Op zoek naar de oorzaak van een daling in organisch verkeer

Waar zijn mijn organische bezoekers gebleven?

Het is altijd even schrikken als je het volgende ziet in de grafiek van organisch verkeer in Google Analytics

 

 

Het komt erop aan om gericht de oorzaak te zoeken en het probleem snel te verhelpen. Zorg dat je weet wat er gebeurt, en vooral waarom, en ga daarbij ver genoeg terug in de tijd. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.

 

Grof gezien zijn er twee mogelijke oorzaken:

  1. Er is iets misgegaan bij de zoekmachine optimalisatie;
  2. … of met de tracking in Google Analytics.

 

Aan de hand van een stappenplan zoeken we een mogelijke oorzaak van de daling in organisch verkeer.

 

Veranderingen in keyword ranking

 

De meest voor de hand liggende oorzaak van een daling in verkeer, is een daling in je keyword rankings.

 

Bekijk dus voor de belangrijkste keywords of ze zijn gezakt in de ranking, of dat er minder zoekvolume is. Bekijk bijvoorbeeld het verschil tussen nu en twee jaar geleden, of tussen de piek en het dal door de rankings te downloaden van een bepaalde maand in de afgelopen jaren.

 

SEMrush of Moz kunnen je hierbij helpen.

 

Wat valt er op? Kleine veranderingen zijn normaal: een zoekwoord dat één of twee plaatsen stijgt of daalt bijvoorbeeld. Bekijk of er grotere zaken zijn veranderd en of ze de daling van organische verkeer kunnen verklaren. Als dat niet het geval is, kan je dit al van je lijst schrappen.

 

Beste pagina’s in de organische zoekresultaten

 

Next: de organische landingspagina’s.

 

Zijn de best presterende pagina’s hetzelfde gebleven? Neem dezelfde periode die je voor de veranderingen in keyword ranking hebt onderzocht, en kijk naar je best presterende organische landingspagina’s. Vergelijk de top-10 voor de verschillende periodes.

 

Je neemt opnieuw best dezelfde maand in verschillende jaren omdat je dan seizoenale veranderingen al kan uitsluiten als oorzaak.

 

Als je in de periode die je onderzoekt zaken hebt veranderd aan je website, check dan zeker of alle links naar de juiste pagina doorverwijzen. Dit kan een oorzaak zijn van de daling in verkeer.

 

Geen grote veranderingen in de top 10? Op naar de volgende.

 

On-page resultaten

 

Hiermee bedoelen we zaken als de bounce rate, paginaweergaven, aantal pagina’s per sessie, en de tijd die mensen op je website doorbrengen.

 

Neem de top-10 van je beste organische landingspagina’s erbij en bekijk de resultaten. Zijn er grote verschillen in engagement? Als je weet dat de gemiddelde bounce rate voor een B2B website 40-60 procent is, wijk je hier sterk van af?

 

Bekijk de andere gemiddelden ook eens, en check of alles optelt en klopt aan de cijfers. Merk je extreme veranderingen of cijfers die niet kloppen op? Dan kan er een probleem zijn met de tracking in Google Analytics.

 

Check, check, dubbelcheck

 

Heb je een vermoeden dat er iets niet klopt met de tracking in Google Analytics? Een goede reflex is om eens wat andere bronnen te checken, zoals bijvoorbeeld SEMrush of Moz.

 

Als je data hebt die ver genoeg terug gaat in de tijd en de belangrijkste keywords zijn hetzelfde gebleven, bekijk dan de search visibility: als die erg is veranderd is, kan je aannemen dat rankings gedaald zijn, en heeft het dus waarschijnlijk weinig met tracking te maken.

 

Nog iets dat je zeker moet bekijken is de autoriteit van je domein en je belangrijkste pagina’s.

 

Als je zaken veranderd hebt aan je website, check je best of de autoriteit wel mee overgedragen is. Als de autoriteit van je belangrijkste pagina’s tegelijk met de daling in organisch verkeer gezakt is, is er waarschijnlijk iets misgegaan met de redirects. En dan is dat waarschijnlijk meteen ook de oorzaak van de daling in verkeer.  


Heb je geen oude data voorhanden? Bekijk dan in SEMrush de organic traffic cost.

 

Dit is een schatting van hoeveel het zou kosten om op je keywords te bieden in AdWords. Die kan veranderen doordat:

 

  • Je website rankt voor duurdere keywords.
  • Er meer competitie is, en daardoor je keywords duurder worden.

 

Meestal is het een combinatie van de twee. Logischerwijs zou de organic traffic cost mee dalen met het verkeer. Als dat niet het geval is, zit je waarschijnlijk met een trackingprobleem.

 

Hoe zit het met de conversies?

 

De laatste check is om te zien of de conversies mee dalen met het verkeer. Je zal geen winst halen uit organisch verkeer op zich, maar wel uit de conversies die het hopelijk met zich meebrengt.

 

Bekijk de belangrijkste doelen in Analytics over de periode die je onderzoekt. Als je verkeer gedaald is, maar je conversies dalen niet mee, zit je mogelijk met een trackingprobleem.

 

In snackvorm

 

Organisch verkeer valt niet zomaar weg.

  • Het probleem is meestal SEO-technisch van aard.
  • Een oorzaak kan zijn dat er sterke veranderingen zijn in je keyword rankings;
  • of de top-10 van de organische landingspagina’s die erg is veranderd.
  • Ook een trackingprobleem kan aan de basis liggen.
  • Check of het verkeer overeen komt met andere bronnen en of de conversies meedalen met het verkeer.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website