Mobile First + internal linking: waarop letten?

Je zal al wel eens iets horen vallen hebben over Mobile First Indexing.

 

Maar waar minder over geschreven wordt, is de impact van internal linking hierop. Moet je de strategie die je gebruikte voor de komst van Mobile First Indexing aanpassen? Werkt het nog om een uitgebreid menu te voorzien of pagina’s te maken met een overzicht puur voor interne linking?

 

Voor mobiele gebruikers doe je dit beter niet. Ontdek hier hoe je het wel kan aanpakken.

 

Internal Linking en Mobile First – even opfrissen

 

Interne links zijn altijd al belangrijk geweest voor SEO. Het voordeel is dat je dit zelf kan optimaliseren zonder dat je afhankelijk bent van andere partijen, zoals bij externe links.

 

Het belangrijkste om te onthouden bij Mobile First Indexing is dat de Google-bots sinds eind maart eerst de mobiele website crawlen, en dan pas de desktop versie. De organische zoekresultaten worden dus weergegeven op basis van de mobiele websites.

 

Waar loopt het mis?

 

Als je een grotere website hebt, zal je waarschijnlijk al wel nagedacht hebben over hoe alle pagina’s met elkaar in verbinding staan, en hoe link equity verdeeld wordt over je website.

 

Mobile First Indexing heeft hier een impact op:

 

  • Sommige links zijn niet zichtbaar in de mobiele versie, waardoor ze dus niet meer meetellen voor de ranking in de organische zoekresultaten.
  • Als de links wel zichtbaar zijn in de mobiele versie, kunnen ze door het kleinere scherm nogal overweldigend zijn.

 

Het is dus cruciaal om een interne linkstructuur uit te werken die ook haalbaar is voor de mobiele versie.

 

Gewoon de structuur van de desktop versie overnemen is meestal niet zo’n goed idee, maar wat kan je dan wel doen? We overlopen even de meest gebruikte technieken voor gewone websites, en of dit nog haalbaar is voor mobiele websites.

 

1. Het menu is te uitgebreid

 

Voor de desktopversie van je website kan je heel breed gaan in het hoofdmenu, je hebt namelijk een heel scherm dat je kan vullen.

 

Een smartphonescherm is hier maar een fractie van, dus je zal waarschijnlijk met een andere onderverdeling moeten werken en meer zaken groeperen. Daarnaast maakt een te uitgebreid menu het ook niet makkelijk voor gebruikers om de weg te vinden, dus je overdrijft hier sowieso best niet in.

 

Kort samengevat: alle landingspagina’s in je hoofdmenu proppen was nooit echt een goed idee om een crawlpad te voorzien voor Google, en met de komst van Mobile First Indexing zeker niet meer. Een betere oplossing is om je landingspagina’s te groeperen op een logische manier en dit in het hoofdmenu te gebruiken.

 

2. Blokken van links onderaan geïndexeerde pagina’s  

 

Onder andere bij websites die een overzicht geven van reizen bij verschillende aanbieders gebruiken dit regelmatig.

 

Een voorbeeld van Kayak:

Los van het feit dat dit misschien niet mooiste optie is, of dat je soms een eindeloze lijst opties krijgt, is dit wel goed voor je mobiele versie. Door de beperkte beschikbare plaats, worden uitklapmenu’s waar links of andere content achter staat als een best practice gezien voor mobiele websites. De content die hierachter staat, wordt niet anders behandeld als de zichtbare content.

 

In het algemeen werk je voor mobiele pagina’s beter in de lengte als in de breedte, en dit is een handige manier om dat te doen.

 

Blijf net zoals bij de navigatiemenu wel denken aan de gebruiksvriendelijkheid en overdrijf niet.

 

In snackvorm

 

Interne links blijven belangrijk voor SEO, ook na de komst van Mobile First Indexing.

  • Het belangrijkste aan Mobile First Indexing is dat Google-bots eerst de mobiele website crawlen, en dan pas de desktopversie.
  • Interne links kan je optimaliseren zonder dat je afhankelijk bent van andere partijen, zoals bij externe links.
  • Interne links zorgen voor een verdeling van de link equity, maar dan moet je er wel voor zorgen dat ze op een logische manier met elkaar in verbinding staan.
  • Dit doen door een heel uitgebreide menu te gebruiken, is voor de mobiele versie meestal niet haalbaar. Je groepeert je pagina’s daar beter.
  • Uitklapmenu’s waar verschillende links verzameld worden zijn dan weer wel goed omdat ze compact zijn. Voor mobiele websites wordt deze content hetzelfde behandeld als zichtbare content.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website