Marketing op automatische piloot

 

Hoe kun je ervoor zorgen dat je de hele dag door klantrelaties onderhoudt, leads genereert en je omzet uit online maximaliseert? Door de hulp in te schakelen van automation tools, natuurlijk!

 

Automatisch mailen via Mailchimp

 

MailChimp is een gratis tool die hoofdzakelijk wordt gebruikt door ondernemingen om mailinglijsten op te bouwen & nieuwsbrieven uit te sturen.

 

Toch biedt MailChimp veel meer functionaliteiten aan dan enkel en alleen nieuwsbrieven uitsturen. Zo kan je het platform bijvoorbeeld ook gebruiken om marketing automation toe te passen, om de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste tijdstip te verzenden.

 

Je hoeft slechts eenmalig een e-marketingflow op te zetten, triggers en voorwaarden te kiezen, en vervolgens worden deze e-mails automatisch naar de juiste klanten en prospecten gestuurd.

 

Hieronder enkele voorbeelden van marketing automation die je kunt proberen:

 

  • Promotiemails: geef je klanten die al een tijd niets besteld hebben een kortingscoupon, of breng ze op de hoogte van acties;
  • Mails omtrent verlaten winkelwagens: laat je klanten/leads via e-mail weten dat ze nog producten in hun winkelwagentje hebben staan en stuur ze (bijvoorbeeld middels een promocode) richting een aankoop;
  • Mails om nieuwe klanten te verwelkomen: van zodra iemand zich inschrijft op je nieuwsbrief of zijn eerste bestelling via je website heeft geplaatst, kan je instellen dat er automatisch een welkomstbericht wordt verzonden.

 

Buffer: ingeplande social media posts

 

Er bestaan ook tools die je kunnen helpen om je social media-kanalen slim te managen.

 

Een voorbeeld van zo’n tool is Buffer, een social media planner die zowel een betalende versie als een gratis variant heeft.

 

Het voordeel van tools als Buffer is dat je via één platform al je social media-posts op verschillende kanalen kunt inplannen. Je hoeft alleen nog een dag en een tijdstip te kiezen, en that’s it!  

 

Drift is altijd aanwezig

 

En derde en laatste online marketing tool die de afgelopen tijd ook meer en meer door online marketeers wordt gebruikt, is live chat.

 

Drift is een fantastische optie als je hiermee wil testen.

 

Deze handige tool laat toe om websitebezoekers de klok rond te helpen bij vragen. Drift laat immers een chatvenster met jouw foto verschijnen van zodra een bezoeker op jouw website komt, en vraagt meteen vanuit jouw naam of je ergens mee kan helpen.

 

In snackvorm

 

Laat je bijstaan door automation voor 24/7 marketing.

  • Handig om het onderhoud van klantrelaties en het genereren van leads te automatiseren.
  • Maak gebruik van MailChimp om marketing automationflows uit te werken en zo contact te houden met je klanten en prospecten.
  • Plan social media-posts in via  planners zoals Buffer.
  • Drift is een uitstekende optie voor live chat. Meldingen van bezoekers kunnen rechtstreeks naar je smartphone worden gepusht.
  • Je kunt Drift-meldingen trouwens met meerdere collega’s opvolgen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website