteen een pop-up verscheen waarin een nieuw product of een nieuwe dienst werd voorgesteld. Niet echt een winnaar, toch?

 

Om subtiel aan listbuilding te doen, kan je beter gebruikmaken van een pop-up waarin je een gratis e-book of een e-mail cursus aanbiedt aan first-time visitors. Op deze manier zullen je nieuwe bezoekers sneller geneigd zijn om hun gegevens achter te laten, en zal je dus ook meer resultaat zien!

 

3. Pop-ups zonder waardevolle boodschap

 

Een derde blunder die vaak terugkomt, zijn website pop-ups zonder waardevolle boodschap. Het beste voorbeeld hiervan, zijn trouwens de pop-ups waarbij je de vraag krijgt om je in te schrijven op een nieuwsbrief, zonder vermelding van enig voordeel.

 

Je kan deze strategie natuurlijk proberen op jouw website, maar de kans is groot dat je dan alleen je vijf trouwste fans zover krijgt om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief.

 

Om echte resultaten te boeken, kan je beter gebruikmaken van een voordeel dat jouw bezoeker ontvangt bij het achterlaten van zijn gegevens. Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending, een bepaalde percentage korting, de kans om iets te winnen, enzovoort.

 

4. Een overload aan pop-ups

 

En ten slotte de laatste blunder die waarschijnlijk nog het meeste irritatie van allemaal opwekt: een overload aan pop-ups.

 

Bij sommige bezoekers vormt dit zelfs zo’n afknapper dat ze al na enkele seconden de website verlaten!

 

Probeer deze blunder dus te allen tijde te vermijden en tracht selectief te zijn in het aantal pop-ups dat je op jouw website plaatst. Denk hierbij ook weer targeting en timing, en je zal merken dat pop-ups lang niet zo slecht zijn als je in eerste instantie dacht…

 

In snackvorm

 

Pop-ups kunnen bijzonder effectief zijn.

  • Hoewel ze omwille van mis(ge)bruik eerder een slechte naam hebben.
  • Gebruik action-based pop-ups en laat je creaties niet meteen verschijnen bij het laden van je website.
  • Wees subtiel en gebruik de juiste targeting.
  • Pak uit met een waardevolle boodschap of een duidelijk voordeel.
  • Vermijd een overload aan pop-ups.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website