Personaliseren zorgt voor converteren

Dat consumenten graag kopen van bedrijven die een persoonlijke aanpak hanteren, is intussen geen geheim meer. De  cijfers spreken voor zich.

 

Zo gaf een onderzoek van Accenture aan dat bedrijven die je naam weten, je soortgelijke producten aanbevelen op basis van jouw eerdere aankopen en jouw aankoophistoriek herkennen, maar liefst 75 procent sneller converteren!

 

Personaliseer je aanpak zowel op het vlak van marketing, als op je website en in je mailings. Dit is dé sleutel tot succes: je zal meteen een stevige boost voelen in je conversies!

 

Weet je niet hoe je hiermee aan de slag gaat? Bekijk dan zeker dit stappenplan even, en in no-time ontdek je de kneepjes van het vak.

 

Het personalisatie-stappenplan

 

Stap 1: Verzamel data van je bezoekers

 

Het spreekt voor zich dat je eerst over voldoende, kwalitatieve data van je bezoekers dient te beschikken, alvorens je aan de slag kan gaan met de personalisatie van je website.

 

Hiervoor bestaan er verschillende methodes:

 

  • het gebruik van cookies;
  • heb gebruik van pop-up overlays;
  • surveys (enkel indien je een groot bereik hebt);
  • nieuwsbrieven waarbij je je nieuwsbrieflezers de mogelijkheid geeft om te klikken op verschillende links;
  • maak gebruik van remarketing om te kijken of bezoekers na een tweede interactie bijvoorbeeld ander gedrag vertonen, gebruikmaken van je aanbod, enzovoort.

 

Om deze informatie op een overzichtelijke manier te bewaren, is het belangrijk dat je gebruik maakt van een kwalitatieve data collection tool.

 

Zapier en PieSync zijn hiervan twee voorbeelden. Op die manier bespaar je jezelf een hoop werk bij de effectieve personalisatie van je website.

 

Pop-up overlays

 

Wat betreft de pop-up overlays, is het belangrijk dat je alleen doelgerichte pop-up overlays toont die je waardevolle informatie opleveren voor de optimalisatie van je website.

 

Je wil namelijk absoluut vermijden dat je pop-ups in zo’n mate opduiken dat het tot irritatie leidt bij je bezoekers!

 

Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde topics bundelen en alleen op de meest populaire pagina een overlay tonen.

 

Stap 2: Zorg voor een koppeling met je CRM-systeem

 

Wanneer je je data opslaat in een data collection tool, is een koppeling met je CRM-systeem altijd een meerwaarde voor de personalisatie van je website.

 

Zo kan je alle data van klanten en prospects op één centrale plek raadplegen, wat ook meteen handig is voor de salesafdeling.

 

Zoek je een goede tool om je data collection tool aan je CRM-systeem te koppelen? Neem dan eens een kijkje op de website van AdEspresso.

 

Stap 3: Personaliseer je website met een automation tool

 

Een derde en laatste stap, alvorens je effectief kan overgaan tot de personalisatie van je website, is de koppeling van je CRM-systeem aan een marketing automation tool.

 

Deze koppeling heb je nodig om je verzamelde data in te laden in de tool en vervolgens verschillende lijsten en triggers aan te maken. Op deze manier kan je effectief bepalen welke content je wel of niet op je website toont en aan welke doelgroep.

 

Personaliseren maar!

 

Hieronder een aantal factoren die je kan gebruiken om je website te personaliseren:

 

  • Locatie: heb je meerdere winkelpunten op verschillende locaties? Laat dan andere informatie zien.
  • Geslacht: heb je een webshop met kledij voor zowel mannen, als vrouwen? Laat dan voornamelijk vrouwelijke kledij aan vrouwen zien, en mannelijke kledij aan mannen.
  • Leeftijd: bied je verschillende danslessen aan, waaronder enkele danslessen die enkel geschikt zijn voor jongeren of ouderen? Benadruk dan voornamelijk de content die van toepassing is op de bezoeker op jouw website.
  • Apparaatvoorkeur: merk je dat een bepaalde doelgroep je website liever bezoekt via mobiel? Zorg dan dat je website én responsief is, én een aangepaste boodschap meegeeft.

 

Let wel dat je bij het aanmaken van je lijsten,  gebruikmaakt van smart lists. In tegenstelling tot gewone lijsten, updaten deze lijsten automatisch de gegevens van de personen in jouw lijst. Zo hoef je niet telkens manueel aanpassingen door te voeren indien er iets wijzigt aan de gegevens van je prospect of klant!

 

In snackvorm

 

Ben jij van plan om je website te personaliseren? Hou dan rekening met volgende tips:

  • Verzamel voldoende, kwalitatieve data van de bezoekers op je website.
  • Gebruik een data collection tool om deze gegevens overzichtelijk te verzamelen.
  • Koppel je data collection tool aan je CRM-systeem.
  • Kies een marketing automation tool om je CRM-systeem aan te koppelen.
  • Bepaal op basis van welke factoren je je website zal personaliseren.
  • Maak gebruik van smart lists en triggers om de personalisatie automatisch te laten gebeuren.
Chantal Klerks
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website