Mobile First Indexing is hier!

Na meer dan een jaar experimenteren en testen, heeft Google eind maart eindelijk de uitrol van Mobile First Indexing aangekondigd.

 

Dit betekent dat de Google-bots vanaf nu eerst mobiele websites zullen crawlen en vervolgens pas de desktop versie onder handen zullen nemen.

 

Een logische stap? Naar onze mening wel, want sinds enkele jaren zien we dat het aantal mobiele zoekopdrachten via Google alsmaar blijft toenemen!

 

In dit artikel leggen we je uit wat Mobile First Indexing net inhoudt, waarom deze in het leven werd geroepen en hoe je je het best aanpast aan deze nieuwe vorm van indexering om je huidige ranking in Google te behouden.

 

Wat is Mobile First Indexing?

 

Voor wie nog onbekend is met Mobile First Indexing, leggen we graag eerst even kort het belang van deze omschakeling uit.

 

Mobile First Indexing werd door Google in het leven geroepen om twee verschillende redenen:

 

  1. Google wilde komaf maken met mobiele websites die onterecht werden gestraft door haar algoritme, omdat deze andere content of informatie bevatten dan de desktopversie.
  2. Het aantal mobiele zoekopdrachten via Google bleef jaar na jaar toenemen, waardoor de desktop versie als primaire bron stilaan zijn waarde begon te verliezen tegenover de mobiele versie.

 

Om hieraan een halt toe te roepen, besliste Google dus om een aanpassing binnen de huidige indexering te ontwikkelen en de organische zoekresultaten niet meer op basis van de desktop versie samen te stellen, maar wel op basis van de mobiele website.

 

Waarop moet je letten?

 

Indien je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, kan Mobile First Indexing een serieuze impact hebben op de ranking van je website.

 

Hieronder enkele zaken die je zeker in acht moet nemen met het oog op Mobile First Indexing:

 

  • Je mobiele website en je desktop website dienen dezelfde content weer te geven. Concreet betekent dit dus dat er geen verschil mag zijn in welke content er getoond wordt en op welke manier dit gebeurt.
  • Zowel tekst, als afbeeldingen dienen goed indexeerbaar te zijn.

 

Gebruik je voor je mobiele website een andere URL-link? Dan zijn ook volgende zaken van toepassing:

 

  • Registreer beide versies van je website in Google Search Console.
  • Zorg voor een juiste canonical-verwijzing. Verwijs vanaf de desktop versie dus enkel naar desktop-URL’s en vanaf de mobiele versie enkel naar mobiele URL’s.
  • Zorg dat de server van jouw website genoeg draagkracht heeft om de verhoogde cralwrate op je mobiele versie aan te kunnen.
  • Werk met voldoende interne links zodat mobiele gebruikers snel en eenvoudig kunnen doorklikken.
  • Stel jouw robots.txt-bestand correct op voor beide versies van je website.
  • Zorg voor een snelle website die goed toont op alle devices.

 

Voor bijkomende tips kan je ook steeds terecht op de ‘best practices for mobile-first indexing’-pagina van Google.

 

Wat met websites die geen mobiele versie hebben?

 

Voor websites die momenteel enkel over een desktop versie beschikken, liet Google weten dat deze websites na de uitrol van de Mobile First Indexing, nog steeds geïndexeerd zullen worden.

 

Echter krijgen websites die wel voldoen aan de nieuwe vereisten van de Mobile First Indexing een betere ranking toegekend in de toekomst, waardoor je dus de kans loopt dat het Google-algoritme jouw website – die enkel uit een desktop versie bestaat – slechter zal beoordelen.

 

De boodschap is dus om toch zo snel mogelijk een mobielvriendelijke website op te zetten en je voor te bereiden op deze gewijzigde indexering, indien je je plaats in Google wil behouden!

 

Wanneer weet je dat Mobile First Indexing wordt ingeschakeld op jouw website?

 

Van zodra je onderstaande melding in Google Search Console ontvangt, is Mobile First Indexing ingeschakeld voor jouw website:

Google start met uitrol van Mobile First Indexing

 

Voorlopig zijn er echter nog geen meldingen bekend in België, dus het is nog even afwachten tot de Mobile First Indexing ook bij ons zijn intrede doet!

 

In snackvorm

 

Google rolt Mobile First Indexing uit.

  • Werd meer dan een jaar getest door Google.
  • Concreet: crawlers nemen eerst je mobiele website onder handen, en dan pas de desktop-versie.
  • Logische stap, want mobiele zoekopdrachten blijven jaar na jaar toenemen.
  • Zowel tekst als afbeeldingen dienen goed indexeerbaar te zijn.
  • Je ontvangt een melding in Google Search Console.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website