Online marketingdoelstellingen definiëren, lijkt gemakkelijker dan het is.

Vaak merken we dat klanten bereid zijn om een langetermijninvestering te doen in online marketing, maar vervolgens enkel rekenen op kortetermijnresultaten of ‘quick wins’. De truc bestaat erin om marketingdoelstellingen te formuleren die zich zowel op korte als lange termijn focussen.

Hieronder leggen we je uit hoe je op een correcte manier je marketingdoelstellingen formuleert en welke zaken je onder korte termijn of lange termijn moet rekenen.

Houd je bedrijfsdoel voor ogen

Om goede online marketingdoelstellingen te formuleren, is het belangrijk dat je vanuit je bedrijfsdoelen vertrekt.

  • Waar wil je met jouw bedrijf naartoe binnen 3, 5 of 7 jaar?
  • Wil je marktleider worden in je segment en meer op verkopen inspelen of wil je net een andere positie innemen en aan je naamsbekendheid werken?
  • Hoeveel omzet wil je met jouw webshop genereren het komende jaar?

Op basis van dit type vragen, weet je waar je met jouw bedrijf naartoe wil en kan je vervolgens je online marketingdoelstellingen op papier zetten.

Formuleer je marketingdoelstellingen concreet

Online marketingdoelstellingen worden vaak te vaag geformuleerd:

“We willen meer omzet behalen via onze webshop…”

“We willen meer bezoekers trekken richting de website…”

“We willen lokaal beter vindbaar zijn…”

Om effectief het gewenste resultaat te boeken binnen je onderneming, moeten je online marketingdoelstellingen ‘SMART’ geformuleerd zijn:

  • Specifiek: Wat en wie wil je bereiken? Geef duidelijk aan in je marketingdoelstelling in welke regio je je resultaat wil bereiken en wie er binnen je doelgroep valt. Deze zaken zijn immers van onschatbare waarde om een goede campagne via Google Ads of social media op te zetten.
  • Meetbaar: Hoeveel meer bezoekers of omzet wil je genereren? Door cijfers te gebruiken, weet je waar je met jouw onderneming naartoe streeft en welke KPI’s belangrijk zijn om te meten.
  • Acceptabel: Is het haalbaar? Wanneer je met jouw website de eerste positie wil innemen in Google, zijn er organisch heel wat stappen nodig. Leg jezelf dus niet op dat je deze positie in één jaar wil behalen, als je website vandaag de dag helemaal nog niet goed scoort.
  • Relevant: Draagt het bij tot je bedrijfsdoelstelling? Hebben meer inschrijvingen op je nieuwsbrief een meerwaarde, wanneer je je omzet wil verhogen, maar nauwelijks nieuwsbrieven uitstuurt?
  • Tijdgebonden: Wanneer wil je jouw marketingdoelstelling gerealiseerd hebben?

Kijk ook naar de lange termijn

Zoals hierboven reeds gezegd, zijn zowel online marketingdoelstellingen op korte termijn, als op lange termijn noodzakelijk om succesvolle resultaten te boeken.

Je bouwt immers over de jaren heen aan je merk door SEA, SEO en content marketing in te zetten, maar bepaalde stappen hebben wat meer tijd nodig dan andere, alvorens je hier het gewenste resultaat van ziet.

Stel dat je bijvoorbeeld als doel hebt om meer visibiliteit aan je merk te geven.

Dan kan de hoogste positie halen in Google, je online marketingdoelstelling op lange termijn zijn.

Deze positie behalen, doe je onder meer door de landingspagina’s van je website te optimaliseren door het zoekwoord waarop jij beter vindbaar wil zijn, in je teksten te verwerken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar deze werkzaamheden leveren pas iets op van zodra de Google-crawlers nog eens op je website zijn geweest. En dit kan een half jaar tot een jaar duren!

Wil je sneller een hogere positie in Google bereiken en volgende maand al meer online visibiliteit hebben?

Dan kies je best ook voor een SEA-strategie waarbij je via advertenties aan je merk gaat bouwen en zo verkeer naar je website trekt.

Hieronder enkele voorbeelden van online marketingdoelstellingen op korte termijn en lange termijn:

Online marketingdoelstellingen op korte termijn

  • Aantal bezoekers naar je website verhogen via Google Ads;
  • Meer visibiliteit genereren door Google Display in te zetten;
  • Meer likes behalen op je social posts;
  • Aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief verhogen.

Online marketingdoelstellingen op lange termijn

  • Meer mensen met een aankoopintentie richting je website sturen;
  • Een hoger percentage terugkerende kopers;
  • Organisch een sterke positie behalen in de zoekresultaten.

Durf je online marketingdoelstellingen bij te sturen

Tot slot is het ook belangrijk om je marketingdoelstellingen regelmatig onder de loep te nemen en deze te herformuleren, indien nodig.

Heb je bijvoorbeeld online marketingdoelen geformuleerd die in het begin realistisch leken, maar blijkt dit vandaag de dag anders te zijn?

Pas deze dan aan.

Op deze manier voorkom je teleurstellingen binnen je onderneming en vermijd je dat je bepaalde zaken nastreeft die op dit moment nog niet haalbaar zijn.

In snackvorm

Laat je leiden door een stappenplan voor het formuleren van je online marketingdoelstellingen.

  • Vertrek vanuit je bedrijfsdoelstellingen wanneer je je online marketingdoelstellingen op papier wil zetten. Je marketingdoelstellingen dienen immers bij te dragen aan de visie van je bedrijf.
  • Formuleer je online marketingdoelstellingen volgens het SMART-principe.
  • Stel zowel kortetermijndoelen, als langetermijndoelen op. Kortetermijndoelen focussen zich voornamelijk op ‘quick wins’ en zaken die makkelijk haalbaar zijn, terwijl lange termijndoelen een echte meerwaarde bieden aan je merk.
  • SEA en social advertising zijn ideaal om op korte termijn resultaten te boeken, terwijl SEO en content op lange termijn resultaten teweegbrengen.
  • Durf je online marketingdoelstellingen bij te sturen, als je doorheen de tijd merkt dat je doelen toch niet zo haalbaar zijn als verwacht.