De Pixar-methode: verhalen die raken

In onze vorige Websnacks kwam je alles te weten over storytelling: wat het is, waarom het zo zinvol is voor je marketing-strategie, zelfs welke invloed storytelling kan hebben op je hersenen

 

Deze keer verleggen we de focus naar een bedrijf dat storytelling tot kunst heeft verheven: Pixar, sinds jaren de meest succesvolle animatiestudio ter wereld, met een bagage van maar liefst 18 Oscars, 8 Golden Globes en 11 Grammy’s. 

 

Wat maakt volgens Pixar een goed verhaal? Welke elementen zijn onontbeerlijk? Je komt het hier te weten.

 

 

Pixar, iedereen laten dromen

 

Tenzij je onder een steen leeft – A Bug’s Life, iemand? –  weet je ongetwijfeld wie Pixar is. Zegt de naam je niks? Denk dan bijvoorbeeld aan: Toy Story, Cars, Ratatouille, The Incredibles, WALL-E of het fenomenale Up. Stuk voor stuk animatiefilms die zo langzaamaan tot ons collectieve geheugen behoren. 

 

Pixar is er in geslaagd om ons films te schenken die ontroeren, doen lachen, doen dromen, en om ons voor een poos mee te nemen naar een wereld waarin fantasie koning is. We herkennen we onszelf in die films , en het leven van de personages lijkt soms verbazend hard op het onze.

 

De vraag is dan: hoe kan dat? Wij proberen een inzicht te geven in die unieke formule die Pixar zo succesvol maakt.

 

We hebben dit trouwens niet zelf verzonnen: Pixar zelf heeft een tipje van de sluier opgelicht, en haar zes beste storytelling-tips met de wereld gedeeld. 

 

#1 Een goed verhaal is universeel

 

Must-read!

Laten we even een duur woord gebruiken: condition humaine

 

Of je nu à la Proust een lijvige existentiële roman wilt schrijven, of een beginnende scenarioschrijver bent die een film wil draaien over een rat die chef-kok wordt: een goed verhaal zal altijd doordrongen zijn van de menselijke conditie

 

Wat is die menselijke conditie? Alles wat ons tot mens maakt, alles wat we als mens delen: geboorte, liefde, ambitie, ontroering, groei, blijdschap, verlies…  


Je kent er ongetwijfeld nog, en je kan je beslist een moment voor de geest halen wanneer je voor het laatst ontroerd was door iets wat je zag of las: doe dat even. 


Gelukt? Oké!


Je ziet het, dit soort elementen maakt een goed verhaal: het idee dat het publiek de gevoelens herkent die erin verweven zitten, en wat meer is, ze voelt. Omdat de menselijke conditie net datgene is dat we allemaal met elkaar delen.

 

Universaliteit dus.

 

Als je met succes zo’n universeel menselijk iets kan laten terugkomen in je verhaal, zal je meteen merken dat er iets gebeurt: mensen herkennen zichzelf. En dat is alleen maar positief.

 

#2 Een goed verhaal heeft een structuur en een doel

 

Structuur 

 

Je hebt misschien gevoelens in overvloed die je tot uitdrukking wilt brengen, maar je moet ze nog wel in de juiste vorm gieten! We bekijken hier de formule waar veel films uit de Pixar-stal op zijn gebaseerd, en die eigenlijk voortvloeit uit de klassieke structuur van het sprookje:

 

Er was eens […]. Elke dag […]. Tot op een dag […]. Daarom […]. Tot uiteindelijk […].

 

Zullen we het wat inzichtelijker maken? 

 

Er was eens een meisje dat Roodkapje heette. Elke dag bracht zij lekkers naar haar zieke grootmoeder. Tot op een dag een wolf op het idee kwam om de grootmoeder te verorberen en haar jurk aan te trekken. Daarom verwarde Roodkapje het harige dier in bed met haar echte oma, en werd ook zij opgepeuzeld. Tot uiteindelijk de jager kwam, de wolf opensneed, en beide dames bevrijdde.

 

Kort gezegd: setting, uiteenzetting, conflict, gevolg, oplossing. 

 

Een (bijna te) veel beproefde methode, denk maar eens aan alle films die je kent met deze exacte plotstructuur. Hoe dan ook blijkt het wel een uitstekend raamwerk te zijn om een verhaal in te plaatsen.

 

Een structuur is hoe dan ook onmisbaar voor een goed verhaal: het is als het ware de kapstok waar je al je ideeën aan ophangt. Kies de structuur die jou het meest logisch lijkt, en die de ideeënwereld van je verhaal het beste laat uitkomen.

 

Doel

 

Minstens even belangrijk, zo niet belangrijker,  is het doel van je verhaal. 

 

  • Waarom wil je een verhaal vertellen?
  • Waar geloof je in? 
  • Wat is nu het nut van je verhaal? Dient het een hoger doel?

   

Je hebt een reden om je verhaal te vertellen, toch? Geloof je wat je schrijft? Op welk doel mik je?

 

 Denk er dus aan dat je verhaal een impact achterlaat, hoe klein ook. 

 

#3 Een goed verhaal heeft een (onverwachte) held om van te houden

 

“All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.” — Walt Disney

 

Je herkent ongetwijfeld het gevoel dat je in de bioscoop niet alleen meeleeft met het hoofdpersonage, maar hem/haar ook aanmoedigt. Dikwijls wordt het principe van de underdog gebruikt: een personage dat ondanks alle tegenstand blijft doorzetten en uiteindelijk overwint.

 

Een bejaarde man die zijn huis wilt laten vliegen dankzij duizend heliumballonnen, zodat hij de reis kan maken die hij aan zijn overleden vrouw had beloofd? Klinkt onmogelijk, maar toch gebeurt het, en het is blijkbaar letterlijk de reis van het personage die ons zo aanspreekt. We houden ervan om iemand een evolutie te zien doormaken.

Anders gezegd: we herkennen onszelf in dat kleine figuurtje dat zich richting het bereiken van zijn droom worstelt. Het raakt ons.

 

#4 Een goed verhaal raakt onze diepste gevoelens

 

“Sometimes you got to get through your fear to see the beauty on the other side.” — Poppa, The Good Dinosaur

 

Om geraakt te worden, moet je natuurlijk kunnen voelen.

 

Als mens kennen we een grote waaier aan emoties, denk bijvoorbeeld aan: angst, walging, blijdschap, woede en verdriet. 

 

Als je weet welke situaties je in een bepaalde stemming brengen, of wanneer je in welke stemming bent, kan je het vertalen naar je verhaal. Je publiek zal dan de gevoelens van je personages herkennen, en als het goed zit, ook doormaken.

 

Net zoals een schilder kleuren gebruikt, gebruikt een goede schrijver emoties in zijn palet, en dat doet Pixar als geen ander.

 

#5 Een goed verhaal verrast ons

 

“Venture outside your comfort zone. The rewards are worth it.” — Rapunzel, Tangled

 

Must-read!

Denk even terug aan Roodkapje hierboven. Niet echt verrassend, de jager die op het laatste nippertje op de proppen komt. Dat deed hij bij de Zeven Geitjes ook al.

Net zoals de prins die plotseling komt aandraven op z’n witte paard en Sneeuwwitje wakker kust. Als we er over nadenken, het is altijd de prins die de boel komt redden. 

 

Goede verhalen mogen dan wel universeel zijn, we vinden ze pas echt goed als ze verrassend zijn. Een simpele herwerking van een oud verhaal, daar zijn we als publiek niet blij mee. 

 

Het succes van Pixar is dat ze er in slagen méér dan enkel het verhaal vertellen: voortdurend vinden ze een nieuwe insteek, verlaten ze de platgetreden paden, en durven ze origineel te zijn. 

 

Durf dus te verrassen. Wees origineel. Wees niet bang voor het onzekere.

 

# 6 Een goed verhaal is simpel, en weet waar het heen wil

 

Als je een verhaal wilt schrijven, wil je er natuurlijk zoveel mogelijk inhoud aan geven: jij bent de verteller, en meestal heb je erg veel te vertellen.

 

Alleen is het niet zo’n goed idee om te veel te willen zeggen: wij als publiek ervaren de eenvoudigste verhalen nog altijd als de beste, dat wil zeggen, verhalen waarin we niet verward worden door een teveel aan prikkels.

 

Het zou immers niet goed zijn als de kern van je verhaal verduisterd wordt door te veel randinformatie. Je houdt dus voor ogen waar je heen wil, en meestal is wat je al geschreven hebt daar de ideale leidraad voor. Wat zijn de elementen die écht belangrijk zijn voor je verhaal?

 

Geen probleem als je af en toe een zijpad neemt, maar het mag geen doolhof worden, anders verdwaalt je publiek, en wordt jouw verhaal misschien wel afgedaan als ‘verwarrend’ of ‘overdreven’. 

 

Een simpel advies van Pixar: Keep it simple, stupid! 

Stefan
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website