Hoewel het belang van page speed (Lees: de laadtijd en snelheid van je website en webpagina’s) al jaren wordt benadrukt, wordt het operationeel vaak op de lange baan geschoven.

 

Zaken als GDPR, de omschakeling naar HTTPS en mobile responsiveness kregen de afgelopen jaren telkens voorrang.

 

Google pleit al sinds 2009 voor een ‘faster web’ maar gaf hier, naast een reeks initiatieven in 2010 en 2011, zelf niet al te veel gevolg aan. De laatste tijd blijft Google almaar sterker benadrukken dat een te trage laadtijd van je website een steeds groter probleem wordt. Ons vermoeden? Snelle pagina’s en websites gaan dit jaar écht het verschil maken wat betreft je plaats in de search results.

 

Waarom page speed hoog op je todo-lijst moet staan?

 

Page speed en bounce rate

 

Fast forward naar 2017: Google komt op de proppen met een onderzoek naar page speed. Uit dat onderzoek bleek dat hoe trager de page speed, hoe groter de kans op bounces, waarbij bezoekers je website snel verlaten omdat ze niet snel genoeg worden geholpen.

 

“Today, it’s critical that marketers design fast web experiences across all industry sectors. People want to quickly pay bills on finance sites, get rapid results when they’re browsing vacation reviews, and view an article immediately when they click through. And if there’s too much friction, they’ll abandon the site and move on.”

 

Uit een vervolgonderzoek van 2018 blijkt dat de gemiddelde mobiele landing page 15,3 seconden moest laden.

 

Een verbetering, maar nog een heel eind af van de vooropgestelde 3 seconden.

 

“Here’s the good news. Since we looked at mobile page speeds last year, the average time it takes to fully load a mobile landing page has dropped by seven seconds.1 The bad news is that it still takes about 15 seconds, according to our new analysis. That’s far too slow when you consider that 53% of mobile site visits leave a page that takes longer than three seconds to load.”

 

De boodschap is duidelijk: wees snel.

 

Mobile page speed

 

Sinds de uitrol van Mobile First Indexing, is de snelheid van je mobiele pagina’s belangrijker dan ooit. Logisch ook, aangezien het aantal mobiele zoekopdrachten alleen maar blijft toenemen. Sinds juli vorig jaar tellen mobiele zoekopdrachten trouwens mee voor je ranking in de zoekresultaten.

 

Page speed en advertising

 

Ook als het aankomt op advertising, geeft Google duidelijke signalen richting snellere laadtijden. In mei 2017 introduceerde de zoekreus bijvoorbeeld AMP (Lees: Accelerated Mobile Pages) in wijlen AdWords (nu Google Ads). Het open source-project zou gebruikservaringen (en ROI’s) beter moeten maken.

 

Vorig jaar werd Google Ads nog verrijkt met de ‘Mobile Speed Score’. Hierbij werd gekeken naar verschillende factoren, zoals onder meer de verhouding tussen de paginasnelheid en het conversieratio.

 

In snackvorm

 

Speed up or disappear, dat is de boodschap.

  • Page speed is heel belangrijk wil je een hoog eindigen in de zoekresultaten.
  • Het bounce-effect: Hoe trager je website, des te sneller bezoekers van je site zullen bouncen.
  • Page speed staat al jaren op de campagnekalender van Google.
  • Page speed is een must.
  • AMP landing pages verbeteren de page speed van je site aanzienlijk.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website