Sinds de komst van Google’s Mobile First Indexing, hebben verschillende bedrijven werk gemaakt van een responsief design voor hun website. Goed scoren in de Google-zoekmachine betekent anno 2018 immers een perfect geoptimaliseerde website voor mobiele apparaten.

 

Toch is een responsieve website slechts een enkele stap in de goede richting wanneer het op mobiele optimalisatie aankomt. Ook mobiele content is een niet te missen onderdeel!

 

Beperk je tot de essentie

 

De eerste stap richting mobiele content schrijven, is schrappen wat overbodig is.

 

Een overdreven hoeveelheid aan content, heeft namelijk een slechte invloed op de laadtijd van je website, en dat kan wel eens ongelukkig uitdraaien.

 

Volgens een onderzoek van Google verlaat maar liefst 53 procent van de mobiele bezoekers je website, wanneer deze langer dan 3 seconden laadtijd nodig heeft.

 

Houd het compact

 

De titel zegt het zelf al: compact copy is king.

 

Om de aandacht van je mobiele bezoeker tot op het einde van je boodschap vast te houden, houd je je zinnen best zo beknopt mogelijk én ga je bij voorkeur voor klare en duidelijke taal.

 

Is dit voor jou makkelijker gezegd dan gedaan? Hanteer dan onderstaande richtlijnen en maak van jouw mobiele content in no time een succesverhaal:

 

  • Ga voor één onderwerp of idee per alinea.
  • Beperk je alinea tot vier à vijf regels.
  • Ga voor 1-regel-alinea’s wanneer je bepaalde copy in de verf wil zetten.
  • Prikkel je bezoekers door in de actieve vorm te schrijven.

 

Deel meteen de belangrijkste informatie

 

Net zoals je bij een desktopversie de hoofdelementen in een kort overzicht giet, zet je belangrijke informatie bij mobiele content best helemaal bovenaan.

 

Mobiele bezoekers zijn per slot van rekening vrij gehaast wanneer ze een zoekopdracht uitvoeren en willen dan ook dat er onmiddellijk aan hun vraag wordt beantwoord.

 

Maak je mobiele content scanbaar

 

Naast het bovenaan plaatsen van belangrijke informatie, helpt het ook om je mobiele content via verschillende wegen scanbaar te maken. Zo ziet je mobiele bezoeker in één oogopslag waarover je tekst gaat, én of het de moeite is om deze helemaal of slechts diagonaal door te lezen.

 

Hieronder enkele best practices om je mobiele content scanbaar te maken:

 

  • maak gebruik van opsommingstekens;
  • duid sleutelwoorden aan;
  • zorg voor titels en subtitels;
  • ga voor een duidelijk leesbaar lettertype en een lettergrootte van minstens 12 punten;
  • kies voor een donkere tekst op een lichte of witte achtergrond;
  • pas voldoende witruimte toe.

 

Ten slotte helpt het ook om gebruik te maken van gevarieerde en creatieve, mobiele content. Heb je bijvoorbeeld een interactieve tool, een infographic of een leuke video om je tekst te verduidelijken? Toon deze dan aan je doelpubliek!

 

Op deze manier houd je je mobiele bezoekers langer op je website, wat meer kans op kwalitatieve leads en een stijging in verkoopaantallen met zich meebrengt.

 

In snackvorm

 

Bij een mobiele website hoort mobielvriendelijke content.

  • Beperk je tot de essentie van je verhaal om de laadtijd van je website te versnellen.
  • Maak gebruik van korte zinnen om je mobiele content leesbaar te houden.
  • Deel meteen de belangrijkste informatie en kom zo onmiddellijk tegemoet aan de vraag van de mobiele bezoeker.
  • Zorg dat je mobiele content goed scanbaar is door het gebruik van bullet points, witruimte, subtitels en andere zaken.
  • Varieer tussen copy en andere content om mobiele bezoekers langer op je website te houden.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website