De nieuwste social advertising-updates

Zoals je waarschijnlijk zelf al hebt gemerkt, volgen de veranderingen in het advertising-landschap elkaar op in sneltempo. Het is dan ook een hele uitdaging om al die nieuwigheden op de voet te volgen.

 

Om het voor jullie een beetje gemakkelijker te maken, vind je hier een overzicht van de grootste en belangrijkste aanpassingen van dit jaar, waarvan je als adverteerder maar beter op de hoogte van bent.

 

YouTube en Google Search Ads

 

Recent heeft Google beslist YouTube toe te voegen aan hun Search Partners Network. Dit is een netwerk van verschillende zoekmachines en websites, die door dit partnerschap de advertenties van Google gaan publiceren op hun website.


Door YouTube aan dit netwerk toe te voegen zal volgens het bereik van de search advertising-campagnes enorm verruimen.

 

De weergave van de tekstadvertenties zullen voorlopig enkel aan mobiele gebruikers worden getoond. Na een testperiode van enkele maanden kon Google reeds vaststellen dat de CPA (Cost Per Acquisition) via YouTube gelijk is aan die van Google Search Ads.

 

 

Facebook en hun Stories

 

Momenteel zijn de newsfeeds bij Facebook en Instagram gebruikers zodanig verzadigd met allerlei advertenties dat het een hele uitdaging wordt om er als bedrijf nog ‘uit te springen’.

 

Door het overaanbod van ads, lijkt het er voor Facebook ook op dat de gebruiker minder zal gaan klikken op de aanbiedingen en dus is er nood aan verandering.

 


Meer gaan inzetten op de verhalen ofwel ‘stories’ op Facebook en Instagram zou de manier zijn om jouw concurrenten voor te zijn en uw doelpubliek op een effectievere wijze te benaderen.

 

Wat ook opvalt, is dat er nog maar weinig gebruik wordt gemaakt van de advertenties via verhalen. Het sociaal mediabedrijf wil bedrijven hier echter toe aanzetten en houdt (voor nu) de prijzen relatief laag.

 

Instagram-gebruikers en brand content


Als bedrijf is het een hele uitdaging om volgers te krijgen, aangezien Instagram-gebruikers heel kieskeurig zijn in de accounts die ze volgen.

 

Hoewel het winnen van volgers een uitdaging is, blijkt uit recente rapportering dat 57 procent van de gebruikers het platform steeds meer gaat gebruiken, en nog eens 44 procent zegt te verwachten dat hun gebruik ervan nog meer zal toenemen in de toekomst. Naast deze veelbelovende cijfers over de groei van Instagram, is er ook nog eens 66 procent dat vindt dat Instagram een ideaal platform is om te connecteren met een merk.



Met andere woorden: De meerderheid van de één miljard Instagram-gebruikers verbindt zich graag met een merk via Instagram mits zij de juiste content voorzien. Als we over ads spreken dan hebben gebruikers volgende voorkeuren:

 

    • Relatable ads (31%)
    • News Feed ads (31%)
    • Story ads (29%)

 

Het idee om als bedrijf instagram enkel te gebruiken om een select groepje millennials te bereiken, kan bij deze dus worden weerlegd. Ruim de helft van alle Instagram-gebruikers checkt het platform dagelijks. Daarvan is 41 procent van de dagelijkse gebruikers 35 jaar of ouder. 

 

LinkedIn en specifieke targeting

 

LinkedIn staat erom bekend dat zij heel specifieke targeting mogelijk maken bij het opzetten van een adverteringscampagne.

 

Zo kan je via LinkedIn gaan focussen op bijvoorbeeld jobtitels.

 

Voornamelijk voor B2B-advertising is LinkedIn dus een heel handig platform om specifieke profielen te gaan benaderen.

 

Als gebruiker krijg je ook de opportuniteit om advertenties te zien die heel relevant zijn voor jou en de omgeving waarin je werkt.

 

Nu stond LinkedIn voor de uitdaging dat mensen die op LinkedIn actief zijn, vaak net op zoek zijn naar een nieuwe job en dan kan het gebeuren dat de targeting op job niet relevant is. De oplossing die LinkedIn hiervoor biedt? Sinds kort kan men ook de doelgroep gaan afbakenen door zich te focussen op de professionele gebieden waarin personen actief interesse in tonen.

 

Facebook en Messenger

 

Zowel Messenger, Instagram als Whatsapp hebben elk twee zaken gemeenschappelijk: ze worden gebruikt voor instant messaging en zijn eigendom van Facebook.

 

Dat zorgt ervoor dat Facebook aan het bekijken is om deze drie communicatiekanalen samen te voegen tot één communicatie-infrastructuur.

 

Volgens rapporten in de New York Times zou het de bedoeling zijn dat elk zijn eigen app behoudt, maar dat de berichten naar de drie platformen zouden worden gestuurd vanuit één app. Dus wens je iemand te bereiken op Instagram en zit je in Messenger? Dan hoef je voortaan niet meer te wisselen van app.

 

Op die manier is het niet alleen de user experience die vergemakkelijkt, maar zo kan Facebook ook zijn end-to-end encryptie uitbreiden naar Messenger en Instagram. End-to-end encryptie (E2E) voorkomt dat de inhoud van berichten door derden zou gebruikt/gestolen worden voor andere doeleinden.

 

Voor jouw bedrijf kan dit een impact hebben op de manier waarop je communiceert met uw klanten en prospects. Werk je met een chatbot of ben je aan het overwegen dit te gaan gebruiken? Dan zal je in de toekomst niet meer beperkt zijn, maar uw contacten ook kunnen contacteren op WhatsApp en Instagram.

 

Optimalisatie van campagnebudgetten door Facebook

 

Vanaf september 2019 zal je is er geen opt-out meer voor de optimalisatie van campagnebudgetten (aka Campaign Budget Optimization).

 

“Optimalisatie van campagnebudget is een manier om de verdeling van een campagnebudget over de advertentiesets in je campagne te optimaliseren. Dit betekent dat Facebook in real time automatisch en doorlopend zoekt naar de beste mogelijkheden voor resultaten van je advertentiesets en je campagnebudget verdeelt om die resultaten te realiseren.”

 

 

 

Dus vanaf deze herfst zal Facebook Ads iets meer controle hebben over jouw campagnes om er voor te zorgen dat het volgende gebeurt:

 

  • Maximalisatie van de campagne waarde door real-time veranderingen op vlak van budget verdelingen over de verschillende campagnes gebaseerd op de advertentieset-prestaties.
  • Geen manuele budgetaanpassingen.
  • Efficiënt spenderen van jouw vooropgestelde budget over de doelgroep door Facebook Ads toe te laten low-cost doelgroepopportuniteiten te identificeren.

 

In snackvorm

 

De wereld van online advertising blijft in beweging.

  • Er komen dit jaar een paar grote veranderingen aan.
  • Wat vandaag nieuw is? Automatisatie van de Facebook Ads;
  • Een beter aflijning en breder bereik van de doelgroepen via LinkedIn, YouTube en Google;
  • Meer focus op verhalen in plaats van op newsfeeds;
  • Meer opportuniteiten voor brand content op Instagram.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website