Vanity metrics: context is koning

Wil je weten hoe goed je het doet op bijvoorbeeld SEO- of SEA-vlak?

 

Dan kan je een analyse uitvoeren met Google Analytics. Je vindt er honderden metrics, die aangeven hoe je website op dit moment presteert.

 

Belangrijk is dat je jezelf niet blind staart op die ene metric.

 

De context waarin je die gegevens vindt, zijn ook enorm belangrijk. Daarom kan het je zeker helpen om ook met andere metrics rekening te houden. Zo krijg je een beter perspectief op de effectieve stand van zaken.

 

 

Vanity metrics

 

Sommige metrics zeggen op zich niet veel, maar strelen vooral je ego. Daar komt de ijdelheid in ons allen naar boven.

 

Iedereen vindt het wel fijn om te weten dat veel mensen je website bezoeken, of dat de CTR hoog ligt.

 

Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? Niet veel!

 

Ze geven je een goed gevoel, maar het echte werk moet nog gebeuren. Bekijk die cijfers eens in hun context, en onderzoek waardoor ze getriggerd werden. En hoe staat die ene metric in verband met andere metrics?

 

Met een aantal voorbeeldjes willen we je duidelijk maken dat het niet altijd een zwart-witsituatie is. 

 

Aantal bezoekers

 

Merk je dat de bezoekersaantallen van je website zienbaar gestegen zijn, dan kan je daar genoegen mee nemen en zeggen: ‘ik ben goed bezig’.

 

Maar dan kijk je alleen naar de cijfers. Onderzoek ook waarom die aantallen zo sterk de hoogte in gingen.

 

Kijk je naar de context, dan ontdek je misschien iets anders. Krijg je meer traffic door hard werk en goede content te schrijven, en zoeken mensen niet enkel op je merknaam, maar ook op termen waarmee jij wil scoren? Goed zo!

 

Of ben je recent van start gegaan met AdWords, en heb je daardoor een stijging in bezoekersaantallen? Daar heb je allicht minder inspanningen voor moeten verrichten. Bovendien heb je hiervoor moeten betalen.

 

Bounce rate

 

Het aantal bezoekers dat je pagina bekijkt, en verder geen stappen onderneemt, wordt weerspiegeld in het bounce rate. Kijk je bij een bounce rate van 90 procent alleen naar dat getal, dan ben je waarschijnlijk niet zo tevreden.

 

Maar dat is absoluut niet altijd het geval. Als bezoekers meteen alle informatie vinden die ze nodig hebben, zullen ze ook niet meerdere pagina’s gaan bezoeken.

 

 

Dat wil helemaal niet zeggen dat je die potentiële klant kwijt bent.

 

In de customer journey gaat hij nu een beslissing moeten maken, en door jouw goede content keert hij waarschijnlijk terug naar jou.

 

Klikt de klant niet door op jouw pagina, maar vult hij wel een formulier in, dan is dat een waardevol bezoek geweest. Ook al zal het bijdragen aan een hoger bounce rate.

 

Omzet

 

Bij het analyseren van je omzet, houd je best ook rekening met de verschillende schakels binnen je campagnes.

 

Vaak neemt men genoegen met een hoge omzet. Toch kan het lonen om eens uit te stippelen waar je nu precies de meeste omzet mee binnenhaalt. Welke rol spelen de verschillende campagnes die je voert, of welke pagina’s komen vaak terug in een ondersteunende rol? De moeite waard om te bekijken.

 

In snackvorm

 

Bij het analyseren van de cijfers van je website, laat je je oogkleppen beter achterwege.

  • Context is de boodschap: een alleenstaande metric geeft weinig inzicht in het succes van je website.
  • Vanity metrics kunnen het beeld dat jij hebt van je website, verdoezelen. Wederom plaats je die het best in de juiste context.
  • Een hoog aantal bezoekers wil niet noodzakelijk zeggen dat je het heel goed doet. Bekijk ook de onderliggende factoren van het gedrag van je websitegebruikers.
  • Ook al heb je een hoog bounce rate, toch kan je waardevolle bezoekers op je pagina hebben.
  • Laat je niet verleiden door een hoge omzet. Onderzoek ook van waar die juist komt.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website