Tot 70 procent van het aankooptraject wordt tegenwoordig online afgelegd.

 

Pas daarna wordt beslist om een winkel binnen te stappen of een online aankoop te doen. Het is dus belangrijk dat je op de juiste momenten zichtbaar bent in het voortraject om zo later succes te hebben.


Ook later in de funnel zijn online tactics trouwens onmisbaar. Als je vroeger een fiets wilde kopen, ging je naar de fietsenwinkel in het dorp. Wie dat vandaag wil doen, zal via vele tientallen touchpoints (van algemeen naar specifiek) uiteindelijk tot een beslissing komen.

 

Opfrissing: de marketingfunnel

 

Voor een klant echt tot een aankoop overgaat, doorloopt hij verschillende stappen.

 

Hier kan je als bedrijf op inspelen door altijd de  marketingfunnel in het achterhoofd te houden:

 

Awareness > Interest > Consideration > Intent > Evaluation > Purchase

 

Via online marketing kun je elke stap van dit proces beïnvloeden.

 

Awareness & interest

 

Klanten kunnen niks van je kopen als ze niet weten dat je bestaat.

 

De eerste twee stappen van je funnel bestaan daarom uit de aandacht trekken van je klant en hun interesse wekken.

 

  • Stap 1: Bewustwording van het bestaan van jouw bedrijf
  • Stap 2: Interesse ontwikkelen voor jouw producten of diensten

 

De potentiële klant start zijn zoektocht naar een product/dienst. Hij gaat eerst bewust of onbewust op zoek naar meer info en naar verschillende distributeurs. Het is belangrijk dat jij als bedrijf in dit zoekproces naar boven komt.

 

Je kan je bedrijf beter positioneren op de zoekpagina’s van Google door SEO of SEA. In het eerste geval toon je de juiste pagina’s bij specifieke zoekopdrachten, in het tweede geval kun je onder meer Display-advertenties en YouTube-advertenties aanwenden om je merk in de kijker te zetten bij het juiste publiek.

 

Display-advertising

 

YouTube-advertising

 

Van overweging tot overtuiging

 

Je leads weten nu dat je bestaat.

 

Er zijn al heel wat leads afgevallen die geen oprechte interesse hebben.

 

Je doelgroep wordt kleiner, maar je hoeft ook geen tijd of moeite meer te steken in leads die toch geen potentieel hebben.

 

Nu komt het erop aan om gebruikers ervan te overtuigen dat jij een goede partner bent voor het product of dienst waarin zij interesse hebben.

 

  • Stap 3: Overweging om jouw product of dienst aan te schaffen
  • Stap 4: De intentie om een aankoop te doen

 

Stap 3 en 4 kan je beïnvloeden door zoveel mogelijk twijfel weg te nemen en de voordelen van jouw oplossing te benadrukken. Gebruik aangepaste boodschappen voor gebruikers die verder in de funnel zitten. Ook via content marketing kun je een zetje geven in de juiste richting. Toon de voordelen van je product in actie, pak uit met cases en testimonials, en deel succesverhalen.

 

  • Stap 5: Overlopen voor- en nadelen van het aankopen

 

De klant overweegt nu nog alle voor- en nadelen voor hij definitief overgaat tot een aankoop. In deze fase is het belangrijk het vertrouwen te winnen van de klant. Dit kan door de nadruk te leggen op een goede service na verkoop om de twijfels weg te nemen. Pak uit met guides, productspecifiefke artikels en reviews om gebruikers definitief over de streep te trekken.

 

In snackvorm

 

Online speelt een cruciale role in de marketingfunnel.

  • Mensen spenderen 70% van de aanloop van hun aankoop online
  • Als gebruikers je niet kunnen vinden, zullen ze nooit klant worden.
  • Door het gebruik van beelden bij het adverteren, blijft je merk nog beter hangen.
  • Via SEO en online advertising verschijn je op het juiste moment bij de juiste personen.
  • Via een blog trek je de aandacht en toon je expertise.
Nico De Clerck

Helpt ondernemingen aan online menu’s die aansluiten op hun doelstellingen. Houdt zich scherp bij FC Toreke tot Real Madrid hem terughaalt.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website